Nesten ingen menn i norske barnehager

ABRAKADABRA: Erling Thoresen-Vestre er den eneste i Hauglegda barnehage som kan trylle. Her får han en legobrikke til å forsvinne, til glede for Leah Hagerup (4), Edvard Sporsheim Ytterstad (5) og Victoria Hofset Eidem (5). Foto: Rigmor Sjaastad Hagen

Ni av ti barnehageansatte er kvinner. Men barn som har hatt flere mannlige ansatte i barnehagen, gjør det bedre i språk- og regnetester, viser forskning.

– Det er ikke godt å si hva som er årsaken til at kun én av ti barnehageansatte er menn. Kanskje handler det om forventningene til hva slags yrke det er. Noen ser nok for seg at det er mye bleieskift og skrikende barn, og en jobb med lav status og dårlig lønn, sier Erling Thoresen-Vestre. Han er enhetsleder i Hauglegda barnehage i Molde. 

Psykologen: Hvorfor snakker vi forskjellig til gutter og jenter?

Forutinntatthet

I sommer kunne Statistisk sentralbyrå presentere tall som viser at ni av ti ansatte i norske barnehager er kvinner. Thoresen-Vestre er ikke overrasket. Han påpeker at omsorgsyrker tradisjonelt har vært kvinnenes arena, og at mange fortsatt tenker at kvinner egner seg best til å ta vare på barn. 

 – For det er ikke til å stikke under stol: Ofte ligger det et forutinntatthet i oss når vi forestiller oss hvem som gjør hva i samfunnet, sier han.

Han gir et eksempel: 

– Før jeg dro på jobb i dag, skulle det komme en snekker hjem til oss for å gjøre noe arbeid på verandaen. Og der kom det en kvinnelig tømrer. Dette burde ikke være kontroversielt i 2018, men jeg ble likevel litt overrasket. Så jobber hun med verandaen, mens jeg og mannen min, som er lærer, dro på arbeid for å jobbe med barn. Det er litt artig, sier Thoresen-Vestre. 

FORVENTNINGER: – Omsorgsyrker har tradisjonelt vært kvinnenes arena. Kanskje noen tenker at kvinner egner seg best til å ta vare på barn, undrer barnehageansatt Erling Thoresen-Vestre. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen

Selv planla han å bli økonom, kanskje jurist. Men da han begynte som vikar i barnehage etter videregående i 2002, var han solgt. Han tok barnehagelærerutdanningen på deltid mens han fortsatte å jobbe i barnehage. De siste syv årene før han ble enhetsleder i Hauglegda, jobbet han som pedagogisk leder i Kvam barnehage i Molde.

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Les også: – Voksne bidrar til mobbing av barnehagebarn

– Yrket er allsidig, uforutsigbart, det utfordrer kreativiteten og fantasien. Det er utrolig flott å følge barns utvikling, se hvor selvstendige de blir, hva de kan lære og mestre. Jeg blir inspirert av den direkte jobben med små barn. Å ha de gode samtalene, bygge relasjoner, kjenne på humor, latter og glede. Det å undre seg og filosofere over små og store ting. Jeg lærer hele tiden noe om meg selv og andre gjennom arbeidet, sier Thoresen-Vestre.

Kommentar: Menn og kvinner er fra jorda, bloggere er fra en annen planet

Vil rekruttere mangfold

KAN IKKE TRYLLE FREM MENN: Enhetsleder Erling Thoresen-Vestre i Hauglegda barnehage skulle sett at flere menn jobbet i landets barnehager. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen
Statistisk sentralbyrå har også publisert forskning som viser at barn fra barnehager som har hatt høy andel mannlige ansatte, scorer høyere på språk- og regneferdigheter når de begynner på skolen. 

– Jeg tror barnehager som favner bredt, som har ansatte med ulike kjønn, alder, etnisitet og interessefelt, får et allsidig miljø der barna får styrket mange sider. Et mangfold blant de ansatte vil også bidra til at hvert enkelt barn får økt mulighet til å finne noen å identifisere seg med. Det er viktig for læringen, sier Thoresen-Vestre.

– Hvordan skal man få økt andelen menn i barnehagen? 

– Vi ser jo at andelen menn øker når det settes fokus på det. Hver enkelt barnehage må jobbe for å få flere menn inn i yrket. Her i Hauglegda er vi rundt 30 ansatte, tre av dem er menn. I fjor var det bare én. Jeg vil ikke ansette menn bare fordi de er menn, men jeg jobber aktivt for å rekruttere et mangfold av mennesker med gode verdier og riktig motivasjon, sier Thoresen-Vestre.

Les også: Slik finner du riktig barnehage

– Barna ser forbi kjønn

Da Thoresen-Vestre begynte å jobbe i barnehage, opplevde han at kvinnelige ansatte spurte ham om hjelp til å snekre, skru og løfte – «fordi du er mann». 

– Jeg begynte ganske fort å svare: Hva hadde du gjort hvis jeg ikke var her? Det handler om holdninger også: Vi går fort i fellen og tillegger folk egenskaper ut fra kjønn, sier Thoresen-Vestre.

– Hva med barna?

– Det virker som om barna ser forbi kjønn. De vil ha voksne som er trygge og morsomme å være sammen med, uavhengig av om de er menn eller kvinner, sier Thoresen-Vestre. 

At barn ser forbi kjønn, bekreftes av Leah Hagerup (4), Victoria Hofset Eidem (5) og Edvard Sporsheim Ytterstad (5). De har rett og slett ingen svar å tilby når journalisten spør om det er forskjell på menn og damer som jobber i barnehage. Men de konkluderer med at det ikke er så mange menn i barnehagen. 

Så, etter litt betenkningstid sier Edvard:

– Erling kan trylle, det kan ikke de andre!

Kunnskapsministeren: – For få menn

Kunnskapsminister Jan Tore Sanner uttaler til Familieklubben at det er et mål å styrke rekrutteringen av menn til barnehagene. 

Kommunalminister Jan Tore Sanner. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
– Andelen menn som jobber i barnehagene er for lav, men den går oppover. Det er gledelig at andelen menn som tar utdanning som barnehagelærere øker. Vi er likevel langt fra i mål, og må jobbe mer for å rekruttere menn. I dag er det store forskjeller mellom barnehagene. Noen har mange menn, andre steder har få eller ingen, sier Sanner.

– Hvorfor er det viktig å få flere menn inn i barnehagen?

– Ansatte i barnehagene er viktige rollemodeller for barna, som bør oppleve rollemodeller som speiler samfunnet. Derfor er likestilling og rekruttering av flere menn viktig. Mangfold blant ansatte bidrar til flere perspektiver når det planlegges aktiviteter, pedagogisk opplegg eller utflukter, og dette kommer barna til gode, sier Sanner.

Les også: Fem foreldretyper du møter i barnehagen

Jobber med saken

Både Universitetet i Tromsø og Høgskolen i Østfold utmerker seg med å rekruttere en høy andel menn til barnehagelærerutdanningen, ifølge Sanner. Han forteller at de følger dem spesielt for å vurdere om erfaringene deres kan deles med andre utdanningsinstitusjoner. 

– Hva gjør departementet for å nå målet?

– Vi har etablert et nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling hvor alle sentrale aktører er representert. Her vil rekruttering være et viktig tema, særlig rekruttering av menn til lærerutdanningene. I tillegg har vi en hospiteringsordning for ungdomsskolegutter der de får bli kjent med barnehageyrket og bidra med lek i barnehagen. Det er viktig at kommunene og barnehagene i sitt rekrutteringsarbeid synliggjør hvorfor jobb i barnehager bør være interessant for gutter, sier Sanner. 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale