– Barn er sulteforet på kunst 

Barn og kunst
Foto: Shutterstock/Scanpix

Barn har blitt mindre kreative, mener kunsthistoriker Mette Dybwad Torstensen.

Tirsdag 13. mars markeres den årlige Barnehagedagen, som i år har temaet «La meg skape».
– Barn som driver med kunst glemmer tid og sted, de fordyper seg i farger og figurer, de småprater litt og konsentrerer seg fullt og helt om den kreative utfoldelsen. Det er helt magisk, sier kunsthistoriker og kunstner Mette Dybwad Torstensen (40). 

Torstensen ga i fjor ut «Kunstmagi» sammen med Björg Thorhallsdottir. På seinsommeren åpner hun «Sjøholmen barnekunsthus» i Sandvika. Det å bidra til å skape en generasjon kreative barn er motivasjonen for boka og kunsthuset, som skal bestå av sanseutstillinger, atelier, verksted og undervannskulturpark.

Les også: Tegner livet som trebarnsmor

Mette Dybwad Torstensen
Mette Dybwad Torstensen. Foto: privat

Ønsker pålegg

Da fersk kulturminister Trine Skei Grande (V) nylig meldte at de skal undersøke hvordan kunst for barnehagebarn kan sikres, var Torstensen en av dem som ga tommel opp og ros i kommentarfeltet. «Helt fantastisk», mener hun, all den tid visuell kunst i barnehagen har vært opp til hver enkelt barnehage, kommune eller fylke. 
– Skien, Porsgrunn, Bergen og Stjørdal har hatt «Kulturell bæremeis»-prosjekt, men det finnes ikke formelle kunsttilbud som gjelder for alle barnehagebarn. Hvis kunst i barnehagen blir pålagt og politisk forankret vil det sikre at innholdet blir mer likt. En ordning som den kulturelle skolesekken, der produksjoner innen visuell kunst turnerer i barnehager hadde vært flott. Jeg tenker ikke på underholdning som konserter eller teater, men kreative verksted som tar plass i barnas hverdag en dag, sier Torstensen. 

Torstensen synes det er tilfeldig hva barnehagebarn i dag opplever av kunst, og at barn møter begrensninger i sin kreative utfoldelse.
– Noen ganger tenker jeg barn er sulteforet på kunst. Alt er så tilrettelagt. De skal tegne innenfor strekene, og det er «regler» for hvordan et kreativt produkt skal se ut. De blir redd for å gjøre feil. Men i kunsten er det ikke noe som er rett eller galt. Den rette løsningen er akkurat den barnet har laget, sier Torstensen.

Les også: Norsk pappaperm går verden rundt

Kunstbriller

Kunst er viktig for å ha flere verktøy til kommunikasjon, forklarer Torstensen. Der en fireåring kan ha problem med å uttrykke seg gjennom ord, kan hun bruke tegninger. «Kunstbrillene» gjør at barn ser og sanser verden på en annen måte. Det gir berikelse og nytt perspektiv. Dessuten:
– Er du kreativ vil du gjøre det bedre i matte, norsk og andre fag. Kreativiteten stimulerer hjernen til nye løsninger, sier Torstensen.

Kunsthistorikeren viser til at Ludvigsen-komiteen, som skulle se på hvorfor norske skolebarn ikke gjorde det så godt på PISA-testen som forventet, blant annet forklarte resultatene med at kreativitet var et manglende satsingsområde i skolen. 
– Barn er mindre kreative i dag enn tidligere, sier Torstensen. 
– Hvorfor?
– Barna får stadig mindre rom for å lage historiene selv. De digitale plattformene gjør at de blir passive mottakere. Dette er en kultur vi presser på dem. Barnehagedagen og fritiden er «styrt». Ansatte synes det er vanskelig å legge opp til kunstaktiviteter, kanskje fordi de ikke tør, har tid eller ikke har et forhold til det, sier Torstensen. 

Barn som lager keramikk
Foto: Shutterstock/Scanpix

Mer kunstundervisning 

Noe av grunnen til mangelfullt kunstopplegg i barnehagen skyldes at utdanningene ikke har nok visuell kunst i undervisningsopplegget sitt, mener Torstensen.
– De studentene jeg har hatt dialog med etterlyser enkle, praktiske tips til hvordan de kan få inn kreativ estetisk tilnærming når det er en time til lunsj, Ole skal skifte bleie og Nora gråter. Da hjelper ikke avanserte pedagogiske prosjekt som krever høy kunstkompetanse. Løsningen er todelt: et politisk forankret opplegg med obligatorisk kreativ, visuell opplæring i barnehager og en modul på studiene innenfor dette, sier Torstensen.

Les også: Viktig å la barna gruble

– Færre ressurser

Ann-Hege Lorvik Waterhouse er stipendiat ved institutt for estetiske fag ved Høgskolen i Sørøst-Norge og har jobbet ved barnehagelærerutdanningen ved OsloMet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus) siden 1998. Hun har også gitt ut læreboka «Med kunst i barnehagen» rettet mot barnehagelærerstudenter og ansatte i barnehagen. 
Waterhouse understreker at alle barnehagelærerstudenter får noe undervisning i arbeid med kunst i barnehagen. 
– Det er lett å si at man bør ha mer undervisning om praktiske kunstopplegg i barnehagelærerutdanninga, men utdanningsinstitusjonene skal ikke gi studentene «oppskriften» på hva de skal gjøre. Vi skal gi dem en grunnleggende forståelse for hvorfor kunst er viktig og kompetanse til å utvikle kunstfaglige og pedagogisk virksomhet. Samtidig: det burde vært mer tid til kunst- og kulturfagene i barnehagelærerutdanninga. Det har vært en nedgang de siste årene, sier Waterhouse.

Ann-Hege Lorvik Waterhouse
Ann-Hege Lorvik Waterhouse. Foto: privat
– Ville barnehagelærerstudentene blitt tryggere på hvordan de kunne legge til rette for kunst i barnehagen dersom de fikk mer praktiske tips?
– Studentene jobber på verksted og lærer å forholde seg til materialer, uttrykksformer og egen skapende og utøvende virksomhet. Dette er viktig for å kunne arbeide skapende med kunstopplevelser som utgangspunkt for pedagogisk arbeid i barnehagen. Ingen er fullt og helt utdannet når man er ferdig med et studium. Det faglige innholdet og oppfølging av rammeplanen i barnehagen er det pedagogiske ledere, styrere og eiere som har, men barnehagelærerutdanninga skal forberede framtidige barnehagelærere på dette, sier Waterhouse. 
Hun viser til at OsloMet i mange år har hatt samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst design og arkitektur for å styrke den kunstfaglige utdanninga av barnehagelærere.

May-Britt Sundal
May-Britt Sundal. Foto: privat
Fagforbundets leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal, mener barnehageansatte er dyktige til å legge til rette for at barn kan bruke sin kreativitet gjennom kunst. 
– Det er ikke alltid økonomien er som man skulle ønske den var, men det betyr ikke at vi ikke bruker våre evner til å sikre god kvalitet i barnehager. Jeg mener barnehageansatte er gode på dette feltet, sier hun.

Barnehagedagen «La meg skape»

Sundal applauderer kulturministerens initiativ for å finne måter å sikre kunst i barnehagen. Hun viser også til at Barnehagedagen 2018 den 13. mars har temaet «La meg skape».
– Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) setter temaet på dagsorden for å synliggjøre viktigheten av det, sier Sundal.
– Hvorfor er kunst viktig i barnehagen?
– Det handler om egen utvikling. Barn får uttrykke seg på sin egen måte. De utvikler selvbilde, selvfølelse og selvtillit til å kunne stå alene og uttrykke seg, sier Sundal.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

Chat med en jordmor nå, gratis
Jordmor
Gravid, eller nybakt mamma?
Det er naturlig å ha mange spørsmål
Annonsørinnhold

For å starte chat må du enten eller bli medlem gratis.