Nettgiganten varsler at de skal stoppe reklame som fremmer vaksinemotstand.
Verdens helseorganisasjon – WHO – omtaler vaksinemotstand som en av de største truslene mot folkehelsen i 2019.
Les også: Onani blant barn er fortsatt tabu
Nå får de drahjelp fra videodelingstjenesten YouTube.

– Om vi oppdager videoer som strider mot vår policy, kommer reklamen til å tas bort umiddelbart, sier en talsperson for selskapet til nettstedet Buzzfeed.
Les også: Ikke ta med småbarn til Asia
Nylig meddelte også selskapet at de ville stoppe videoer med «farlig og skadelig innhold» som fremmer konspirasjonsteorier rundt vaksiner. Dette skal gjøre det vanskeligere å tjene penger på slikt innhold via kanalen.

Buzzfeed avslørte i februar at YouTubes algoritmer gjør at personer som ser på klipp om vaksinasjon fra autoriserte barnesykehus, ofte blir anbefalt videoer som tar stilling mot vaksinering.
Flere skandaler i år
Flere annonsører oppga at de ikke var klar over at deres reklame forekommer i antivaksinasjons-videoer, et eksempel er en video med tittelen «Mamma undersøker vaksiner, oppdager vaksinasjonsfarene og blir vaksinasjonsfri». Selskapene som oppdaget dette tok så kontakt med YouTube for å få fjernet annonseringen.
Brukt av pedofile
Dette er ikke første gangen YouTube har problemer med annonsørene sine i år. For kort tid siden ble det også avslørt at pedofile utnytter hjemmesidens system med å anbefale videoer for å finne klipp av barn i sammenhenger som anses som seksuelle. Det førte til at flere store selskap som Ikea, McDonalds og Disney valgte å kutte sine reklamer på nettsiden. Siden den gang har flere andre selskap, som Coop, valgt å droppe annonser på YouTube, ifølge Resumé.
Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no
Følg også Familieklubben på Facebook
Vil du lese mer? Bli medlem i dag! Helt gratis.