Søvntips for lyse kvelder

Lena Yri Engelsen
Lena Yri Engelsen. Foto: Erlend Dalhaug Daae/VG

Sliter du med å få barna til å sove når det er lyst på kvelden? Få ekspertens beste tips her!

Når nettene blir korte og kveldene lange og lyse kan det være en utfordring å få barna til å skjønne at det er leggetid selv om det ikke er mørkt. Søvncoach Lena Yri Engelsen har gode tips til hvordan man holder på de gode søvnrutinene også på sommertid.

Les også: En uthvilt familie er en glad familie

1. Kjøp lystette gardiner, gjerne i kombinasjon med persienner, til barnerommet. Det finnes også gardiner som kan henges opp med sugekopper. En god nødløsning kan være å bruke vann og aluminiumsfolie, men husk å ta det ned igjen om dagen. 

2. Om barnet skal sove i vogn, så ikke heng et teppe over for å skjerme for solen. Kjøp trygg solskjerming som gir godt med luft.

3. Bytt til svalere dyne når det blir varmere. Sørg for at luftkvaliteten på soverommet er god og at temperaturen er rundt 17 -19 grader. Bruk nattøy som passer til temperaturen. Rådfør med helsesøster om du er usikker, spesielt med de helt små. Pass også på at barnet ikke ligger i trekk.

Les også: Slik får du barna til å legge seg

Til deg som medlem:

4. Hvis barnet er gammelt nok til å forstå, snakk med det om at det ikke kommer til å være mørkt når det er leggetid fordi vi går mot sommer. Inkluder dem i prosessen med å henge opp gardiner. 

5. Den cirkadiske rytmen (indre klokken) reagerer på lys og mørke. For babyer og barn er dagen delt i to (pluss/minus), 12 timer dag og 12 timer natt. Det kan være en utfordring i sommerhalvåret. Et lurt tips er å la barna få sollys tidlig om morgenen. Dette vil hjelpe å sette klokken på "dag". Gå ut på balkongen, i hagen, ved vinduet eller gå til barnehagen eller skolen. Sørg for at barna får ta del i all tilgjengelig utetid. Stopp på lekeplassen på vei hjem eller vær ute om ettermiddagen, den gode ettermiddagssolen er gull verdt. Når kvelden kommer kan det være lurt å dimme lys, lukke gardiner og dra ned persienner. Mindre lys vil hjelpe å sette klokken på "natt".

Hold fast på rutinene og les barnet ditt godt for trøtthetstegn, ikke kun se på klokken. Spis måltider til samme tid og ha samme kveldsrutine. Ikke bli fristet til å være oppe senere selv om det er lyst eller helgefri.
 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale