Kommentar: Influensere gir mødre dårlig magefølelse

Elise Nyborg Eriksen. Foto: Opplysningsrådet for meieriprodukter

Selv om vi foreldre er både kleine og cringe, stoler faktisk ungene på oss, skriver Elise Nyborg Eriksen, som her advarer mot råd fra selverklærte «kostholdseksperter» på internett.

Elise Nyborg Eriksen er tobarnsmor. Hun jobber i Opplysningsrådet for meieriprodukter.

Datteren min på 13 har til enhver tid lommen full av folk som forteller henne om kosthold, dietter og hvilke matvaregrupper hun bør kutte ut og inn. Men hvordan kan jeg best få henne til å ta de rette valgene når det ikke akkurat er jeg som får mest «likes» om dagen?

Tanken på at datteren min har en verden av juicing, kombucha, detox, 5:2-diett, piller og pulver kun noen tastetrykk unna på iPhonen sin, plager meg.

Tykk tåke på nettet

En del av bekymringen handler kanskje om at som voksen vet jeg så altfor godt hva et komplisert forhold til mat kan føre til.

les også
Kommentar: 6 fordeler med å være ufrivillig barnløs

Mange av oss har kanskje en venninne som alltid teller kalorier, en venn som ble mobbet fordi han hadde noen kilo for mye, eller andre vi er glade i som bruker altfor mye energi på å tenke på kropp, vekt, nei-mat, ja-mat og tja-mat.

Dessuten er det ikke til å komme forbi at det ligger en tykk tåke av kostråd på nettet kun noen tastetrykk unna både deg, meg og ungene våre. Her finner man tips fra selverklærte «eksperter» og influensere om det meste innen kosthold.

Annonse
Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Du må eller for å se dette tilbudet.

Halvparten av alle mødre bekymrer seg

Jeg er ikke alene om å få vondt i magen av å tenke på alt matmaset som ungene våre blir utsatt for på nett og i sosiale medier. 

En ny undersøkelse vi i Opplysningskontoret for meieriprodukter har fått Norstat til å gjennomføre, viser at nesten halvparten av alle mødre bekymrer seg for at barna skal få et negativt forhold til mat på grunn av alle de ulike kostholdsrådene som finnes på nettet. 

Som mødre vil vi skåne ungene våre for det potensielt sykeliggjørende matstresset som ofte kommer med årene. Vi vil at barn skal være barn så lenge de bare kan.

Nylig oppfordret Norges største blogger sine følgere – som det er en halv million av – til å droppe ost, yoghurt og melk for å få perfekt hud. Store internasjonale stjerner fronter også ukritisk «superdietter».
 
Dersom man plutselig kutter ut meieriprodukter kan det for eksempel bli utfordrende å få i seg nok kalsium og jod. Dette er næringsstoffer som er viktige for unge kropper i vekst. Jeg forstår godt at mødre blir urolige når dette er en del av virkeligheten barna deres møter på nett.

Kosthold i endring

Vi voksne vet at barn ikke trenger å kutte ut mat, men heller trenger å få i seg variert mat som gir næringsstoffer som bidrar til å bygge sterke kropper for resten av livet. 

I Norge har det i dag gått så langt som at en stor andel gravide og ammende har så lav jodstatus at forskere slår alarm på grunn av de helsemessige konsekvensene. 

En del av forklaringen på dette er at kostholdet vårt er i endring, og at vi får i oss for lite av jodrike matvarer som melk og hvit fisk. 

For bare noen tiår tilbake sto dette på nesten alle bord, i dag er melkeinntaket halvert – og hvit fisk er det få som spiser nok av.

Lys i tåka

Så hva kan jeg, en 43 år gammel mor som aldri har fermentert en eneste grønnsak, laget en Poké Bowl eller satt så mye som en bitte liten surdeig, stille opp med? 

Her kommer den gode nyheten: Ganske så mye. 

For halleluja og hjerte-emoji, det finnes et lys i kostholdståken! Selv om vi foreldre er både kleine og cringe, stoler faktisk ungene på oss! 

Flere undersøkelser viser at når man spør barn og unge om hvem som er viktigst når det gjelder informasjon om mat og kosthold, svarer de aller fleste at det er foreldrene. 

Med andre ord: Du er den aller viktigste influenseren. 

In your face, Kylie Jenner! 

Tips til foreldre

Så, hvordan bli et godt forbilde? Her er noen kjappe tips:

  • Lær barna dine at helt vanlig mat er bra nok! Støtt deg til helsemyndighetenes anbefalte kostholdsråd, som er utarbeidet av landets fremste uavhengige eksperter innenfor kosthold. De kan lettest oppsummeres: Spis variert, ikke for mye og vær fysisk aktiv.
  • Tenk gjennom selv hvordan du vil forholde deg til de mange stemmene i blogger, på sosiale medier, nettaviser og ukeblader. Hvem vil du høre på? Hva er godt nok når det kommer til kropp og mat? 
  • Vis matglede. Ikke lag for mye stress rundt maten og ikke legg for stor vekt på hva som er sunt og usunt. Forklar at det finnes en plass for alle matvarer i et kosthold, det er snakk om mengde.

Lykke til og YOLO fra en influenser til en annen!

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Stella B. Oskarsdottir Wehrmann

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

For å fortsette må du først eller .