Dette kan gjøre barn overvektige

Barn som drikker juice
Foto: Shutterstock/Scanpix

Barn som drikker fruktjuice til frokost har høyere risiko for å bli overvektige, ifølge ny forskning.

Studien viste at barn som drakk eple- eller appelsinjuice til frokost hadde 50 prosent høyere sjanse for å bli overvektige, mens de som drakk vann hadde 40 prosent lavere sjanse for overvekt. Det er avisen Independent som omtaler forskningsrapporten fra det medisinske universitetet i Wien.

Studien viste også at det å hoppe over frokosten kan føre til vektøkning fordi det økte sannsynligheten for at barna småspiser mer i løpet av dagen. 

Les også: Hva gjør du når barnet er overvektig?

Studien ble publisert ved European Congress on Obesity i Wien som ble arrangert i forrige uke.

Høyt sukkerinnhold

les også
– Deprimerte barn fremstår ikke alltid som triste

Stine Svarthe og Veronika Bjørnstad driver Bare Bra Barnemat og er Familieklubbens ernæringseksperter. De er ikke overrasket over at det er en sammenheng mellom inntaket av fruktjuice og overvekt hos barn.

– Gode vaner starter tidlig, og vi anbefaler å bruke vann som tørstedrikk og heller spise frukten i sin opprinnelige form fremfor å gi juice eller nektar fra butikken. Juice er ikke bare juice, og det er stor variasjon i kvalitet og næringsinnhold mellom de ulike typene. Forskjellen på en butikkjøpt juice på kartong og en ferskpresset, hjemmelaget juice med høy prosentandel grønnsaker er stor, sier Svarthe og Bjørnstad

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Gulrotjuice
Gulrotjuice. Foto: Bare Bra Barnemat

De påpeker at det er lett å tenke at juice er sunnere enn brus, fordi juice er laget av frukt. Men så enkelt er det altså ikke.

les også
Slik vet du om barnet trenger briller

– Butikkjuicen er som regel varmebehandlet og tilsatt vitaminer i etterkant. I tillegg inneholder juicen kun fruktsukker, og ikke fiberet som finnes naturlig i frukt og grønt. Rent fruktsukker fra påvirker også blodsukkeret på lik linje med brus. For å unngå syreskader på tennene og redusere sukkerinntaket bør hovedregelen alltid være: spis frukt og grønt fremfor å drikke den, da får du med vitaminer, mineraler og fiber som mater de gode bakteriene som bor i tarmen og hjelper til å holde blodsukkeret stabilt, sier Svarthe og Bjørnstad.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale