Slik utnytter du den tidlige bærsesongen

Bringebær
Foto: Magnar Kirknes/VG

Ta vare på sommerens smaker og nyt dem gjennom vinteren.

Stine Svarthe og Veronika Bjørnstad skriver om mat og ernæring for Familieklubben.

Utenlandske bær får du kjøpt i frysedisken hele året, men det norske klimaet gjør at norske bær ofte er ekstra søte og gode. De sterke fargene på bærene betyr at de er proppfulle av vitaminer, antioksidanter og fiber som er bra for immunforsvaret til både store og små.

Tips: 10 sunne snacks du kan gi barna

I år er bærsesongen ekstra tidlig på grunn av den varme sommeren, og du kan gjøre kupp ved å kjøpe bær i sesong. En god sommer gir overflod av søte og modne bær som mange selger billig. Fyll opp fryser med norske blåbær, bringebær, jordbær, multer, rips, stikkelsbær eller solbær. Fryser du bærene når de er på topp, bevarer du næringsinnholdet, og du har norske bær akkurat når du trenger det.

Oppskrift: Verdens enkleste jordbæris

Holdbarhet i fryser
Har du en stappfull fryser tar du kanskje vare på mat og matvarer som ikke brukes, eller som har ligget i fryseren lenge.Ta en opprydning ved å ta ut alt du har i fryseren og sett opp en ukemeny ut i fra det du ønsker å bruke opp. Kjøp det du trenger ved siden av. På den måten får du brukt opp mat som har ligget lenge, og du får plass til å fryse ned frukt og bær.

Oppskrift: Yoghurt-is med bringebær

Hva kan bærene brukes til når de er frosne
Spis bærene som de er, tilsett i naturell yoghurt, på frokostblandingen, lag smoothie, syltetøy, en kake eller en god dessert. Bruk bær i alle regnbuens farger, de inneholder antioksidanter som hjelper kroppen å bekjempe sykdom året rundt.

Tips: Dette må du huske når du lager smoothie til barn

Serveringstips:
Jordbær med fløte 
Blåbær med naturell yoghurt
Multekrem
Rips med vaniljesaus
Solbærsaft
Sommersmoothie med bær
Eplekake
Plomme- eller eplemos
Bær og frukt passer også godt i salater

Norske bær trenger ikke å kokes (som det anbefales å gjøre med utenlandske frosne bær).

Bare bra barnemat
Veronika Bjørnstad og Stine Svarthe. Foto: privat

Veronika er mamma til to jenter, har en bachelor i idrett, ernæring og helse, er utdannet helsecoach, kost- og treningsveileder. Hun har skrevet bacheloroppgave om barn og ernæring.

Stine er mamma til ei lita jente, ernæringsrådgiver med bachelor i ernæring og tidligere kostholdsansvarlig i barnehage.



 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale