Så enkelt lager du barnematen selv

ENKELT: Å lage barnematen selv trenger slett ikke være vrient, fastslår ekspertene VG Famileklubben har snakket med, som i tillegg lister opp en rekke fordeler ved hjemmelaget barnemat. Foto: Cecilie H. Hammernes

Ønsker du å lage maten til de aller minste selv? Det blir både sunnere og bedre, og er ingenting å kvie seg for, ifølge ernæringseksperter.

Når temaet er hjemmelaget barnemat, kjenner mange småbarnsforeldre fort på følelser som usikkerhet, press og manglende inspirasjon – og i tillegg kommer tidsklemma. 

Midt oppi dette er det lett å la seg påvirke av sosiale medier, der det florerer av tips og råd som kjennes helt uoppnåelige.

Men må det være så vanskelig?

Ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Thea Myklebust-Hansen, fastslår at det gjør det ikke.

les også
Grillmaten du ikke bør gi til barna

– Når man tenker på hjemmelaget barnemat kan det være mange som ser for seg fancy gourmetretter i miniformat, men det behøver ikke være vanskeligere enn å kjøre sammen en frukt- og grønnsaks-smoothie, lage grøt fra bunnen av med jernrike kornsorter, eller mose deler av middagsmaten som resten av familien får, sier hun. 

Les også: Dette må du huske når du lager smoothie til barn

Mange fordeler

Christine Henriksen. Foto: UiO
Ernæringsforsker Christine Henriksen ved Universitetet i Oslo forteller at det er mange fordeler ved å lage barnematen selv. Blant annet peker hun på at det er billigere og genererer mindre avfall.

– Den typen babymat som kommer i poser med plastkorker skaper særlig mye søppel. Og når det gjelder smak, er hjemmelaget middagsmat også klart best. De ferdigkjøpte typene smaker veldig likt, og barnet ender ofte opp med noen få favorittsmaker som foreldrene velger mellom, sier Henriksen.

Annonse
Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Hun peker også på en annen fordel:

– Med hjemmelaget kan man variere mer, både med tanke på smak og konsistens, noe som gjør at tilvenningen til familiens vanlige middagsmat går enklere, sier ernæringsforskeren.

Les også: Slik oppbevarer du hjemmelaget barnemat

De tusen første dagene viktigst

Ernæringsrådgiver Myklebust-Hansen tror at mange ønsker å lage barnematen selv både fordi foreldrene får bedre oversikt over hva som er i maten til barnet, og fordi det er hyggelig å servere barna hjemmelaget mat:

– Fordelen ved å lage barnematen selv er for eksempel at man kan passe ekstra godt på at maten ikke inneholder salt eller for mye tilsatt sukker. I tillegg kan man tilpasse konsistensen, for eksempel hvor mye tyggemotstand eller klumper middagsretten skal ha, med hensyn til barnets alder og utvikling. Mange barn kan også bli veldig nysgjerrige på hva resten av familien spiser, og får lyst til å smake, og da er det hyggelig å kunne servere barna det samme som de selv spiser.

Ernæringsforsker Henriksen mener at et sunt kosthold i barndommen er viktig for vekst og utvikling.

– De 1000 første dagene etter unnfangelsen regnes som de mest viktige. Det betyr likevel ikke at ernæring etter treårsalder er uviktig, understreker hun.

Les også: Spiser barnet ditt nok?

Legger grunnlaget for fremtiden

les også
Sunn sjokolade-is

Myklebust-Hansen sier at et sunt kosthold som gir barna det de trenger av næringsstoffer for at kroppen skal få utføre sine funksjoner er viktig, og at det i tillegg er viktig med et variert kosthold.

Thea Myklebust-Hansen. Foto: Melk.no
– Dersom barnet ikke får nok vitaminer og mineraler, vil det kunne påvirke utviklingen negativt. Dette gjelder både utvikling av skjelett og hjerne, avhengig av hvilke stoffer de har mangler på. De aller fleste småbarn har imidlertid et kosthold som er i tråd med anbefalingene og vil derfor få i seg det de trenger av næringsstoffer, understreker Myklebust-Hansen. 

Hun forteller videre at et sunt og variert kosthold for barn anbefales å være det samme som for befolkningen for øvrig: Rikelig med frukt og grønnsaker, et daglig inntak av magre meieriprodukter, grove kornprodukter, magert kjøtt, fisk, og begrense inntak av salt og sukker. Et slikt kosthold er viktig for å forebygge livsstilssykdommer, og for å gi kroppen det den trenger av næring. Små barn bør også få vitamin D-tilskudd slik som tran. 

les også
4 sunne is du kan gi barna

– Forskning viser at barn som får smake på mange forskjellige matvarer når de er ganske små, og gjerne grønnsaker, som mange barn ikke liker så godt, blir mindre kresne i matveien når de blir større. Å prøve seg frem med ulike smaker og matvarer er derfor viktig når barna er små. Faktisk tar det opp til 15 forsøk før barnet venner seg til en ny smak. Så her gjelder det å være tålmodig for å legge et godt grunnlag for et variert kosthold i fremtiden, sier Myklebust-Hansen.

Les også: Sunnere is til de minste

Frukt- og grønnsaksmos en god start

Myklebust-Hansen sier at ved å lage frukt- og grønnsakspureer selv, kan man lage større porsjoner og fryse ned, for så å tine opp passelig mengde til servering. 

les også
Verdens enkleste jordbær-is

Dette kan også være tidsbesparende og er fin mat å ha med på farten. I tillegg står du fritt til å velge selv om du kun vil ha én ingrediens i barnematen, eller om du vil blande ulike ingredienser. 

– Yoghurt er en fin og næringsrik matvare å bruke som ingrediens i hjemmelaget barnemat, man kan for eksempel bruke den både i smoothie og kjøleskapsgrøt. De fleste barneyoghurtene på markedet inneholder lite tilsatt sukker, og noen er helt sukkerfrie, avslutter Myklebust-Hansen. 

Les også: Smart barnemat på reisen

Tips

  • Hvis du lager middag til hele familien og ingrediensene egner seg til barnet også, kan du ta til side en liten porsjon av middagen før du tilsetter salt eller annet krydder i resten. Barnets porsjon kan du mose til ønsket konsistens, eller kutte opp i mindre biter. På denne måten vet du at barnet får i seg sunn og god mat som resten av familien, men uten salt. Barn under ett år bør ikke få salt i maten, ettersom nyrene deres ikke er ferdig utviklet.
  • Siden barn ikke har utviklet smakssansene sine fullstendig og ikke er vant til så mange smaker, har de ikke så høye forventninger til at noe skal være spesielt søtt. Når du lager barnemat selv behøver du derfor ikke å tilsette ekstra sukker. Husk at frukt også er søtt på smak. Yoghurt med frukt og bær og litt korn, eller grøt med blåbær kan være søtt nok. Små barn kan begynne å få smaksprøver på yoghurt fra de er 10 måneder gamle. 

Kilde: Ernæringsrådgiver Thea Myklebust-Hansen

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Stella B. Oskarsdottir Wehrmann

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale