Derfor tygger «alle» babyer på denne giraffen

Foto: Vulli

Hvordan har en dyr, fransk biteleke nærmest fått verdensherredømme?

Den er rundt 18 cm høy, har store, svarte øyne, lukter søtt og piper når du klemmer på den. Og den finnes i millioner av hjem i 86 land. 

I år er det ti år siden giraffen Sophie tok steget ut av Frankrike og la verden for sine små, spraymalte gummiføtter.

les også
Barselgrupper: - Foreldrene selv er viktigste ressurs

I mai 1961 ble den første utgaven av Sophie lansert. I 2010 ble det solgt flere giraffer i Frankrike enn det ble født barn i landet det året. Men hvordan har egentlig en relativt dyr, fransk babyleke fått verdensherredømme? Og hvordan har den tålt muggbildene som florerte i sosiale medier i 2017?

GIRA PÅ GIRAFF: Hvordan ble plastgiraffen Sofie så populær som gave til babyer over hele verden? Familieklubben har sett nærmere på fenomenet. Foto: Marthe Reienes

Les også: 22 inneaktiviteter du kan gjøre med barna i påsken

Representerer noe annet

Suksessen handler mye om hva den IKKE er, ifølge samfunnsgeograf og førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen. 

– Den er ikke amerikansk, altså kommersiell og truende, og den er ikke fra Asia, altså angivelig masseprodusert, billig og simpel. Det som er fransk, ses på som kultivert, klokt og dannet. Det er samme logikken som gjør at haute couture, kvinneklær fra Frankrike, har noe eget ved seg, sier Tangen.

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Karl-Fredrik Tangen. Foto: Mattis Sandblad / VG

Men så er det det den ER. Altså en giraff.
 
– Dyret giraff er litt annerledes. Den har et raritets-aspekt ved seg, og litt kulturkapital. Giraff er «thinking parents’ bjørn», humrer Tangen. 

les også
Dette lurer gravide og nybakte foreldre oftest på

Les også: Dette bør du tenke på før du deler bilder av barn på Facebook

Melkegiraff

At det er en giraff gjør den også gjenkjennelig, påpeker han. Og jaggu, ut fra et vindu i andre etasje i en kontorbygning i Lierstranda utenfor Drammen er det et velkjent ansikt som titter ut med kullsvarte, runde øyne.

– Det er litt vanskelig å finne fram her, så vi måtte sette den store Sophien der for å vise folk hvor vi er. Den er lett å kjenne igjen, sier Lene Andersen. 

Les også: Derfor bør du massere babyen din

les også
– Du er ikke en dårlig mamma om du ikke ammer

Hun og mannen René Ågren er Sophies norske «foreldre» – eller distributører. De har agentur på rundt 15 forskjellige barnemerker, hvorav Sophie er den første og største melkekua – eller -giraffen. 

– Jeg hadde håpet alle i Norge hadde kjøpt den, det hadde vært fint. Men det er ganske mange som gjør det, i alle fall, sier René Ågren.

Vi får ikke vite hvor mange giraffer som selges i Norge. Men på hylla inne på showrommet står en gullgiraff fra 2013, året da Norge kom på tredjeplass i verden over antall solgte giraffer per fødselstall. 

SOPHIES «FORELDRE»: Lene Andersen og mannen René Ågren er giraffleken Sophies norske distributører. Foto: Marthe Reienes
 
Skeptisk

les også
Derfor bør du massere babyen din

Ågren og Andersen startet nettbutikk med barneklær for 14 år siden, da hun var i barselpermisjon med deres første barn. Hun var egentlig barnevernspedagog, han jobbet med retail. Da deres andre datter ble født i 2008, fikk babyen en liten biteleke i gave fra noen venner som hadde bodd i Australia. Andersen var først skeptisk.

– De som ga den til oss hadde snakket om hvor fantastisk den var og at alle babyene elsket den, og jeg tenkte: «det er en biteleke, liksom». Men datteren vår var helt oppslukt, hun kunne ligge og bare stirre på den, og hun måtte ha den med seg overalt. På barselgrupper var det kamp hver gang, alle de andre barna ville dra fra henne giraffen, sier Lene Andersen.

SOPHIES VERDENSHERREDØMME: En historie om en plastgiraff, mugg, kjendiser, kulturelle valører og etter hvert nærmest verdensherredømme. Foto: Marthe Reienes

Les også: Dette må du vite om barnets første ord

les også
Derfor bør du snakke MYE til babyen din

Ågren ringte til produsenten Vulli i Frankrike og sa at de hadde lyst å selge giraffen i Norge. Omtrent samtidig hadde Vulli fått ny eksportsjef som hadde ansvaret for å få Sophie ut i verden. Ågren og Andersen fikk tilsendt 48 giraffer for å selge i nettbutikken. En måned senere reiste Ågren til Deauville i Normandie, hadde et salgsmøte med Vulli og dro hjem igjen med en distribusjonsavtale i lommen. 

Les også: Derfor bør du snakke MYE til babyen din

– Så var det å begynne å banke på dører. For å få den ut i markedet, måtte vi gjøre noe spesielt, vi måtte se på hva som skiller denne biteleken fra andre. Og det er det som er den storyen om at den stimulerer alle sansene, sier René Ågren og viser frem en brosjyre hvor det står at giraffen Sophie stimulerer barnas syn, hørsel, lukt, smak og berøring. 

Nyttig med høy pris

Det er et annet mulig aspekt ved suksessen, mener Karl-Fredrik Tangen.

– Du skal jo gjøre det riktige med ungene. Hva må du gjøre som de andre har gjort sånn at ikke barnet henger bakpå?

Les også: Hvilke kosttilskudd trenger barn?

En annen faktor er prisen, tror Tangen. Sophie koster 249 kroner, mer enn dobbelt så mye som andre biteleker.

les også
Slik unngår du overoppheting av spedbarn

– Jeg tror den hadde fått en annen kulturell valør hvis den hadde hatt en annen pris. Den er veldig egnet som gave fra folk som ikke er i den nærmeste sirkelen, men neste sirkel. Den er såpass signalsterk at du trenger ikke vite så mye om den for å kjøpe den. Prisen og det visuelle sier at det er en sånn «upper middle brow»-leke, sier Tangen.

Les også: Slik får du en god samtale med barna

Tok av

I USA tok giraffsalget av for alvor i 2008 etter at distributøren fikk plassert biteleken i gaveposer til Hollywood-mødre. En av dem havnet hos skuespiller Kate Hudson, og da gikk det ikke lang tid før «alle» Hollywood-mammaer ble avbildet med en baby på armen og en gummigiraff i hånda. I Norge ble giraffen også fort kjendis.

Les også: Test av babycall

les også
Babyshower-boom i Norge 

– Det var før sosiale medier og instagram ble store. Så vi måtte finne andre veier, så da fikk vi, via noen bekjentskaper, gitt noen giraffer til personer som kom i blader som Se og Hør og Her og Nå. De sørget for at giraffen ble synlig, og så ballet det på seg, forteller Ågren. 

SOPHIE OG VENNENE HENNES: Men vennene har ikke blitt like stor kommersiell suksess som Sophie. Foto: Marthe Reienes

Mugg

I takt med at sosiale medier vokste, fikk de både drahjelp og det motsatte. I 2017 fikk biteleken hard medfart da en amerikansk mor klippet opp Sophien sin og la ut bilder av den som viste at innsiden var full av mugg. 

– Utfordringen er at vi ikke vet bakgrunnen for hva som har skjedd, men du må ta foreldrene på alvor, for de har opplevd det, sier Ågren.

Les også: Test av vognposer

les også
Daniel Craig latterliggjøres for å bruke bæresele

Ågren og Andersen snakket med fabrikken og med andre distributører, og så «ofret de en del giraffer»: De klippet opp en giraff de hadde gitt til hunden sin og fant ingen mugg. De klippet opp giraffer hjemme, gikk ned på lageret og klippet opp flere, uten å finne noe. 

Også i sosiale medier florerte det av bilder av oppklippede giraffer, noen med og noen uten mugg.

– Ingen badeleke

– Det som er litt synd er at den ble i noen medier snakket om som en badeleke. Og det er absolutt ikke en badeleke. Det er ikke noe innhold i giraffen som gjør at den skal kunne generere mugg. Det er tilføring av fuktighet som gjør det. Med sosiale medier sprer ting seg veldig fort. Det var ikke noe gøy, men vi er likevel profesjonelle, og vi har tro på produktet, sier Ågren.

les også
Her kan du få ekstra oppfølging i barseltiden – helt gratis

–  Den skal vaskes, men den skal ikke legges i vann. Du skal dekke over hullet og vaske med en fuktig klut og såpe. Noen har den i badekar med ungene, i oppvaskmaskin, koker den i kjele. Det blir mugg hvis du ikke behandler den som du skal, tilføyer Andersen.

Les også: Test av reisestoler

Karl-Fredrik Tangen forklarer hvorfor mugg-funnene ikke ødela for giraffens suksess.

les også
Sen avnavling: Vent med å klippe navlestrengen

– Mugg er jo litt «natur», og fordi den er fransk og litt dyr og giraff, så tilhører den på en måte sjangeren «økologisk og kortreist». Da tåler den litt, da er det ikke så ille at det er noe organisk i den. Det er mange produkter som kan gå gjennom kriser, takle det på en bra måte og komme ut sterkere etter krisen enn før.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale