– Ikke noe problem å være veganerfamilie

FRUKT, GULT OG GRØNT: Fire år gamle Vilja hjelper til med forberedelser til nok et vegansk måltid. – Vi er opptatt av et variert kosthold, sier mamma Kaja Østerud. Foto: Jeanette Bækkevold

Møt småbarnsfamilien som bare spiser vegansk mat. Og få gode råd fra ernæringseksperten – dersom du vurderer å prøve det samme.

– Vi har ikke tatt dette valget av helsemessige grunner. For oss handler det først og fremst om dyreetikk, og klimaperspektivet kommer som en bonus. Vi prøver slett ikke å være perfekte, men tilstreber å finne en god balanse mellom sunt og usunt, sier Kaja Østerud (31). 

Hun bor på Gjettum i Bærum sammen med mannen Morten (30) og de to barna Vilja (4) og Alfred (1), og vil gjerne vise andre at man fint kan ha et dekkende kosthold som veganer.

GONE VEGAN: Kaja og Morten Østerud har barna Vilja og Alfred, og er opptatt av å vise andre at man fint kan ha et dekkende kosthold som veganer. Foto: Jeanette Bækkevold

Lite utfordrende

Tobarnsmoren forteller at en del mat lages fra bunnen av, både fordi det kan være vanskelig å finne veganske ferdigprodukter, men også fordi det ved å lage alt selv kan være lettere å inkludere sunne matvarer som både små og store i familien liker.

– Vi er opptatt av et variert kosthold, og prøver å bruke både bønner, linser, nøtter, korn, frukt, bær og grønnsaker gjennom uken. Barna er selvsagt litt mer kresne enn oss voksne, men jeg opplever likevel det å ha et vegansk kosthold som lite utfordrende, sier Kaja.

Les også: 12 tips til matboksen

Kaja forteller at de ikke har opplevd mange negative tilbakemeldinger fra de nærmeste, som vet hvor viktige disse verdiene er for foreldrene, og derfor forsøker å tilrettelegge når tobarnsfamilien kommer på besøk.

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

ETIKK OG MILJØ: Familien Østerud ble ikke veganere av helsemessige årsaker. – For oss handler det først og fremst om dyreetikk, og klimaperspektivet kommer som en bonus, sier Kaja Østerud. Foto: Jeanette Bækkevold

– Ellers har vi hatt et godt samarbeid med barnehagen hele veien, som enten kjøper inn det som kreves, eller de varsler oss om at vi bør ta med alternativer når det trengs, forteller hun.

Tips: Hvordan takle "kresne" barn

Går mot strømmen

Ved bursdager, besøk og andre sosiale tilstelninger er det et mål for foreldrene at barna deres skal få servert noe som ligner det de andre spiser, og de snakker derfor med vertskapet på forhånd for å være best mulig forberedt.

– Det krever at vi har god oversikt og alltid er i forkant, men det er en pris vi som foreldre gladelig betaler når vi har valgt at barna våre skal leve litt annerledes i matveien, sier Kaja, og legger til:

– I hverdagen er vi nok ikke så veldig annerledes enn andre familier. Vi synes også det er pes å komme på noe til middag hver dag, og stresser etter jobb med å lage mat mens barna er sultne og sutrete. I et større bilde handler maten vi spiser om at vi har valgt å gå mot strømmen, fordi vi mener det er rett.

KREVER FORBEREDELSER: Å sørge for at barnas mat er tilpasset familiens veganske kosthold krever sitt av forberedelser, for eksempel med tanke på barnehage, bursdager og vennebesøk. – Men det er en pris vi gladelig betaler, sier Kaja Østerud. Foto: Jeanette Bækkevold

Et puslespill med mange brikker

Emelie Canderyd. Foto: Privat
Emelie Canderyd er klinisk ernæringsfysiolog og universitetslektor ved Universitetet i Tromsø. Hun forteller at de største utfordringene med kostholdsrestriksjoner hos barn, er at de som regel spiser relativt små porsjoner. Derfor stiller det større krav til sammensetningen og mengdeforholdene i måltidene.

– Et vegansk måltid vil naturlig inneholde mye fiber fra grønnsaker, belgvekster og kornprodukter, og porsjonsstørrelsene vil da naturlig begrense seg selv, siden mye fiber vil bidra til rask metthetsfølelse. Grønnsaker og belgvekster er veldig sunne, og bør inngå i det veganske måltidet, men side de inneholder liten til middels mengde kalorier, er det viktig å sørge for at måltidet i sin helhet bidrar med nok kalorier som kan brukes til vekst og aktivitet, sier Canderyd.

Les også: Dette må du huske når du lager smoothie til barn

Det veganske kostholdet er samtidig avhengig av tilstrekkelige mengder protein fra belgvekster, og et relativt høyt inntak av belgvekster er derfor anbefalt. Det er altså et lite puslespill som skal legges, med mange brikker som skal på plass. 

– Går som regel bra

ET PUSLESPILL: Det er en del å tenke på både når det gjelder mengdeforhold og sammensetning når man skal leve vegansk. – Det er likevel langt ifra en umulig oppgave, understreker ernæringsfysiolog Emelie Canderyd.
Ernæringsfysiologen påpeker at planlegging av et fullverdig vegansk kosthold krever kunnskaper, men også praktiske ferdigheter.

Les også: Dette kan gjøre barn overvektige

– Det er likevel langt ifra en umulig oppgave, og det bør også løftes frem at et vegansk kosthold er forenlig med kosthold for god helse. Jeg er av den oppfatning at man med noen tilpasninger kan leve godt med et kosthold som utelukkende baseres på vegetabilier, sier Canderyd, og legger til:

– Når et barn får tilbud om næringsriktig og variert mat, og får lov til å spise uten press og selv regulere matinntaket, da går det som regel bra. Dersom barnet i tillegg følger sin egen vekstkurve, trives og er frisk og rask, er min erfaring at det sjelden oppstår noen alvorlige mangler.

Les også: Slik hjelper du barna å knekke lekekoden

Råd til småbarnsfamilier som vil prøve seg som veganere

* Spis variert mat med jevne mellomrom.

* Ha noe proteinrikt i hvert måltid; bruk gjerne bønnepostei, peanøttsmør eller humus/kikertspure som pålegg på brødskiver og knekkebrød.

* Bruk kalsiumberiket havremelk eller soyamelk som drikke til brødmåltider og i matlaging. Noe juice kan også brukes som drikke til måltider, siden det bidrar med energi, men juice bør ikke være tørstedrikk av tannhelsemessige grunner. 

CHILI SIN CARNE: Selv chili con carne kan fungere uten kjøtt. Foto: Jeanette Bækkevold
* La gjerne barnet spise havregrøt, beriket med litt rapsolje og soya, eller havremelk med nøtter og bær som tilbehør. Det finnes også rismelk, men små barn under seks år bør ikke få rismelk, riskaker eller mange porsjoner ris per uke. Ris og risprodukter har vist seg å inneholde for høye verdier av arsen, og inntaket bør derfor begrenses. Velg heller kalsiumberiket havre- og/eller soyamelk.

Les også: Hvilke kosttilskudd trenger barn?

* Gode kilder til energi i det veganske kostholdet er nøtter, frø, avokado, myke og plantebaserte margariner, samt vegetabilske oljer slik som raps- og olivenolje. Husk likevel å ikke ukritisk gi nøtter til små barn. Dette rådet har ikke noe med redsel for å utvikle allergi å gjøre, men er fordi små barn lett kan sette nøtter i halsen.

* Jerninntaket fra mat er ikke nødvendigvis et problem i det veganske kostholdet, siden høyt inntak av kornvarer, grønnsaker og belgvekster også vil bidra med jern – det er heller opptaket man kan være noe bekymret for, siden vegetabilske kilder inneholder ikke-hemjern, som kroppen ikke absorberer like lett som jern fra animalske kilder. C-vitamin i kombinasjon med ikke-hemjern vil kunne øke opptaket i kroppen. I praksis innebærer dette for eksempel å drikke et glass appelsinjuice eller spise en kiwi til brødmåltider, eller å bruke kål, paprika og andre C-vitaminrike grønnsaker i eller som tilbehør til middagsrettene.

* Bruk jodberiket salt i matlagingen, men generelt selvsagt unngå et overforbruk av salt.

* Følg kontrollene på helsestasjonen, slik at eventuelle vekstavvik hos barna kan fanges opp i tide. Ved behov, be om ekstra oppfølging av vekt og høyde. Det kan også være fint å snakke med en klinisk ernæringsfysiolog dersom kostholdet er snevert og porsjonene små, spesielt i kombinasjon med dårlig tilvekst, samt for vurdering av kosttilskudd. Man bør være ekstra oppmerksom på vitamin B12, vitamin D og jod.

Les også: Bør man hjelpe barnet å få venner?

* Det er vanlig og helt normalt med mye «gass i magen» når man har et høyt inntak av grønnsaker og belgvekster. Ved jevnlig inntak vil man kunne oppleve at dette bedres. Det er dog greit å venne seg til litt rumling i magen. Det er helt ufarlig, selv om det kan være ubehagelig for noen.

* Å få til et variert inntak av grønnsaker hos små barn er ikke alltid en like lett. Introduksjon av nye typer av matvarer kan ta tid, og det er viktig at det også får lov til å ta litt tid. Et tips er å lage et smakstilvenningsskjema på kjøleskapet slik at det blir synliggjort hvor mange ganger man har testet en ny type matvare, eksempelvis en grønnsak. Det er alltid lov til å spytte ut, og smaksprøvene bør ikke være større enn en liten teskje. Mestringsfølelsen er viktig. Det anbefales at foreldrene går foran med godt eksempel, spiser det samme selv, og aldri bruker tvang eller trusler i måltidet.
Kilde: Emelie Canderyd, klinisk ernæringsfysiolog og universitetslektor ved UiT

TIDLIG KOKES ... : Halvannet år gamle Alfred Østerud har vært veganer i hele sitt korte liv. Foto: Jeanette Bækkevold

Kajas råd til deg som er nysgjerrig på vegansk kosthold

* Det finnes masse ressurser på internett. På nettsiden til Helsedirektoratet (helsenorge.no) står det informasjon om hva som skal til for å ha et dekkende kosthold for både voksne og barn.

* Sørg om nødvendig for at barna får tilskudd av vitamin B12, vitamin D (spesielt om vinteren) og jod.

* Søk gjerne opp blogger med veganske oppskrifter. Mine favoritter her er vegetarbloggen og veganmisjonen.

* Ikke vær redd for å prøve dere frem. Test ut ulike retter som dere tror familien vil like, og bygg opp et repertoar av oppskrifter som er enkle å bruke i hverdagen.

VEGANSKE ALTERNATIVER: For eksempel posteier uten animalske ingredienser og pizzaost uten ost. Foto: Jeanette Bækkevold

* Smoothie er en super måte å få i barna frukt og grønt på, og med en stavmikser kan du ha mye bra oppi suppen.

* Ta utgangspunkt i hva barna liker, og prøv å finne veganske varianter som de er interessert i å smake på.

* Vi lager mye pasta, pizza, taco, curry, suppe, pølser og burgere i veganske varianter. Barnas favoritt er veganske pølser i lompe!

* Ikke tenk at du må lykkes med det samme, men prøv dere frem i et rolig tempo.
Kilde: Kaja Østerud

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale