Dette kan du si i stedet for «ikke slå»

Illustrasjonsbilde: Shutterstock / NTB scanpix

Har du opplevd at du ber barnet om å slutte å gjøre noe, og det virker som om du snakker for døve ører? Da kan det hende det er kommunikasjonen du må gjøre noe med.

Anette Prehn, dansk sosiolog og forfatter, hevder at hver gang du som voksen bruker abstrakte ord som «ikke», «hold opp» eller «la være» i setninger, så retter barnet oppmerksomheten sin mot de konkrete, meningsbærende ordene i setningen. 

Derfor oppfatter barnet setningen «Du får ikke slå» som «du får … slå». Hjernen levendegjør det konkrete og billedskapende i setningen. 

Kombinert med det irettesettende voksenblikket ditt, kan det gjøre barnet svært forvirret, mener hun.

Les også: Derfor blir noen barn mobbere

– Bruk «til-språk», ikke «fra-språk»

Anette Prehn. Foto: Maria Sattrup
– Hjernens plastisitet, altså formbarhet, betyr at vi styrker de stiene vi lyser opp og bruker gjennom tanker og følelser. For hver gang jeg blir sint og for eksempel reagerer med å bli rasende, lager jeg en generalprøve på hvordan jeg kommer til å reagere neste gang jeg kommer i en lignende situasjon. Når voksne primært forsøker å endre barns atferd, tanker eller følelser ved å bruke «fra-språk», går de glipp av en gyllen mulighet for å ta barnet i hånden og gå opp bedre og mer hensiktsmessige stier sammen, forklarer Prehn, som har skrevet boken «Hjernesmarte barn».

Les også: 15 tips om grensesetting

Hun anbefaler å kommunisere hjernesmart, altså tenke hva man ønsker å forsterke hos barnet, ved å bruke til-setninger i stedet for fra-setninger når man skal snakke med barnet.

Til deg som medlem:

– Også uttrykk som «jeg kan se at du er trøtt», eller «jeg føler meg stresset» er klossete hvis uttrykkene sies alene. De er en ok analyse av situasjonen, men de er håpløse strategier, fordi de låser oss fast der vi er akkurat da. Spørsmålet er også hva vi vil oppnå med å si analysen høyt. Mange barn vil for eksempel reagere med å insistere på at de IKKE er trøtte hvis de hører den første setningen, uansett om de er trøtte eller ei, sier Prehn til Familieklubben. 

Hun mener ikke at man skal kutte ut ordet «ikke» av språket, men at når vi vil oppnå vaneendring, atferdsendring og følelsesregulering, bør vi gjøre en innsats for å hjelpe barns (og våre egne) hjerner på vei. 

Ellers kan livet bli vanskelig, mener hun.

– Barnet har fremtidståke i mange situasjoner fordi det er dypt i tvil om hva det skal gjøre, som er hensiktsmessig. Det vet bare hva det IKKE skal gjøre, sier Prehn.

Les også: Derfor er dette den beste foreldrestilen

Situasjonen er problemet

Psykolog Hedvig Montgomery sier at det ikke bare handler om språk, men også om stemning:

– Et barn som er i affekt eller er redd hører en irettesettelse veldig dårlig. Du må alltid roe ned en situasjon før du kan gi info eller læring eller hjelp videre. En hjerne som ikke er redd hører masse. Hvis et barn slår og det gjør vondt, må du si det gjør vondt, slutt med det. Du må roe ned situasjonen og så kan du snakke om hva som helst – og du kan bruke alle ord i vokabularet, inkludert «ikke».

Hedvig Montgomery. Foto: Janne Rugland

Montgomery understreker at barn er dårlige på affektregulering, det trenger de voksne til. Når vi ikke hjelper dem med det, men kjører på med mer info når de har overbelastning i hodet, da preller det av. 

Det handler altså ikke om ordene, det er situasjonen som er problemet. Men Montgomery er enig med Prehn i at det ikke er spesielt effektiv kommunikasjon med barn å si «ikke slå». 

– Se hvor barnet er, koble deg på, hjelp barnet å roe seg ned, så er det utrolig hva barn tar inn. Når jeg har veldig urolige barn, sier jeg ikke «ikke gjør det», jeg når ikke frem med det, det er ikke noe poeng i. Du må finne veier inn, sier Montgomery.

Les også: Hver generasjon har sin foreldretabbe

Dette kan du si i stedet for «ikke slå!»

– Forslagene under fremmer enten en konkret atferd eller styrker noen grunnleggende verdier hos barnet. De peker på handlinger eller verdier, sier Anette Prehn om eksemplene som viser hvordan man kan håndtere en situasjon der en liten storebror slår lillebroren Elias.

I stedet for å si «Ikke slå Elias!», prøv heller:

* Vi har bare én Elias. Han skal holde i mange år.
* Vi passer godt på Elias. Akkurat som vi passer godt på deg!
* Hei! Er det morsomt/greit/trygt å være Elias akkurat nå?
* Her behandler vi hverandre med respekt (det gjør det trivelig å være her)
* Husk språket!
* Bruk ordene dine!
* Her snakker vi oss frem til løsninger!
* Jeg har en viktig oppgave til deg. Vil du sørge for at den hånden der er snill mot andre? Det glemte den visst.
* Snille hender gir gode venner!
* Oi sann! Nå glemte du visst de snille hendene?
* Jeg kan se på øynene til Elias at han ble redd. Hvordan kan vi få ham til å føle seg trygg igjen?
* Når du blir sint, kommer du til meg, så hjelper jeg deg.
* Er du sint, tar du en pause, puster ut og puster dypt inn – helt ned i stortåen.
* Hvis dere blir sure på hverandre, går dere bort fra hverandre!
* Spaden bruker vi til å grave med!
(Kilde: Anette Prehn, «Hjernesmarte barn»)

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale