– Mye skam knyttet til kvinnekroppen etter fødsel

Etter-fødsel-kurs
ETTER-FØDSEL-KURS: Marie Midtsund (36, f.v.) med Laura (4 mnd.), Martine Iversen (25) med Alexander René (6 mnd.), instruktør Liv Annika Iversen, Frida Eide (29) med Even (4 mnd.). Foto: Rigmor Sjaastad Hagen/VG

Mange nybakte mødre føler på et prestasjonspress, sier mammamage-instruktør Liv Annika Iversen.

Det pludres og småskrikes fra fire-seks måneder gamle babyer på Bris treningssenter i Molde. Babyene ligger på matter, eller løftes opp mens mødrene gjør øvelser som skal styrke kjernemuskulaturen og bekkenbunnen. Treningsinstruktør Liv Annika Iversen holder instruksene i et babyvennlig stemmeleie, mens hun minner mødrene på å puste underveis i øvelsene.

Målet med mammamagetreningen er ikke å bli sprekest, kjappest eller sterkest, men å få kontakt med muskulatur som har blitt endret som følge av svangerskapet og fødselen. Liv Annika Iversen påpeker at mange begynner å trene for hardt, for mye og feil etter fødsel. Jaget etter å få kroppen tilbake er stort.
– Kroppen gjennomgår store forandringer under graviditet og fødsel, og det er viktig å bruke tid på å få kontakt med musklene igjen, sier Iversen.

Les også: Flere føder hjemme

Urinlekkasje vanlig

les også
Advarer mot giftig slim for barn

Opptil hver fjerde kvinne får urinlekkasje etter fødsel ifølge Norsk Helseinformatikk. Enda flere opplever urinlekkasje under svangerskapet, spesielt mødre som har født før. Hovedårsaken er at bekkenbunnsmuskulaturen blir utsatt for strekk og press i svangerskapet.
– Bekkenbunnen er som en trampoline. Den skal holde igjen press ovenfra. Men mange opplever å få urinlekkasjer når de løfter, ler, løper, nyser. Hverdagslige aktiviteter, sier Iversen.

Liv Annika Iversen
VIL FJERNE TABUER: Mammamage-instruktør Liv Annika Iversen mener mødre blir utsatt for press i forbindelse med fødsel. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen/VG

Skambelagt

Hun opplevde selv å ha urinlekkasje etter fødsel. Måtte snike seg inn på apoteket og diskret spørre om Tena Lady.
– Det er knyttet mye skam til kvinnekroppen etter fødsel. Vi snakker ikke om plager som urinlekkasje, underlivsprolaps eller hemorroider. Derfor er det mange som ikke vet hvordan de skal håndtere det. De tenker de at det gjelder bare dem og det er flaut å snakke om, sier Iversen.
– Hvorfor er dette skambelagt?
– Kvinner er veldig opptatt av kroppen sin, spesielt i enkelte miljø, og vi er ekstreme på å sammenligne oss med andre kvinnekropper. Mange kvinner blir «født» inn i skammen, på den måten at de hører hvordan deres mor omtaler sin egen kropp med misnøye. Skammen er så flau og vanskelig at man forblir taus, sier Iversen.

Iversen mener det å få åpenhet rundt temaet kvinnekropp og den fysiske forandringen som skjer etter å ha båret fram et barn er svært viktig. Kvinner må våge å snakke med legen, venninner, helsesøster.
– Vi skal ikke «tåle så inderlig vel» bare fordi vi skammer oss, sier Iversen.

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Les også: Forbereder seg til fødsel med mental trening

«Gror sammen av seg selv»

les også
Slik forebygger du bilsyke

De nybakte mødrene Martine Iversen (25) og Frida Eide (29) forteller at de meldte seg på kurset for å få kontakt med og styrke kjernemuskulaturen igjen etter fødsel.  
På kurset deltar også Marie Midtsund (36), som ble mor til Laura for fire måneder siden.
–En av grunnene til at jeg meldte meg på kurset var at jeg vil kunne springe igjen uten å måtte tisse på meg eller ikke være sterk nok i magen til å tåle belastningen på rygg, og at alle innvoller er på plass. Tidligere har jeg tenkt at «man gror sammen av seg selv», men så enkelt er det ikke, sier Marie Midtsund, som er utdannet psykolog.

– Er kvinners plager etter fødsel tabubelagt?
– Sigrid Bonde Tusvik fortalte i en podcast etter å ha født at hun revnet nedentil og måtte operere endetarmen. Gjennom denne åpenheten brøt hun en barriere. Det fortjener hun kred for. Det er utrolig urettferdig at kvinner skal skamme seg over plager man får etter å ha båret fram et barn. Bekkenbunnen er en muskel på lik linje med andre muskler, sier Midtsund.

Mammamage kurs
PÅ KURS: Martine Iversen (25, f.v.) med Alexander René (6 mnd.), Marie Midtsund (36) med Laura (4 mnd.), Frida Eide (29) med Even (4 mnd.) og instruktør Liv Annika Iversen. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen/VG

Mørbanka krigssone

Midtsund synes det er mer åpenhet og fokus på plager som følge av svangerskap og fødsel i dag sammenlignet med da hun fikk sitt eldste av i alt tre barn for åtte år siden.
– Hvorfor er det skam knyttet til kvinnekroppen etter fødsel?
– Det burde være en skam at det er skambelagt. Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn. Men det er klart, det organet en føder med er det mest intime området på kroppen. Å få barn betyr jo at det endrer seg fra et seksuelt område til en hardtarbeidende og muligens mørbanka krigssone etterpå. Sex og skam har vel hatt med hverandre å gjøre i mange kulturer. Kanskje det er for å hindre fri utfoldelse og ufrivillig graviditet?

Les også: Barn – er det verdt det?

les også
Fire av ti vinterdresser inneholder farlige miljøgifter

Det eksisterer både berettiga og uberettiga skam. Den berettiga skammen gjør at man holder seg innenfor rammene flokken har for tilhørighet. Skammen spiller dermed en rolle på den sosiale strukturen, ifølge Midtsund.
– Skam gjør at vi gjemmer og holder tilbake. Uberettiget skam, som at kvinner skal skamme seg over å ha skader etter fødsel, eller at ting er annerledes både her og der etter at en er født, er helt misforstått. Skal en vinne over den uberettiga skammen, bør en gjøre motsatt at det følelsen får oss til å gjøre: trekke seg tilbake og skjule. En bør heller snakke høyt om det. Det er vel nettopp derfor Bonde Tusvik har skapt en så stor forandring for så mange, sier Midtsund.

Prestasjonspress

Liv Annika Iversen råder nybakte mødre til å være bevisst hvilke kontoer de følger på sosiale medier. Hun mener disse ofte gir et urealistisk bilde av hvordan livet skal være etter fødsel. Der flashes flate mager, lykkelige kosestunder, treningsiver etter fødsel. Tårene, slitet, plagene kommer ikke fram i like stor grad.
– Hvis man følger en som lager sin egen babymat, en som løper i skogen, en som trener styrke og så videre, vil man prøve å være summen av dette. Man ser ikke hva disse sliter med når de ikke er på sosiale medier. Presset på å prestere som mor er stort, og det er nok både ytre faktorer – som sosiale medier – og eget press på en selv som spiller inn, sier Iversen.

Øvelser

Liv Annika Iversen forteller at en vanlig feil blant kvinner som skal styrke bekkenbunnen er at de har fått beskjed om å knipe, og dermed strammer lår og rumpe, uten å få kontakt med musklene som skal aktiveres. I tillegg får en del kvinner såkalt diastase der hinnen mellom de rette magemusklene er tøyd.
– Det er ikke gitt at denne hinnen går automatisk sammen etter fødselen. Situps og planken er ikke løsningen for å få magemusklene sammen igjen, sier Iversen, som gir fem tips til øvelser for trening av bekkenbunn og kjernemuskler nedenfor:  

les også
Fødselslegen: Ikke glem barselgrøten

1. Mageliggende: Glidelåsen. Legg deg flatt på magen og slapp av i hele kroppen. Legg panna på hendene og tenk deg at du lett og langsomt skal «dra opp glidelåsen» fra nederste del av magen og opp mot navlen. Setemusklene skal ikke aktiveres. Forsøk å holde «løftet» i 5-10 sekunder før du «drar ned» glidelåsen igjen.

2. Ryggliggende: Bøy beina så føttene er i gulvet og knærne er bøyd. Legg en hånd på magen under navlen. Aktiver bekkenbunnsmusklene lett og langsomt som i øvelse 1 («dra opp glidelåsen» fra bekkenbunnen opp mot navlen). Du skal kjenne en myk spenning under fingrene og forsøk å holde i opptil 10 sekunder. Magen skal ikke bukte ut/opp.

3. Firestående. Stå på alle fire med nøytral rygg – hverken svai eller krum – med hendene under skuldrene og knærne under hoftene. Kikk ned på hendene dine. Forsøk å løfte opp navlen mot ryggen uten å endre stilling i ryggen eller knipe setemusklene. Lett og langsom aktivering og slipp ned igjen like kontrollert og langsomt som du løftet. Forsøk å puste normalt mens du gjør øvelsen og forsøk å holde opp mot 10 sekunder.

les også
Fødselslegen: Sex med mage

4. Firestående med løft. Gjør det samme som i øvelse nr. 3. Når du har aktivert/løftet opp navlen mot ryggraden, forsøk å holde løftet/knipet mens du flytter kroppsvekten over på en hånd og løfter andre hånden noen cm over gulvet. Sette ned hånden før du slipper aktiveringen/knipet. Bytt side. Du skal ikke bevege ryggen, hofte eller skulder.

5. Sittende og stående. Når du føler god kontroll på de første fire øvelsene, kan du forsøke å finne aktiveringen sittende eller stående. Du er jo tross alt i stående eller sittende posisjoner mesteparten av dagen. Etterstreb nøytral rygg. Sitt langt frem på stolen med føttene godt plassert i gulvet, eller stå med jevn vektfordeling på føttene. Aktiver bekkenbunnsmusklene uten at lår eller setemusklene aktiveres. Du kan gjerne holde en hånd på nedre del av magen under navle slik at du kjenner at draget/løftet kommer nedenfra og opp mot navle – som en glidelås. Magen skal ikke bukte ut i en spiss. Aktiveringen er fortsatt langsom og lett når du drar opp eller drar ned «glidelåsen».

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale