Pris og kvalitet henger sammen, og det er stort skille mellom den beste og dårligste sparkesykkelen.
Endelig vår! Og er det én uteaktivitet mange barn elsker, så er det å suse av gårde på sparkesykkel. Denne gang har Familieklubben valgt å teste noen av de beste sparkesyklene på markedet nå.
Sparkesyklene i testen retter seg mot barn fra fem til åtte år men flere av sparkesyklene har en maks belastning på opptil 100 kilo og passer derfor til større barn også.
Vis bildetekst SUSER AV GÅRDE: Vinteren er over, og gjett om barna har gledet seg til å ta fatt på sparkesykkel-reset igjen! Foto: Linn Merete Rognø.
Tilpasset høyde og vekt

For å finne riktig sparkesykkel til barnet, er det flere faktorer du bør ta hensyn til. Sparkesykkelen må først og fremst være tilpasset barnets vekt og høyde, understreker Sebastian Solberg, markedsansvarlig hos sparkesykkel-produsent Zvipp AS.
- Det beste er ofte å ta med barnet til butikken for å prøve ulike sparkesykler. Treffer for eksempel styrepinnen barnet over brystet, er sparkesykkelen for høy og vil være vanskelig å manøvrere. Må barnet bøye seg ned for å rekke ned til styrepinnen, er den for lav, sier Solberg.
Tekniske ferdigheter
Så er det alle de tekniske ferdighetene som du bør sjekke for å velge sparkesykkelen som gir best mulig kjørekomfort og lang levetid. Det gjelder blant annet hjulstørrelse, harde eller myke hjul, bredde på ståplate og avstanden ned til underlaget.

- Det er viktig for kjørekomforten og ikke minst balansepunktet, at ståplaten er senket ned mot bakken. Hvis den ikke er det, blir avstanden ned til underlaget ganske stor, og man må da gjøre større bevegelser for å få kontakt med underlaget, forteller Ole Christian Stake ved Premium Brands, distributør av Micro sparkesykler.
Hvilken hjulstørrelse- og kvalitet sparkesykkelen har, er også vesentlig, ifølge Stig Thorsen ved Stiga Sports Norway AS.
- Dette har med hva sparkesykkelen primært skal brukes til, og med tanke på hastighet da rulleomkrets er vesentlig. For aldersgruppen som denne testen er skissert for, fra fem til åtte år, er 120 til 145 mm. i diameter på hjul å anbefale. 200 mm. er til enda større barn, mener Thorsen.

Hjullageret bør være av typen Abec 5 eller høyere. Abec-tallet forteller hvor mange kuler som er inne i kulelageret. Disse fordeler trykket i hjulet og dermed øker glideeffekten. Jo flere kuler, jo raskere går sparkesykkelen. Harde hjul har bedre holdbarhet og ruller raskere, men er vanskeligere å kjøre på ujevne overflater. Mykere hjul har kortere holdbarhet men er lettere å kjøre på ujevne overflater.
Så er selvsagt god bremsefunksjon viktig. Bremsen skal kunne stoppe sparkesykkelen effektivt når man trykker på den.

Utbyttbare deler

Flere eksperter legger vekt på muligheten til å bytte ut slitte deler på sparkesykkelen. Før du velger sparkesykkel, er det lurt å sjekke om det finnes reservedeler du kan kjøpe senere hvis du vil at sparkesykkelen skal holde lenge.
- Det er mer fokus på bærekraft og miljø, så det å kunne bruke produktet i lang tid blir viktigere både i henhold til pris og levetid, men også for å redusere bruk og kast problematikken, understreker Stake.
Slik har vi testet
Sparkesyklene i testen skal først og fremst være egnet for transport fra A til B, og for enkel lek. Disse bør ha et justerbart styre som skal kunne heves og senkes ved behov, og de bør være komfortable nok til å kunne kjøres over lengre strekk.
Et par av sparkesyklene er for øvrig særlig godt egnet for triksing hvis man ønsker å bruke sparkesykkelen til mer avanserte ting i tillegg til transport. Disse er mer robust i materialet, og laget i ett stykke – altså ikke justerbar i høyden. Dette skal redusere risikoen for slitasjeskader.
Fem barn i målgruppen har sparket seg gjennom en asfaltløype med middels helling og gode svinger både opp og ned. Barna har lekt seg på en større asfaltflate, og det har i tillegg blitt noe knall og fall. Vi har observert hvordan barna håndterer sparkesyklene når det gjelder balanse, svinging og bremsing. Vi har fått et visst inntrykk av tåleevnen til sparkesyklene, og sjekket hvor slitasjesterk de ni sparkesyklene virker.
I og med at én sparkesykkel skal tåle opp mot 70 kilo mens de andre skal tåle opp mot 100 kilo, har også to voksne testet sparkesyklene gjennom en uke på ulikt underlag for å sjekke rullekomfort, brems, sving, balanse og kvalitet på ståplate.
Kriterier vi har vektlagt
- Komfort
- Balanse
- Hjullageret
- Bremsefunksjon
- Justerbart styre
- Kvalitet og slitestyrke
- Maks belastning
- Vekt på sparkesykkel
- Sammenleggbar
- Design
- Pris: Vær obs på at priser i markedet svinger gjennom sesongen, og prisforskjellene mellom forhandlere kan variere betydelig. Vi presenterer prisene vi har fått oppgitt.
Konklusjon
Solid og allsidig favoritt
Micro Cruiser Big Wheel Scooter



Det er liten avstand fra ståplaten ned til bakken, noe som gjør man har god kontakt med underlaget og dermed bedre balanse. Effektiv fotbrems av stål på bakhjulet. God grepteip med antiskli på ståbrettet. Sparkesykkelen veier 4,5 kg.
Dette er en supergod sparkesykkel for både transport og lek. Her får du mye kvalitet for pengene!
Pris: 1499 kr.
Fordeler
- Rask og kompakt
- Solid og slitesterk konstruksjon
- Hjullagre Abec 5
- Liten avstand til underlaget for god balanse
- Effektiv fotbrems av stål
- Justerbart styre og utfellbar støtte
- Lett sammenleggbar
- Maks belastning 100 kg.
- Frisk og fremoverlent design
Ting å tenke på
- Grepteipen med antiskli blir noe slitt
Kjapp og lett sparkesykkel
Micro Speed+



Grepteipen med antiskli på ståbrettet gir supert fotfeste selv når brettet blir litt vått. Det er liten avstand fra ståplaten ned til bakken, man har god kontakt med underlaget og får dermed god balanse. Håndtakene er myke å holde i og endene er rustet med tykt gummimateriale som skåner styret for fallskader. Sparkesykkelen veier 3,9 kg.
Med denne sparkesykkelen kommer man seg raskt fra A til B, og vi mener at den er super til pendling og lek i hverdagen. Godt kjøp!
Pris: 999 kr.
Fordeler
- Rask med solid konstruksjon
- Hjullagre Abec 5
- Lett justerbart styre og utfellbar støtte
- Sterk og god fotbrems
- Maks belastning 100 kg.
- Lett sammenleggbar
Ting å tenke på
- Litt ustødig på ujevnt underlag
Rå og rask
NKD Diesel V4 Trik



Selv om sparkesykkelen ifølge produsenten fungerer supert for pendling fra A til B, er dette først og fremst en sparkesykkel ment for triksing på rampe og lignende. Det er også grunnen til at styrepinnen ikke kan reguleres, at styret er bredt med kraftig grep, hjulene små med høyt Abec-tall, og at den ikke har utfellbar støtte.
Siden styret ikke kan reguleres, blir dette for høyt for 5-åringene, dette er en sparkesykkel som passer de større barna fra rundt 7-8 år og eldre. Sparkesykkelen føles ikke for hard mot underlaget når man kjører, men i og med at hjulene ruller best på rampe og fin asfalt, blir sparkesykkelen mer ustødig på ujevnt underlag. Sparkesykkelen veier 3,4 kg.
Sparkesykkelen havner høyt opp i testen på grunn av usedvanlig god kvalitet og fordi barna kan bruke den i flere år fremover.
Hvis barnet vil ha en sparkesykkel for å pendle kjapt av gårde fra A til B, og samtidig bruke den til å trikse og leke seg med, er NKR Diesel V4 gull. Godt kjøp!
Pris: 3248 kr.
Fordeler
- Svært slitesterk konstruksjon
- Rask
- Hjullagre Abec 9
- Ekstremt god fotbrems
- Bredt styre med kraftig gummigrep gjør det enkelt å manøvrere
- Grepteip med særlig god friksjon
- Maks belastning 100 kg.
- Rått og enkelt design
Ting å tenke på
- Mindre god på ujevnt underlag
- Styrepinnen kan ikke reguleres
- Ikke utfellbar støtte
- Kan ikke legges sammen
- Best til triksing og kortere pendling
- Høy pris
Enkel og fin sparkesykkel
Micro Sprite



Det er liten avstand fra ståplaten ned til bakken slik at man har god kontakt med underlaget og dermed god balanse. Grepteipen med antiskli på ståbrettet gir et godt fotfeste. Fotbremsen på bakhjulet stopper effektivt. Sparkesykkelen føles litt hardere å rulle på enn de bedre i testen. Sparkesykkelen veier 2,9 kg. og er hendig og lett for barna.
Vi synes at Micro Sprite passer godt for pendling på stabilt underlag og turer i nabolaget.
Pris: 999 kr.
Fordeler
- Ruller godt på fint underlag
- Hjullagre Abec 5
- Lett og kompakt
- Enkel å legge sammen
- Justerbart styre og utfellbar støtte
- Effektiv fotbrems på bakhjulet
- Maks belastning 100 kg.
Ting å tenke på
- De små hjulene takler ujevnt underlag dårlig
- Passer best for kortere turer til og fra
Best til triks
NKD Rally V4 Trik



Som med NKD Diesel, som havner høyere opp i testen, skal NKD Rally ifølge produsenten fungere fint for enkel pendling fra A til B, men også Rally er først og fremst en sparkesykkel som passer best for triksing. Av den grunn kan ikke styrepinnen justeres, styret er bredt med kraftig grep, hjulene er små med høyt Abec-tall, og den ikke har utfellbar støtte. Siden styret ikke kan reguleres, blir dette for høyt for 5-åringene, sparkesykkelen passer de større barna fra 7-8 år og eldre.
Noe av det som skiller NKD Rally fra NKD Diesel er at NKD Rally er litt tyngre, hjulene er mindre og føles hardere mot underlaget. Ståplaten er også smalere på Rally.
Vi opplever at barna synes det er mer utfordrende å holde balansen på denne sparkesykkelen. De små hjulene er dårlig egnet for ujevnt underlag. Sparkesykkelen veier 3,6 kg.
Sparkesykkelen får en bra plassering i testen på grunn av svært god kvalitet og fordi barna kan bruke den i flere år fremover.
Dette er sparkesykkelen for barna som liker å utfordre seg selv med triks og hopp, og som samtidig vil komme seg raskt frem ved korte avstander – forutsatt at underlaget er jevnt og uten mange hindringer.
Pris: 2200 kr.
Fordeler
- Svært slitesterk konstruksjon
- Rask
- Hjullagre Abec 9
- Svært god fotbrems
- Bredt styre med kraftig gummigrep
- Grepteip med god friksjon
- Maks belastning 100 kg.
- Minimalistisk og stilig design
Ting å tenke på
- Smalere ståbrett og små hjul gjor at sparkesykkelen er litt utfordrende å manøvrere for barna i testen
- Føles hard på underlaget
- De små hjulene er dårlig egnet for ujevnt underlag
- Styret kan ikke justeres
- Kan ikke legges sammen
- Vi opplever at grepteipen på ståplaten har skallet av noen steder på kanten i løpet av testen
- Høy pris
For nybegynneren
Micro Maxi deluxe scooter



Hjulene har en størrelse på 120 mm.og føles myke og lydløse mot underlaget. De ruller godt på fin asfalt, men fungerer mindre bra på grovere underlag. Gummilogoen på ståplaten sitter godt og gir god friksjon. Det er liten avstand fra ståplaten til bakken, noe som gjør at man har god kontakt med underlaget og dermed bedre balanse. Sparkesykkelen veier 2,5 kg og er lett for de minste å hanskes med.
Vi synes at denne sparkesykkelen er god for barna som vil trene litt ekstra før de går over til en tohjuling. Fin å bruke på turer i nærmiljøet.
Pris: 1599 kr.
Fordeler
- Høy kvalitet, tåler en støyt
- Fin sparkesykkel for barn i en overgangsfase
- Hjullagre Abec 5
- Liten avstand til underlaget for god balanse
- Effektiv, bred fotbrems på bakhjulet
- Lett vekt
- Sammenleggbar
- Frisk design
Ting å tenke på
- Mindre god på ujevnt underlag
- Maks belastning 70 kg.
- Maks brukerhøyde 150 cm.
- Styret kan ikke beveges
- Høy pris
Rimelig greit alternativ
Stiga Cruise 145-S



Vi opplever imidlertid at hjulene føles noe hardere mot asfalten enn de bedre i testen, det «rister litt i kroppen», som ett av barna i testpanelet sier. I tillegg er det høyere avstand fra ståplate til underlag, og dette gjør det litt mer utfordrende å holde balansen i svinger, og man må også jobbe ekstra i hvert fraspark, det kan bli litt slitsomt i lengden.
Sparkesykkelen veier 3,3 kilo.
Stiga Cruise 145-S er best å bruke på flate strekninger siden det i lengden krever litt ekstra energi å bruke større fraspark. Vi synes at sparkesykkelen er grei som et rimelig alternativ.
Pris: 699 kr.
Fordeler
- Ruller raskt også på ujevnt underlag
- Hjullager Abec 7
- Lett justerbart styre og utfellbar støtte
- Sammenleggbar
- Maks belastning 100 kg.
- Enkel design
- Lav pris
Ting å tenke på
- Litt tung å legge sammen
- Høyere avstand fra ståplate til underlag
- Føles litt hardere mot underlaget
- Grepteipen løsner noe på midten under testingen
- Bremsen oppleves som litt sløv
Til lek og moro
SMART TRIKE ProRacing Skiscooter Z5



Sparkesykkelen kan brukes på jevn asfalt, og med denne kan barna trene grovmotorikken og balansekontroll. Det er litt som å stå på ski på asfalten. Man svinger ved bruk av egenvekt for å komme seg bortover, man kan velge om de to fotplatene skal sitte helt fast eller løsere for å kunne bevege seg enda mer i svingene. Styrepinnen er ekstra god å svinge med, her bruker man håndbrems for å stoppe opp.
Denne sparkesykkelen kommer man seg bortover og nedover med, men å sparke oppover er relativt vanskelig. Vi mener at den er dårlig egnet som fremkomstmiddel, og derfor ikke effektiv å pendle fra A til B med. Dermed havner denne langt nede på listen selv om kvaliteten fremstår som god.
Hvis barnet er lysten på å leke seg lenge utendørs er sparkesykkelen absolutt et morsomt alternativ.
Pris: 975 kr.
Fordeler
- Veldig morsomt leketøy
- Fleksibel for å trene balansen
- Fotplatene tilpasser seg kroppens bevegelser
- God å svinge med
- Hjullagre Abec 5
- Hjulene føles myke mot asfalten
- Sammenleggbar
Ting å tenke på
- Ikke egnet for pendling og transport
- Vanskelig og tung å legge sammen, må vris opp nede på hver side
- Styrepinnen kan ikke reguleres
- Håndbremsen føles litt tung
- Passer dårlig på ujevn overflate
Rett og slett for dårlig
STOY Sparkesykkel Classic 200



Håndtakene er gode å holde i. Konstruksjonen er godt rustet, men fremstår som litt slarkete. Det er høy avstand fra ståplate til underlag, og flere av barna synes det er vanskelig å holde balansen på sparkesykkelen. Man må også bruke mye energi i frasparket. Fotbremsen føles svak og grepteipen litt glatt.
Det er en fin pris på sparkesykkelen, men dessverre mangler den såpass mange kvaliteter i forhold til de andre sparkesyklene at den ikke når opp i testen.
Pris: 399 kr.
Fordeler
- Store hjul som ruller godt fremover
- Hjullager Abec 5
- Justerbart styre
- Sammenleggbar
- Maksvekt 100 kg.
- Lav pris
Ting å tenke på
- Tung å legge sammen
- Hard mot underlaget
- Høy avstand til underlaget
- Dårlig balanse
- Ikke utfellbar støtte
- Svak bremsefunksjon
- Glattere grepteip


Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no
Følg også Familieklubben på Facebook
Vil du lese mer? Bli medlem i dag! Helt gratis.