Derfor blir barn kresne

Foto: Shutterstock/Scanpix

Ekspertene gir sine beste tips til hvordan du kan utfordre smaksløkene – på både deg selv og barna.

Har du barn som nekter å spise grønnsaker til middag, eller sliter du kanskje selv med å få sansen for visse matvarer? Det kan du heldigvis gjøre noe med. Og det er aldri for sent å begynne.

Les ekspertenes beste tips nederst i artikkelen.

Arv har mye av skylden

Silje Steinsbekk er professor ved NTNUs Institutt for Psykologi, og spesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi. 

Hun har forsket på spiseatferd, og forteller at kresenhet i stor grad skyldes arvelighet.

les også
Slik unngår du sukkersjokk på halloween

– Vi har en medfødt preferanse for det som er søtt og salt, men vi er ikke så glad i det som er bittert og surt. Noen barn er interessert i og nysgjerrig på mat, mens andre er redd for å smake på nye matvarer, sier hun.

Silje Steinsbekk. Foto: privat

Stor studie

I studien «Tidlig trygg i Trondheim»har Steinsbekk og flere forskere fulgt nesten 1000 barn annethvert år fra de var fire år gamle. 

Der kom det frem at én av fire fireåringer var kresne. Da barna ble seks år gamle var det fortsatt én av fire som var kresne.

Annonse
Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

– Men bare halvparten av de kresne fireåringene var fortsatt kresne som seksåringer. Det viser at noen vokser det av seg, mens andre kanskje utvikler det litt mer over tid, sier Steinsbekk.

Les også: Stressfri julebakst du kan lage med barna

Kan trenes opp

Selv om noen er kresne av natur, finnes det likevel håp.

– Det hjelper å trene. Forskning viser at barn gjerne må smake på en matvare 10–15 ganger for å like den. Smaksløkene må venne seg på nye smaker. Og jo eldre man er, jo flere eksponeringer må man ha, sier hun.

Hun advarer imidlertid mot å tvinge barn til å spise noe de ikke liker. Forskning viser at bruk av press eller tvang for å få barn til å spise fører til mer kresenhet.

– Men en sterk oppfordring om å smake, må ofte til. Ikke tving barna til å spise, men kom med sterke oppfordringer om at de bør smake. Man kan for eksempel si «jeg hører at du sier du ikke liker det, men du skal smake». Og det er lov å spytte ut.

Les også: Matprepping – roten til alt godt?

Skal ikke bli en maktkamp

Steinsbekk sier videre at det er en vanskelig balansegang å utfordre og eksponere for å redusere kresenheten hos barna, men samtidig hindre at mat blir en maktkamp.

les også
Maj-Britt Aagaards 10 beste tips for å få matglade barn

– Mat og måltider skal være noe positivt, det skal handle like mye om samværet og fellesskapet som det ernæringsmessige innholdet. Skap nysgjerrighet og interesse for mat og spising, utforsk smaker, konsistens, farger, lukt og sammensetninger sammen med barnet.

Les også: Alle barn liker fisk

Forskjellige typer «kresen»

Valerie Lengard Almli. Foto: privat
Valérie Lengard Almli forsker på forbrukeratferd og sensorikk hos matforskningsinstituttet Nofima. Hun er enig med Steinsbekk i at det er fullt mulig å trene seg opp til å bli mindre kresen, også for voksne.

– Hvis man opplever at man er så kresen at det blir vanskelig i sosiale sammenhenger og utgjør en hindring i livet, er det verdt å gjøre noe med det.

Almli forklarer at de fleste barn utvikler matmeofobi – å være redd for å prøve ny mat – rundt 2–5 årsalderen, noe som skiller seg ut fra det vi kaller kresenhet. 

les også
Barn får mer kvikksølv i håret av å spise fisk

– Man har ikke nødvendigvis begge deler. Et barn kan være veldig kresent og nøye på at grønnsakene skal være kokt på en viss måte, potetene skal være most på den måten, og så videre. Men likevel trenger det ikke å nøle med å smake på nye ting – til og med insekter, sier hun.

– Matneofober vil avvise det ukjente, mens kresne vil avvise et bestemt utvalg vanlige, godt kjente matvarer.

Les også: – Det er ungenes feil

Steinsbekk og Almlis beste tips til å redusere kresenhet:

• Hvis barn blir vant til mange smaker allerede fra de er noen måneder gamle, blir det bare enklere jo eldre de blir. Selv om små barn ikke kan spise alt, så kan de gjerne smake litt på tungen og bli kjent med nye smaker.

les også
Babymateksperter i kraft-krangel

• La barna utforske smaker, konsistens (for eksempel rå og kokte grønnsaker) og lukt. Lukter det slik det smaker? Er det forskjell hvis man smatter eller suger på maten i stedet for å tygge den?

Involver barna i matlaging, som kutting av grønnsaker, når du har kapasitet til det. Gjør det til noe hyggelig.

• Gjør utforskning av mat til en lek. Kanskje kan alle i familien gi karakterer til ulike matvarer?

• Prøv mange ganger helt til du blir godt kjent med smaken. Det gjelder å ikke gi seg.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Stella B. Oskarsdottir Wehrmann

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale