Slik hjelper du barna å knekke lekekoden

Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Å leke er noe av det viktigste barn gjør. Her får du eksperttipsene som kan utvikle lekeevnen – alene og med andre barn.

– Spennende opplevelser, vanskelige følelser, bekymringer og forventninger får utløp i leken. Samtidig er det avstressende for barnet, som gjerne er fullt av inntrykk etter en krevende dag i barnehagen eller på skolen, forteller barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen.

Derfor er det så viktig at barn får tid og ro til å leke for seg selv, og ikke alltid må forholde seg til et program som andre har laget. Lek, og spesielt utelek, er en viktig kilde til utvikling og mestring av kroppen.

Les også: Leker seg til læring

Begrens regien

– Organiserte leker og fritidsaktiviteter har mange positive elementer, men det er så viktig at barna også får mange muligheter til å være i bevegelse uten at voksne har regien, sier Gerhardsen, og utdyper:

Elisabeth Gerhardsen. Foto Inger Marie Grini Cappelen Damm
– Barn som leker fritt vil ofte gi seg selv mer tilpassede og varierte utfordringer enn barn som beveger seg etter instruks fra en voksen, enten de er i svømmehallen, på tur i skogen eller på en lekeplass.

Hun får støtte av Lillian Berget, barnehagelærer og seksjonsleder i Oslo Kommune, som forteller at leken er stedet der barnet bearbeider sine opplevelser gjennom «å late som». Alt i leken er «på liksom», og derfor karakteriseres den som lystbetont, spontan og frivillig.

– I leken, enten alene eller sammen med andre, er det en lystbetont tone uavhengig om den er rolig eller støyende. Det er morsomt å løpe etter og skremme hverandre, og det er morsomt å late som om man er en annen person. Den «gode» leken oppstår i situasjoner hvor det ikke er trusler, usikkerhet og utrygghet, forklarer Berget.

Les også: Derfor er det bra å lekeslåss

HELT FINT MED VOLDSOMLEK: Leken er like lystbetont uavhengig om den er rolig eller støyende, mener barnehagelærer Lillian Berget. Foto: Shutterstock/ NTB scanpix

Lettere å omgås andre barn

Lek sammen med andre barn er grunnstammen i sosial utvikling, og gir viktig sosial trening. Ved å møte andre barns ønsker, impulser og behov, som gjerne ikke sammenfaller med barnets egne, vil barna bli flinkere til å forstå andre.

– For å få til en lek der flest mulig er noenlunde fornøyde, må barna lære seg å finne kompromisser og nye løsninger. Dermed blir de mer fleksible og oppfinnsomme. Hvis voksne følger litt med, slik at ikke ett barn alltid dominerer andre, vil alle barna lære å hevde egne meninger på gode måter, sier Gerhardsen.

Hun forteller videre at barnet ved å ha flere lekekamerater å velge mellom, vil veksle på hvilken rolle det tar i leken. Noen ganger får barnet være den som leder leken, særlig om de andre lekekameratene er yngre. De gangene aldersforskjellen går andre veien, vil barnet lære å tilpasse seg andres instrukser, og kanskje lære smarte måter å påvirke andre på uten å ta en direkte kamp.

Les også: Bør man hjelpe barnet å få venner?

Styrker selvfølelsen

Lillian Berget. Foto: Privat
Barnehagelæreren forteller at det ofte er de barna som ikke forstår lekekodene som blir utestengt, og dette fører igjen til at barnet går glipp av viktig sosial læring. 

– Det å lære å leke er kjempeviktig for alle barn. De som ikke klarer å tolke signalene i leken får sjelden være med i lek i en gruppe, og disse barna mangler ofte også sosial kompetanse. Vi ser at de barna som har en høy status i leken, er de som er oppfinnsomme, kreative og flinke til å samhandle med de andre barna. De forventer ikke å få alt på sin måte selv om de styrer leken, forklarer Berget, og legger til:

– Det å lykkes i leken, oppleve gode vennskap og føle at man er god nok har masse å si for selvfølelsen. Det gjør deg også bedre rustet til å takle motgang senere i livet. Ikke minst vil sterke vennskap i barndommen bidra til at du lettere vil kunne omgås og samhandle med nye mennesker også i voksen alder.

Les også: Færre leker gir mer ro

Tips til foreldre:

* Foreldrenes jobb er å legge til rette for lek. Ikke pakk barnas hverdag så full av aktiviteter at det ikke blir tid til å ligge på magen med en lekebil, fordype seg i lek med figurer, eller bygge hytte under stuebordet med et søsken.

* Leken starter allerede på stellebordet: Ansiktsuttrykk, «bø-titt tei» og kiling på magen oppfattes som morsomt, og er positive stunder preget av latter og smil. Slik opplever barnet at det å leke er gøy og sosialt.

* Som forelder legger du grunnlaget for all lekekompetanse gjennom å lære bort enighet, gjensidighet, turveksling – å kunne vente på tur og glede.

* Sørg for at barnet treffer andre barn. Barnehage og skoletid ordner som regel det, men sliter barnet sosialt, er det ekstra viktig å bruke noe av fritiden og helgene sammen med andre barn.

* Vær tolk og brobygger: Barn som for eksempel har opplevd sorg, har et stort behov for å «leke» seg  gjennom bearbeidelsen. Barn trenger ikke alltid samtaler, men de trenger alltid lek og kjærlighet.

* Vær støttende og oppmuntrende, og forklar barnet hva andre tenker og føler, enten du stopper barnet («Det der gjorde vondt, se nå ble hun lei seg»), eller dere ser på andres adferd, for eksempel på barne-tv («Det der var lurt av ham! Nå får de andre lyst til å være sammen med ham»).

Les også: Dette kan du si i stedet for «ikke slå»

* Vær gjerne flue på veggen eller litt tilbakeholden deltaker når barnet ditt leker med andre, slik at du kan være nettopp en som forklarer for hvert av barna hva det andre mente, stoppe overkjøring og gi tips om hva som vil være en bedre løsning.

* Har du et barn som strever mye, er det best å hjelpe det ved å sette i gang med noe som har en tydelig ramme. Som for eksempel å bake, bygge et tårn eller dra på sykkeltur. Det er mindre krevende enn frilek, og dermed lettere å få til for den som strever, og du som voksen får lettere til å være en brobygger. På den måten får barnet øvd seg, slik at lek uten voksne rundt også glir lettere.

Kilder: Elisabeth Gerhardsen, barnepsykolog og Lillian Berget, barnehagelærer.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale