Er barnet under 2 år? Da bør du droppe skjermtid

NYE RETNINSGLINJER: Verdens Helseorganisasjon, WHO, har for første gang utarbeidet retningslinjer for hvor mye barn under fem år bør bevege seg. FOTO: SCANPIX

Barn under to år bør ikke tilbringe tid foran skjerm i det hele tatt. Det mener Verdens helseorganisasjon, WHO, som for første gang har laget retningslinjer for fysisk aktivitet for barn under fem år.

De nye retningslinjene gjelder fysisk aktivitet, søvn og skjermtid for barn under fem år, og slår fast at barn bør tilbringe mindre tid foran skjermer og stillesittende i vogn eller barnestol med sele. Mer tid bør vies til aktiv lek, som igjen vil gi bedre søvn.

– Å oppnå god helse for alle innebærer å gjøre det som er best for helsen helt fra livets begynnelse, sier generaldirektør i WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus i en pressemelding.

les også
Nesten ingen menn i norske barnehager

Retningslinjene er utformet av WHOs ekspertpanel av helsearbeidere for å fremme en mer fysisk aktiv hverdag hos barn. Både nasjonale myndigheter og foresatte bør engasjere seg i temaet, mener WHO. 

Les også: Når bør barnet få egen mobil

Ta tilbake leketid

Ekspertpanelet i WHO har sett på langtidseffekten hos småbarn som får utilstrekkelig med søvn og som plasseres foran skjermer, eller spennes fast i barnestoler og barnevogner i mer enn en time av gangen. Panelet undersøkte også fordeler ved økt fysisk aktivitet.

– Mer fysisk aktivitet, mindre stillesitting og sikring av kvalitetssøvn for unge barn forbedrer deres fysiske og psykiske helse og velvære. I tillegg virker det forebyggende på barnefedme og sykdommer senere i livet, sier panelmedlem Fiona Bull i pressemeldingen.

Annonse
Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Du må eller for å se dette tilbudet.

Les også: Hva gjør du når barnet BARE vil spille og se på tv?

Mer enn 23 prosent voksne og 80 prosent av alle tenåringer er ikke tilstrekkelig fysisk aktive i hverdagen. At man ikke lykkes med å være tilstrekkelig fysisk aktive, fører til mer enn fem millioner dødsfall i året globalt, hvis vi ser på alle aldersgrupper, hevder organisasjonen.

Legge grunnlaget tidlig

– Det vi virkelig trenger er å ta tilbake lek for barn. Det handler om å gjøre en overgang fra stillesittende tid til aktiv leketid, samtidig som vi må fremme gode søvnmønstre, sier panelmedlem Juana Willumsen.

WHO ønsker at langvarig skjermtid byttes ut med aktiv lek. De vil også gjerne se at foresatte aktiviserer barna sine ved å lese, synge eller leke med dem, fremfor å se på skjerm sammen med dem.

les også
Chrissy Teigen i ammebråk

Les også: Forsker: Foreldre slutter for tidig med høytlesing

Å følge organisasjonens retningslinjene for barnets fem første leveår, vil bidra til barnets kognitive utvikling og livsvarig helse, skriver WHO i pressemeldingen.

Her er retningslinjene

Barn under ett år 

  • Minst 30 minutters fysisk aktivitet av ulik type i løpet av en dag, for eksempel gjennom å leke på gulvet. Jo mer tid, jo bedre. 
  • Ikke være stillesittende i mer enn en time, for eksempel fastspent i barnevogn eller barnestol. Ingen skjermtid. Når barnet er stillesittende, oppmuntres en voksen til å lese og fortelle for det. 
  • Sove fra 14 til 17 timer per dag om barnet er mellom 0 og 3 måneder, og fra 12 til 16 timer per dag om barnet er mellom 4 og 11 måneder. Dagsoving inkluderes i denne tiden. 

Barn mellom ett og år

  • Minst 180 minutter fysisk aktivitet av ulik type delt opp i flere økter i løpet av dagen. Jo mer tid, jo bedre.
  • Ikke være stillesittende i mer enn en time, for eksempel i spent fast i barnevogn eller barnestol, heller ikke sitte stille i lengre perioder. Ettåringer bør ikke tilbringe noe tid foran skjerm (tv, iPad, mobil og annet). For toåringer anbefales maks 60 minutter med skjermtid per dag, jo mindre, jo bedre. Når barnet er stillesittende, oppmuntres en voksen til å lese og fortelle for det.
  • Sove mellom 11 og 14 timer per dag, inkludert dagsoving. Bør ha faste leggetider.

Barn mellom tre og fire år

  • Minst 180 minutter fysisk aktivitet av ulik type delt opp i flere økter i løpet av dagen. Av disse bør minst 60 minutter være av moderat til høy intensitet. Jo mer tid, jo bedre.
  • Ikke være stillesittende i mer enn en time, for eksempel spent fast i barnevogn eller barnestol, heller ikke sitte stille i lengre perioder. Ettåringer bør ikke tilbringe noe tid foran skjerm (tv, iPad, mobil og annet). For toåringer anbefales maks 60 minutters skjermtid per dag, jo mindre, jo bedre. Når barnet er stillesittende, oppmuntres en voksen til å lese og fortelle for det.
  • Sove mellom 10 og 13 timer per dag, inkludert dagsoving. Bør ha faste leggetider.

Kilde: WHO

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Stella B. Oskarsdottir Wehrmann

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

For å fortsette må du først eller .