Fra størst i barnehagen til minst på skolen 

SKOLESTARTERE: Seksåringene Angelica Eriksson Gundersen og Nikolai Myklebost har sommerfugler i magen før skolestart. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen 

Noen gleder seg, andre gruer seg. Hvordan gjøre overgangen fra barnehage til skole best mulig?

– Jeg gleder meg til leksene! Men jeg gruer meg litt også. Det er annerledes på skolen. Med pulter, bøker og klasserom. Det blir litt rart, sier Angelica Eriksson Gundersen (6), som snart skal begynne i 1. klasse på Kleive oppvekstsenter avdeling skole, som denne Molde-skolen heter. 

Der skal hun gå på samme trinn som Nikolai Myklebost (6), som hun har gått i barnehage med på det samme oppvekstsenteret. Nikolai forteller at han ser fram til friminuttene og leksene. 

– Jeg kan nesten alle bokstavene. På skolen må vi høre etter. Men det må vi i barnehagen også, da, sier Nikolai.

TRYGGHET: Angelica og Nikolai har gått i barnehagen på Kleive oppvekstsenter, og skal snart gå videre på skolen i samme bygg. Det gir trygghet å være kjent med de fysiske og sosiale omgivelsene. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen 

Ikke en selvfølge å glede seg

les også
Mye skjermtid sliter på barns øyne

I disse dager begynner fem-seksåringer over hele landet for alvor å forberede seg til å starte på skolen om noen uker. Nye klær, skolesekk og pennal handles inn. Barnehagen er snart et tilbakelagt stadium. 

Hvordan skal man sikre en god overgang mellom barnehage og skolen? Og er det egentlig sånn at «alle» gleder seg?

Marie Skinstad-Jansen. Foto: Privat
– Mange barn møtes med «Nå skal du endelig begynne på skolen, det blir stort!». Men det er ikke sikkert at det er sånn for alle barn, sier leder Marie Skinstad-Jansen i Foreldreutvalget for barnehager (FUB), et uavhengig utvalg oppnevnt av Kunnskapsdepartementet. 

Skinstad-Jansen forteller at mange barn har blandede følelser for å starte på skolen. Ofte henger det sammen med hvor godt forberedt de er. 

Annonse
Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Du må eller for å se dette tilbudet.

– Det er ulik praksis fra kommune til kommune, og fra barnehage til barnehage. Noen har ikke sett skolen de skal begynne på, mens andre har blitt tildelt fadder, har hilst på læreren og vært på besøk i klasserommet, sier Skinstad-Jansen. 

Selvstendighetstrening

FUB-undersøkelser viser at foreldre er mer opptatt av om barna skal få noen å leke med, enn hvordan barna skal prestere, forteller Skinstad-Jansen. Dette gjelder også for barna. 

– De lurer på ting som om de får seg venner, om de forstår hva de skal gjøre og hvordan læreren er. 

– Hvordan er den ideelle forberedelsene til skolestart?

– Alle bør få besøke skolen og gjøre seg kjent. Det er en trygghet for barna å vite hvordan lokalene ser ut, hvor de skal gå på do. Ofte kan bekymringene gå på praktiske ting. Barnehagen bør bidra til å hjelpe barna med å få praktiske ferdigheter. Selvstendighetstrening som å gå på do selv, trene på å være i større grupper, vente på tur er også med på å lette det sosiale. Det er lettere å skaffe venner hvis man klarer å følge kodene og reglene som gjelder, sier Skinstad-Jansen. 

Positive foreldre 

Det å fremsnakke skolen er også et viktig element. 

– Foreldre må signalisere at de er positive og trygge på skolen. Hvis de sitter med klump i magen, vil barnet kjenne på det, sier Skinstad-Jansen. 

Stein Erik Ulvund. Foto: Trond Solberg, VG
Også fagbokforfatter og pedagogikkprofessor Stein Erik Ulvund ved Universitetet i Oslo, trekker fram det sosiale som et punkt det er knyttet spenning til, og som foreldre må være bevisst på.

– Det er normalt å grue seg til å begynne på skolen. Det som er interessant er at barna ikke gruer seg til om de kommer til å klare skolearbeidet, men bekymrer seg om de får seg venner, sier Stein Erik Ulvund.

Ulvund bekrefter at hvorvidt barna klarer seg sosialt, også er foreldres største bekymring i forkant av skolestart, spesielt i tilfeller hvor barnet ikke kommer i klasse med venner fra barnehagen, eller når familien har flyttet, så barnet ikke kjenner noen.

– Barn oppfatter mer enn man tror. Derfor er det viktig for foreldre å vite at deres bekymring kan smitte over på barna. Foreldre bør signalisere en positiv holdning til læreren, skolen og det som foregår der, sier Ulvund. 

Tøft med bare ukjente

Ulvund anbefaler at foreldre finner ut hvem som skal gå i klassen, og prøver å få til å treffe noen av dem i forkant av første skoledag.

les også
– Barna har med seg historiene sine

– Hvis det er bare ukjente barn på skolen, blir det tøft for barna. Det er også en trygghet å ha besøkt skolen på forhånd. Dette er vanlig praksis i de fleste barnehager. Å vite hvordan lokalene og omgivelsene ser ut, kan bidra til å trygge barnet, sier Ulvund.

– Skolen tar seg av læringen

Stein Erik Ulvund har tidligere skrevet boken «Forstå barnet ditt 5-8», der han gir flere tips om hvordan man kan sikre en god skolestart. Et av de viktigste punktene er at foreldre ikke må være opptatt av bokstaver og tall.
 
– Skolen tar seg av læringen. Tren heller på å få barnet til å bli selvstendig i hverdagslige aktiviteter, som å dra opp glidelås og ta på skoene selv. Det bør man tenke mer på enn det faglige, for det henger til dels sammen med det sosiale: Hvorvidt man klarer det andre klarer, sier Ulvund.

Det å få venner blir lettere hvis barnet har lært seg høflighet, å være snill med andre og å vente på tur. I tillegg anbefaler Ulvund å få barnet til å snakke om det de opplever på skolen, og å lese høyt for barnet.

les også
Magnus (11) går på norsk skole - men har aldri bodd i Norge

– Les 10–15 minutter hver dag, og få barnet til å fortelle litt om det du har lest. På den måten får de trent opp konsentrasjonen sin, noe som er en nyttig egenskap på skolen. Og ikke minst: Vær stolt av ditt eget barn, og ikke vær så opptatt av hva andre barn kan. Det er stor aldersforskjell mellom barn som er født tidlig og sent på året. Dette går seg til, sier Ulvund.

Både gleder og gruer seg

Tilbake til skolestarterne Angelica og Nikolai på Kleive oppvekstsenter. Barnehagen og skolen ligger i det samme bygget på Kleive utenfor Molde. Det synes de to skolestarterne er fint, for da har de sett mange av elevene før, og de har lekt litt i skolegården. Og noe av barnehagepersonellet er det samme som på SFO, forteller de.

Mødrene, Monica Eriksson Langøy og Hanne Myklebost Heggemsli, forteller at det har vært blandede følelser hos barna de siste månedene, men at de samlet sett gleder seg mer enn de gruer seg. 

les også
Derfor blir noen barn mobbere

– Det er viktig at overgangen mellom barnehagen og skolen går godt. På oppvekstsenteret har de fordelen at de er kjent med omgivelsene, de har sett lærerne og andre elever før. Dermed begynner de ikke «helt på nytt», sier Heggemsli. 

– Jeg er mye tryggere på overgangen nå enn jeg var da eldstemann begynte på en større skole der vi bodde tidligere, sier Langøy. 

FREMSNAKKER SKOLEN: Monica Eriksson Langøy (t.v.) er mor til Angelica og Hanne Myklebost Heggemsli er Nikolais mor. De er bevisste på å snakke positivt om skolen, og samtidig forberede barna på at hverdagen blir annerledes på skolen. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen 

Fra størst til minst

De to mødrene er bevisst på at det ikke er en selvfølge at barna gleder seg til å begynne på skolen. Blant annet fordi de går fra å være størst i barnehagen til å bli minst på skolen. 

– Nikolai var en stund bekymret for at mange av vennene blir igjen i barnehagen. Han er den eneste gutten på kullet. Men det går bedre nå, sier Heggemsli.

les også
Fra leketøy til leksebrett

– Overgangen blir stor fra å være i barnehagen til å sette seg på skolebenken. De vet ikke helt hva de går til. Jeg er opptatt av at vi må snakke positivt om skolen. Samtidig må vi innstille dem på at det kommer til å bli en annen hverdag, sier Langøy.

Kjenner ansiktene

Marianne Hoem. Foto: Privat
– Vi er heldige som har et oppvekstsenter hvor ungene i barnehagen kjenner ansiktene til de som jobber på skolen og SFO, sier barnehagelærer Marianne Hoem, SFO-leder på Kleive oppvekstsenter.

Hun skrev nylig en bachelor-oppgave om overgangen fra barnehage til SFO. 

les også
Bør barn få kjøre hoverboard?

– Det er viktig at barna blir trygge på personalet og det fysiske miljøet. Noen gleder seg, noen gruer seg. Eller de både gleder og gruer seg. Vi må møte barna der de er, i de følelsene de har, og støtte dem. Mange har fått høre «Når du begynner på skolen, så ...». De har forventninger som ikke alltid stemmer med hvordan det blir. Det må vi huske når vi tar imot dem, sier Hoem. 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Stella B. Oskarsdottir Wehrmann

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

For å fortsette må du først eller .