Smart, barnevennlig mat på farta

Foto: Bare Bra Barnemat

Seks raske og sunne matvarer som kan redde deg når du fyker rundt med småbarn.

Stine Svarthe og Veronika Bjørnstad skriver om barn og ernæring for VG Familieklubben.

Det er ikke alltid like enkelt å planlegge hva du skal ta med deg og hvor mye. Må du innom butikken er det godt å vite hva du kan raske med deg sånn at du enkelt kan gå inn, handle og komme ut av butikken - med sunn og næringsrik mat til barna og resten av familien.

Her får du våre seks beste tips til hvordan du kan velge smart på farta.

les også
Tre sunne familievaner du enkelt kan få til i 2019

1. Banan og avokado
Kjøp med deg en banan og en avokado – så enkelt kan det være. Har du baby, er dette perfekt mat på farta. Skal du et sted hvor du har en bolle og en gaffel kan du mose bananen sammen med avokadoen, så har du et godt og næringsrikt måltid. 

2. Lomper med pålegg

Stine Svarthe og Veronika Bjørnstad. Foto: Xenia Villafranca

Lomper trenger ikke bare være til pølser, så her er det bare fantasien som setter grenser - i tillegg til utvalget i butikken, så klart. Kjøp en pakke lomper og velg tradisjonelt pålegg som skivet gulost og kjøttpålegg med paprika før du ruller den sammen eller ta med deg en pose salat, en avokado og chevre. Smør avokado eller legg i skiver, ha salat i og ost over, det smaker nydelig for både store og små.

les også
Hvordan vet du om barnet ditt har en matallergi?

3. Naturell yoghurt, mysli og banan
Det finnes mange gode yoghurtalternativer. Kjøp en naturell yoghurt og en pakke usøtet granola/müsli og strø over. Ser du etter en porsjonspakke, kan du velge naturell yoghurt med topping og servere en banan ved siden av.

4. Naturelle nøtter og frukt
Fra barnet ditt er tre år kan du gi det hele nøtter; naturelle cashewnøtter, valnøtter, mandler, pekannøtter eller paranøtter. Det finnes mange gode alternativer i de fleste butikker. Ta med deg fersk frukt som eple, pære eller banan i tillegg.

Annonse
Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

5. Smoothie
Det finnes mange ulike smoothieløsninger, men finn en som både inneholder frukt og grønnsaker eller bær. Dette varierer ut ifra hvor du handler, men ta en kikk på innholdsfortegnelsen. Det som står først er det mest av, så kikk på de tre første ingrediensene. 

les også
Cashewkuler med dadler

6. Bønner
Kidney-bønner, svarte bønner eller kikerter er fin plukkemat. Det eneste du trenger er å skylle dem før du spiser, om du kjøper de som ligger i lake. Er barnet ditt vant til å spise bønner og linser er det et supert alternativ. Hvis du ikke har innført belgfrukter i kostholdet til barnet ditt, er det nok mulig du må øve noen ganger hjemme. Mange barn må i enkelte tilfeller må smake, se og lukte en matvare så mange som 15 ganger før matvaren aksepteres. 

Og husk: Du som forelder er rollemodellen, så spis det kostholdet du ønsker at barnet ditt skal spise. 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Stella B. Oskarsdottir Wehrmann

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale