Ernæringseksperter: Skolene bør ta standpunkt mot kjeks og nugatti i matpakken

Sunn matpakke

Det kan være lett å gå seg fast i rutinene når man lager matpakke. Få ernæringsekspertenes tips til energiske skolematpakker.

– Det viktigste med matpakka er at den inneholder riktige næringsstoffer og energi som varer, sier Stine Svarthe, som har bachelor i ernæring og driver «Bare bra barnemat» sammen med Veronika Bjørnstad. Svarthe og Bjørnstad skriver også om ernæring for Familieklubben.

Stigende energikurve

Ja, kan du si, det med næringsstoffer og energi vet vel alle. Men hva innebærer det egentlig? Er det ikke ok med et par kneippbrødskiver med ost og salami? Den tradisjonelle norske matpakka er ofte brødmat. Men hvilken brødsort du velger har stor betydning for om energinivået stiger fort og smeller i bakken etter kort tid, eller stiger jevnt og holder seg lenge.

Les også: På denne skolen får elevene varm lunsj

– Hvis man skal bruke brødskiver som matpakkemat er det mest ideelle å bruke hjemmelaget brød. Da kan man redusere saltet, bestemme grovheten og ha full kontroll på hva brødet inneholder. Men det er ikke et must.

Veronika Bjørnstad og Stine Svarthe
Veronika Bjørnstad og Stine Svarthe. Foto: privat

Anbefaler minimum 50 prosent grovhet

For alle dem som ikke lager brødet selv anbefaler ernæringsekspertene å se på brødskalaen, som – ironisk nok - er delt inn i fire kakestykker. Hvert «kakestykke» indikerer grovhetsprosent på 25 prosent. Men det er nok å ha 50,1 prosent grovt/sammalt mel i brødet for at man skal få tildelt tre kakestykker.

– Hvor grovt bør brødet være, og hvorfor er det viktig med grovbrød?

– Brødet bør ha minst 50 prosent grovhet. Grunnen er at det tar lenger tid å fordøye det grove brødet. Blodsukkeret stiger langsommere, fiberet gjør at man holder seg mett lenger, og det er bra for fordøyelsen, sier Veronika Bjørnstad som har bachelor i idrett, ernæring og helse.

Det skumle saltet

Saltinnholdet i brødet er ofte høyt, og kombinasjonen med saltholdig pålegg som salami og smøreoster gjør at det samlede saltinntaket fort stiger over den anbefalte maksgrensen på tre gram for barn i småskolealder.

– Overdreven bruk av salt og sukker ser man ikke nødvendigvis «i dag», men senere i livet kan konsekvensene være livsstilssykdommer, høyt blodtrykk og en del kreftformer, sier Svarthe.

Matpakke
MATPAKKE: Avokado, eple, blåbær, ost- og skinkeruller, skive med smør og ost.

Egg, avokado og fisk

Pålegget smøres ofte på brødskiven «av gammel vane». Det er lett å gå fast i rutinene.

– Det man har vokst opp med selv gir man gjerne barna sine. Salami, bearbeida produkter, smøreoster, prim, sånt de vet at barna liker. Men potensialet for barna er enormt! Hva med å prøve fiskepålegg, ubearbeidet kjøttpålegg, egg, avocado, peanøttsmør eller leverpostei? De minste er ekstra utsatt for jern- og jodmangel, og hvis man slenger på en paprika oppå leverposteibrødskiva vil c-vitaminet i paprikaen bidra til å øke jernopptaket, sier Bjørnstad.

Les også: Slik får du barna til å spise grønnsaker

Fristende fargefest

Det skal være fristende å spise maten. Gulrot, paprika, selleri, sukkererter og cherrytomater er fargerike tilskudd som kan bidra til å øke appetitten. Og ikke gå i fella og tro at småspiste barn spiser mer hvis du pøser på med mat i matpakken. Da oppleves kanskje matpakka overveldende, og barnet opplever ikke mestring av å spise opp maten.

Men man trenger egentlig ikke brødskive i matpakka.

– Middagsrester, lomper med pålegg, matmuffins, fiskekaker, sunne pannekaker, omelett ... Mulighetene er mange. Det meste kan fryses, så man kan lage flere porsjoner, ta dem opp om morgenen og la det tine i matboksen, sier Svarthe.

Sukker på brødskiva

De positive følgene av sunn matpakke er bedre konsentrasjon, mer stabilt energinivå og mer ro i kroppen.

– Noen barn har kjeks og nugatti i matpakka, hva tenker dere om det?

– Mange foreldre forklarer dette med at «han må få den skiva med nugatti, hvis ikke spiser han ikke». Men de gjør barnet en bjørnetjeneste. Nugatti inneholder fire sukkerbiter per skive. Det er godteri, rett og slett, sier Bjørnstad.

– Men hvis barnet nekter å spise noe annet?

– De må få muligheten til å smake på andre ting. Man må regne med en tøff fase, fordi det ofte tar tid før barn blir vant til ny mat, sier Svarthe.

– Hva er konsekvensene av en matpakke bestående av loff og nugatti?

– Barnet går glipp av mange næringsstoffer. Blodsukkeret får seg en skikkelig berg-og-dal-bane. De kan bli urolige, få dårlig konsentrasjon, sier Svarthe.

Skive med nugatti
Foto: Annemor Larsen/VG

Les også: 6 tips til hvordan du kan takle "kresne" barn

Skolen bør ta standpunkt

– Bør skolene legge ned forbud?

– Nugatti og kjeks hører ikke hjemme på skolen. Foreldre må få velge hva de vil gjøre hjemme. Ofte handler det om at de ikke har nok kunnskap. Jeg mener skolene må ta et standpunkt. Det er ikke lov til å ha med godteri, ikke lov å ha med brus, da bør det ikke være lov med kjeks og nugatti heller. Men et forbud kan ikke settes i gang uten å informere om hvorfor. På samme måte som at enkelte klasser får beskjed om at nøttepålegg er forbudt på grunn av nøtteallergiker i klassen, bør nugatti og kjeks være forbudt på grunn av de store helsekonsekvensene på sikt, sier Svarthe.

Les også: Derfor vil vi ha sukkerfri barnehage

Hva barnet spiser før skolen er også viktig, påpeker ernæringsekspertene. Mens havregryn og kornblandinger ikke er så lett å spise på skolen, kan det godt være en del av frokosten hjemme. Men da er det viktig å gå for de rene kornblandingene. Enkelte av frokostblandingene inneholder svært mye sukker.

– 4Korn eller havregryn tilsatt valnøtter eller en neve blåbær blir næringsrik frokost som gir god energi fram til matpakka skal spises, sier Svarthe.

– Men obs! Pass på merkingen og vær kritisk til markedsføringen. Nesquick-frokostblandingen, for eksempel, reklamerer stort med at den inneholder 51 prosent fullkorn. Men det står bare med små bokstaver at det er 25 prosent sukker i den. Ta ansvar selv. Produsentene vil selge, de tar ikke ansvar for våre barns helse, sier Bjørnstad.

– Hva med yoghurt?

– Yoghurt inneholder gode næringsstoffer, men den kan være veldig sukkerholdig. Det finnes yoghurter med lite eller null sukker, men rådet vårt er å bruke naturell yoghurt og blande bær oppi, sier Svarthe.

Les også: Hvor tidlig kan du gi barnet søt mat?

Lone Kjær, lokalgruppeleder for LAH NSF - Oslo, (Landsgruppen av helsesøstre – Norsk sykepleierforbund) mener et forbud ikke er veien å gå. 

– Vi helsesøstre er opptatt av å forklare hva som er lurt å ha på matpakka, framfor å støtte et forbud mot nugatti og usunn mat. Nugatti og saft er ikke gode alternativ i matpakka, men et forbud er dumt. Det er nasjonalfaglige retningslinjer for mat i skolen, sier Kjær.

Lone Kjær
Lone Kjær. Foto: privat
– Mange tar usunt pålegg på barnas matpakke til tross for retningslinjene? Bør man ikke bare si at det ikke er lov?

– Hva skal konsekvensen være, hvis elevene gjør noe som ikke er lov? Jeg tenker at i stedet for et forbud bør man snakke med foreldrene om det. Skolehelsetjenesten bør dras inn på foreldremøter. Jeg har mer troen på helseopplysning enn forbud, sier Kjær.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

Chat med en jordmor nå, gratis
Jordmor
Gravid, eller nybakt mamma?
Det er naturlig å ha mange spørsmål
Annonsørinnhold

For å starte chat må du enten eller bli medlem gratis.