Reagerer på forslag om leksefri skole

LEKSEDEBATT: Lekser skaper stort engasjement blant både foreldre og fagfolk. Foto: Shutterstock/Scanpix

Foreldre i dag vil outsource alt som har med barna å gjøre til det offentlige, mener professor.

I går ble en underskriftskampanje for leksefri skole overlevert til Kunnskapsdepartementet. Initiativtager Dora Thorhallsdottir samlet nesten 25 000 underskrifter for å kutte ut hjemmelekser i skolen. Ikke alle er enige i dette målet, og en av dem som har reagert er Terje Rølvåg, professor ved NTNU. 

– Det er så viktig å lære seg å være selvstendig og ta ansvar for egen læring, og jeg ser ikke noe annet redskap i skoleverket for å få til det enn lekser. Leksefri skole er risikosport de luxe. Norge har lenge vært en slags vernet bedrift, man skal vernes mot alt mulig, men før eller senere får man en smell, det er en grunn til at nordmenn ikke vil ha rutinejobber i bedrifter, vi velger bort det som er kjedelig, sier Terje Rølvåg.

Les også: Lekser er som å kaste en død rotte inn i familien

Leksebevisst skole

Leksefri skole
Dora Thorhallsdottir, Kjersti Lien Holte og Tone Gunnersen. Foto: Marthe Reienes/VG
Kjersti Lien Holte ved Høgskolen i Østfold har forsket på lekser, og hennes hovedbudskap er at vi bør ha en leksebevisst skole.
– Forskningen viser at måten lekser praktiseres på i dag er en potensiell trussel mot en god barndom. Det reproduserer sosial ulikhet og kan være ødeleggende for en god og nær relasjon mellom foreldre og barn. Nære relasjoner er det viktigste barn har for å takle vanskelige og kjedelige oppgaver, da er de bedre rigget for læring, sier Holte. 

Les også: Slik gir du barna god selvfølelse

Terje Rølvåg er selv trebarnsfar og mener det er verdifullt å følge med på hvordan barna ligger an på skolen, i tillegg til at barna lærer seg å ta ansvar for egen læring.

– Hvis du utvider skolen med en time for å gjøre leksene der, så henger læreren over dem og sier hva de skal gjøre. Det som er kritisk på videregående skole og på universitetet og i arbeidslivet er å være i stand til å ansvar for oppgavene og finne ut hvordan de skal løse dem selv. Ungene må lære å ta ansvar. De blir for mye dulla med. Lekser lærer dem å lære, og det lærer dem å ta ansvar og disponere tiden sin, sier han. 

Outsourcing av barn

Rølvåg mener at selv om foreldrene som står bak underskriftskampanjen for leksefri skole gjør det i beste mening, så skjønner de ikke konsekvensene av det. 

Terje Rølvåg
Terje Rølvåg. Foto: NTNU
– Jeg skjønner heller ikke at foreldrene ikke vil ha informasjon om hva ungene deres driver med på skolen. Min oppfatning er at foreldre i dag er mest opptatt av å realisere seg selv, de får unger men har egentlig ikke tid til det, de vil outsource alt som har med unger å gjøre til det offentlige, sier han.

Forsker Kjersti Lien Holte sier det er viktig at det er skolen som skal ha ansvaret for opplæringen.
–  Sånn som lekser blir praktisert nå, så skyves veldig mye av ansvaret for repetisjon og mengdetrening over til foreldrene. Lekser kan gi direkte dårlige arbeidsvaner og unngåelsesstrategier, som å jukse, utsette, eller arbeide saktere, sier hun.

Les også: Slår alarm om barnetrinnet

Vil ha fritt skolevalg

I dag er det hver enkelt skole som bestemmer om det skal være hjemmelekser eller skolelekser, det er altså ikke noe Kunnskapsdepartementet eller Stortinget pålegger kommunene. Roy Steffensen (FrP) er leder av utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, og han mener det bør være fritt skolevalg i grunnskolen slik at foreldre kan velge den skolen som organiserer skoledagen på en måte som passer barnet sitt.

Roy Steffensen
Roy Steffensen. Foto: Stortinget
– Jeg er selv stor tilhenger av lekser og vil at min datter skal ha det, men jeg har respekt for at det som passer for min familie ikke passer alle, sier han. 

– Vil ikke fritt skolevalg være vanskelig å gjennomføre i praksis?
– Hvis flere tusen elever søker på en leksefri skole, så regner jeg med de andre skolene ville tilpasset seg til foreldrenes ønsker. Dette er lokaldemokrati på sitt beste, de som er nærmest effekten av avgjørelsen er nærmest å fatte den. Det er bedre enn at jeg og stortingspolitikerne i Oslo skal bestemme hva som er best for landets 630 000 elever i grunnskolen, sier han.

Les også: Er det barna eller jeg som går på skolen?

– Er nordmenn redde for kjedelige oppgaver?
– Jeg tenker ikke at leksene skal være en øvelse i å gjøre kjedelige oppgaver, lekser skal være et verktøy for læringsutbytte, enten ved å repetere noe du har lært eller forberede noe du skal lære, sier Steffensen.

Det er ingen tvil om at skole engasjerer. Det synes Steffensen er positivt. 

– Alle vil jo at barna skal få en best mulig oppvekst med best mulig læringsmuligheter, og det er bra at foreldre engasjerer seg i læring, sier han.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

Chat med en jordmor nå, gratis
Jordmor
Gravid, eller nybakt mamma?
Det er naturlig å ha mange spørsmål
Annonsørinnhold

For å starte chat må du enten eller bli medlem gratis.