Hvor lett er det for barn å lære to språk?

Bilde av språkprofessor Merete Anderssen og datteren Emily
Språkprofessor Merete Anderssen og datteren Emily. Foto: Christer Pedersen

Professor: Barn som skal lære to språk må høre og bruke begge språkene. Mye.

Norske barn vokser opp i hjem med mange ulike «språkkonstellasjoner». Verden er blitt mindre, mangfoldigheten større og andelen barn som har ett eller flere språk i hjemmet er relativt høyt.

Hvor lett er det for barn å lære to språk? Hvilke fordeler og ulemper gir det? Bør man ikke lære ett språk skikkelig før man går over til det neste?

Les også: Derfor bør du snakke mye til babyen din

Godt språkpotensial
Språkprofessor Merete Anderssen ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet forteller at barns evne til språklæring er svært god.

– Vi vet at barn er flinke til å lære språk. Når barna har en eller to foreldre med et annet språk enn norsk, er det en viktig forutsetning som gjelder dersom barnet skal lære begge språkene: de må høre og bruke språkene. Det er ikke sånn at det bare er mulig å ha ett språk i hodet. Det vet vi fra store deler av verden, folk er to- og trespråklige. Men det går ikke av seg selv. Foreldre må være bevisst sin rolle i barns språklæring i slike...

Logg inn med din SPiD-konto for å lese resten


Ikke medlem?

Medlemsfordeler

  • Gratis medlemskap
  • Godt redaksjonelt innhold
  • Tilgang til eksperter
  • Medlemsfordeler og gratis vareprøver
Les mer om Familieklubben her
Logg inn
for å lese hele
artikkelen

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale