Tidlig barnehagestart gir bedre logiske ferdigheter

BRA Å STARTE TIDLIG: Nye funn antyder at barn som begynner tidlig i barnehagen får bedre logiske ferdigheter, mens de sosiale ferdighetene blir bedre ved noe senere barnehagestart. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Ny undersøkelse tyder på at barn som begynner tidlig i barnehagen får et forsprang allerede fra startblokken.

En ny norsk doktorgradsavhandling av forsker Erik Eliassen indikerer at tidlig barnehagestart medfører både fordeler og ulemper for barnas utvikling. 

Bedre på problemløsning og resonnering

Barn som begynner tidlig i barnehagen utvikler bedre logiske ferdigheter enn barn som begynner senere, ifølge den nye studien som er en del av forskningsprosjektet Gode Barnehager for barn i Norge (GoBaN). 

Les også: Advarer mot giftig slim for barn

VG Familieklubben har vært i kontakt med Eliassen, som forteller at forskjellene er tydelige allerede ved treårsalderen:

– Barn som begynner tidlig i barnehagen, får vesentlig bedre logiske ferdigheter enn de som begynner senere. Dette er ferdigheter som går på problemløsning og resonnering, og som kan ha betydning for barnas senere skoleprestasjoner, sier Eliassen.

Han er førsteamanuensis ved fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet (tidligere kjent som Høgskolen i Oslo og Akershus), som nettopp har publisert en artikkel om forskningsresultatet på skolens nettside. 

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Kan påvirke skoleresultater

Erik Eliassen. Foto: Privat

Undersøkelsen, som er basert på en studie av rundt 800 barn, viser at forskjellene mellom barna skyldes alder ved barnehagestart og ikke andre faktorer, som familiebakgrunn eller varierende kvalitet på barnehagen.

Les også: Slik finner du riktig barnehage

Forsker Erik Eliassen understreker likevel at nettopp kvalitetsforskjeller mellom barnehager er vanskelig å måle. Om forspranget til barna med tidlig barnehagestart vil vedvare og ha en avgjørende betydning for barnas videre utvikling, er foreløpig uvisst, men det kan potensielt få betydning for barnas skoleresultater: 

– Selv om de som starter tidligst gjør det best ved treårsalder, betyr ikke det nødvendigvis at de vil klare å holde på denne fordelen over tid. Men dersom de klarer å dra nytte av forspranget, vil forskjeller i barnehagestartalder kunne skape større ulikhet i skolen, sier Eliassen. 

Les også: Dette vil barna dine huske deg for

Ikke bare positivt

Men det er ikke bare positivt å begynne tidlig i barnehagen. Barnets sosiale ferdigheter blir bedre ved noe senere barnehagestart.

Dette mener Eliassen kan ha å gjøre med at de yngste barna har større vanskeligheter med å tilpasse seg gruppesituasjoner, noe som ser ut til å resultere i større utfordringer i lek og samspill med andre barn og voksne når barna når treårsalderen. 

– Det er likevel verdt å merke seg at den positive effekten av tidlig barnehagestart på logiske ferdigheter er mer fremtredende enn den negative effekten på sosial kompetanse.

Les også: Slik lærer du barna å håndtere konflikter

Ingen betydning for språket

Mer overraskende er det at tidlig barnehagestart ikke ser ut til å ha noen betydning for barnas språkutvikling. Eliassen understreker at han og medforfatter Henrik Zachrisson ikke har sett på spesifikke undergrupper som for eksempel barn med norsk som annetspråk, og at de fleste i undersøkelsen var barn med norsk som førstespråk. 

– Det at barna ikke får bedre språk av tidlig barnehagestart kan derfor skyldes at de blir godt språkstimulert hjemme, og at barnehagen ikke tilfører noe ekstra, rent språklig sett, sier Eliassen.

Les også: Mange fedre rammes av fødselsdepresjon

Kan føre til store forskjeller

Ifølge Eliassen fører dagens lovregulerte rett til barnehageplass, basert på når på året barnet er født, i praksis til vesentlige forskjeller i barnas evner i tidlig barndom.

– Hvis ulik barnehagestartalder fører til betydelige forskjeller i barns utvikling, bør det vurderes å gjøre endringer for å gi barna mest mulig like muligheter, sier han.

Les også: Barnehager nekter plass til uvaksinerte barn

Målet videre er å følge barna inn i grunnskolen, for å se om tidlig barnehagestart påvirker barnas skoleresultat fremover i tid. 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale