Leker seg til læring

Lek i barnehagen
VENNSKAP: Johanna (f.v.), Jonah Gabriel og Sanne Olava liker godt å leke ute, for da kan de utfolde seg mer fysisk enn de gjør inne. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen/VG

Leken er en viktig arena for å forstå verden og seg selv, ifølge professor.

– Barn lærer best gjennom selv å være aktive. Gjennom leken bearbeider barna kunnskap, og de gjør den til sin egen. Og de lærer hvordan de skal forholde seg til andre, sier professor emeritus Per Brodal ved Institutt for medisinske basalfag på Universitetet i Oslo.

Barns lek er ikke bare lek. Lek er læring. Men hvilke ferdigheter tilegner barn seg gjennom leken? Og hvordan preger lærdommen fra leken barna videre i livet?

les også
Slik fremmer du barnas språk

Les også: Dette skulle barnehageansatte ønske at foreldre visste

– Å vente på tur

Vi besøker Eide barnehage på Nordmøre, der vi får snakke med de tre kompisene Johanna (6), Jonah Gabriel (6) og Sanne Olava (5), som alle er førskolebarn. De har organisert små lekedyr i rekker, lager rollespill med dem og diskuterer hva dyrene heter. 
– Det er artig å leke. Vi lærer å være snill mot andre. Og vi lærer å dele og vente på tur, sier Johanna. 

Lek i barnehagen
LEKER OG LÆRER: Førskolebarna Johanna (f.v.), Jonah Gabriel og Sanne Olava forteller at de synes det er artig å leke. –Vi lærer å være snill mot andre. Og vi lærer å dele og vente på tur, sier Johanna. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen/VG

Barna synes det er morsomt både å leke alene og med andre. 
– Jeg synes det er gøy å leke med biler. Og jeg leker mer med noen spesielle, fordi de er kompisene mine, sier Jonah. 
– Hvis vi sitter alene og nabber (perler) kommer det kanskje noen andre bort, og vil nabbe sammen med oss. Så kan vi sitte og prate litt. Vi får venner når vi leker, og vi lærer om hva som er rettferdig, sier Sanne. 
– Hva hvis man ikke får være med i leken?
– Hvis noen blir stengt ute kan de bli lei seg. Det er bedre at alle får være med, sier Sanne.

En måte å forstå verden

Per Brodal understreker at leken er en viktig arena for å lære om seg selv og verden rundt seg.
– Leken er en viktig del av læringen hos barn. Gjennom leken skaper barnet en oversikt og opplever at de har kontroll over egen tilværelse. Leken er en viktig arena for å forstå verden og seg selv. Det grunnleggende, uansett om det er en treåring eller nittiåring som skal lære noe, er at man tar utgangspunkt i hvem de er og hva de er opptatt av, sier Brodal.

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Britt Helen Krakeli. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen/VG
Barne- og ungdomsarbeider Britt Helen Krakeli i Eide barnehage trekker fram lekens sterke betydning for å skape vennskap og utvikle, språk og sosiale ferdigheter. 
– Leken har et fysisk element. Barna beveger seg og trener på grov- og finmotorikk. Men den har også noen svært viktige psykiske element. Barn som leker føler trygghet. De kjenner at de betyr noe for andre. De føler seg inkludert. De får bekreftet sin egen verdi. Dette følger dem videre i livet, sier hun. 

Les også: Derfor bør barn lekeslåss

Mestringsfølelse  

les også
Gravid, eller nybakt mamma? Chat med en erfaren jordmor - helt gratis!

– Barn har en iboende trang til å utforske, være nysgjerrig og leke. De søker dette helt fra fødselen. Lek er læring, fastslår Emilia Rambraut, pedagogisk leder i Eide barnehage. 
Fra toårsalder går barna fra å leke «ved siden av hverandre» til å leke «sammen med hverandre». 
– Bevegelsesglede, balanse og motoriske ferdigheter trenes gjennom leken. Det er viktig at barna får klatre og utfordre egne grenser under trygge forhold. Leken gir mestringsfølelse og er med å bygge selvfølelse. Gjennom leken lærer barna å forhandle og håndtere konflikter og utfordringer som dukker opp, sier Rambraut. 

Emilia Rambraut
Emilia Rambraut. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen/VG
Eide barnehage er med Utdanningsdirektoratets opplegg Inkluderende barnehage- og skolemiljø, der viktigheten av barnas inkludering i blant annet leken er et sentralt moment. 
– Det er en trend at leken forsvinner med åra, spesielt i overgangen til skolen, kanskje fordi leken ikke er målbar. Jeg mener leken fortsatt må følge barna i skolen. Læringen ligger ikke alltid i resultatet av leken, men i prosessen, sier Rambraut.

Les også: Bør man hjelpe barn med å få venner?

Utenforskap 

Det er en utbredt misforståelse, påpeker Per Brodal, at barns hjerne er som et kar som skal fylles opp med kunnskap.
– Hvor viktig er den sosiale læringen i leken?
– Vi mennesker er sosiale vesener. Greier vi ikke fungere i en gruppe får vi problemer. Det er vanskelig ikke å være akseptert i en gruppe. Utenforskap setter i gang sterke negative følelsesmessige reaksjoner, sier Brodal.

Les også: Hva gjør du når barnet ditt stenger noen ute?

les også
Jessica Biel og Justin Timberlake har startet samlivslære med toåringen

Det å ha evnen til å holde på oppmerksomheten, skjønne reglene som gjelder og å kunne undertrykke umiddelbare reaksjoner er viktigere egenskaper enn intelligens, mener Brodal. 
– Disse ferdighetene er sentrale for det vi gjerne kaller selvregulering, og er viktigere for hvordan det går med deg videre i livet enn IQ og hvor mange bokstaver man kan når man begynner på skolen. Disse egenskapene utvikles best i et lekeorientert miljø. Det verste vi gjør er å drepe barns nysgjerrighet og undring over tilværelsen. Da slokker vi den gløden som skal drive læring resten av livet, sier Brodal.
 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale