Sunnere julesnop

JULEGODT MED GOD SAMVITTIGHET: Prøv deg på en litt sunnere Bounty-variant til julekosen.

Julegodt betyr ikke sukkerbomber. Lag sunnere godterialternativer til jul sammen med barna.

Den koselige førjulstiden er tettpakket med dager som fylles av godteposer, pepperkaker, gløgg og saft. Julekosen starter for mange så tidlig som i november, med jevnlig påfyll frem til nyttår.

Barn får i seg for mye sukker

Over halvparten av alle barn har et sukkerinntak som er høyere enn anbefalt, og julen er tiden hvor vi koser oss litt ekstra med både mat og godis.

Les også: Test av smoothieposer

Vi overfører vaner og tradisjoner til barna våre, men vi har også muligheten til å lage oss nye tradisjoner. Her får du 3 tips til sunnere julegodis som du kan lage sammen med barna.

Foto: Xenia Villafranca
Veronika Bjørnstad er mamma til to jenter, har en bachelor i idrett, ernæring og helse, er utdannet helsecoach, kost- og treningsveileder. Hun har skrevet bacheloroppgave om barn og ernæring.
Stine Svarthe er mor til ei liten jente, ernæringsrådgiver med bachelor i ernæring og tidligere kostholdsansvarlig i barnehage. Stine og Veronika driver siden Bare Bra Barnemat.

1. Julegelé med bringebær eller jordbær

Lag morsomme små julefigurer av bringebær- eller jordbærgelé. Passer også fint å gi bort i gave. Husk at disse bør stå kaldt. Oppskriften finner du hos Bare Bra Barnemat her 
www.barebrabarnemat.no/julegele/

2. Julekjeks

Julekjeks er enkle og raske og lage sammen med barna. Disse er søtet med dadler og laget med havregryn.
Oppskriften finner du her www.barebrabarnemat.no/julekjeks/

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

3. Julebounty

SUNNE FRISTELSER: Et godt alternativ til julekaffen.
Denne kan du lage helt uten søtning og sjokoladetrekk. Til voksne kan du søte med den type søtningen du liker best selv.
Uten søtning kan denne gis fra 10 måneder.

 

Les også: Hvor mye skal man legge seg opp i maten i barnehagen?

 

 

Du trenger: 
1 pose kokosmasse a 250 gram
1 boks kokosmelk a 2,5 dl
2 ss sukrinmelis eller ca. 5 dråper stevia
Mørk sjokolade til pynt

Bruker du lønnesirup/honning/fibersirup som søtning er det en fordel å varme opp alle ingrediensene sammen i en kjele.

Bland kokosmasse og sukrinmelis eller annen søtning i en bolle. 

Tilsett kokosmelk og bland godt. 

Trykk massen ned i en form som er dekket i plast. Det gjør det enklere å få den ut straks den er klar. Sett i fryseren i 1–2 timer.

Skjær i passende biter og pynt med smeltet mørk sjokolade.

Disse bør oppbevares kaldt og i en lufttett beholder, holder 5–7 dager i kjøleskap. 

Kan fint fryses for lenger holdbarhet.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale