Slik kommer barna tilbake til rutinene

START HER: Ekspertene tipser om å begynne med tidligere morgenen når rutinene skal tilbake på plass. Foto: Shutterstock

Her er ekspertenes råd til hvordan rutinene kommer på plass før ferieslutt.

Snart er (dessverre) feriekosen over, og hverdagen inntas med de vanlige rutinene. Å komme seg ut av feriemoduset og tilbake til rutinene kan være utfordrende, kanskje spesielt for de små. 

– Barnet betaler dersom ikke vi voksne gjør jobben – vi må være i rute til skole- og barnehagestart, sier søvnterapeut Caroline Lorenzten.

les også
Derfor bør du involvere barna i ukesplanleggingen

Mari Hysing, professor i samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen, forteller at sjansen for en god overgang til hverdagen blir større for både barn og foreldre dersom man har fått inn en god rytme før skole- og barnehagestart.

Hvor tidlig man bør begynne forberedelsene kommer an på hvor mye en har forskjøvet døgnet. Ifølge professoren vil de fleste kunne snu rutinene gradvis den siste uken av ferien. 

– En del aktiviteter, som aktivitetsleire, kan slik sett være en god overgang. Da må man gjerne opp tidligere og får gode rytmer før selve skolestarten, sier hun. 

Start med søvnen

Lorentzen mener også at man bør bruke en ukes tid på å få tilbake søvnrutinene.

– Begynn med å legge barnet tyve minutter tidligere i noen dager, og nye tyve minutter i noen dager. Og så må man faktisk vekke dem tidligere, nærmere og nærmere tidspunktet man må stå opp i hverdagen. Det er ikke gjort på en helg, altså. For både barnas og foreldrenes skyld er det bedre å starte tidlig, forteller hun og legger til:

Annonse
Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Du må eller for å se dette tilbudet.

– Det er lettere i teorien enn i praksis. Å vekke et barn er ikke gøy, og det er ikke gøy for barnet å plutselig stå opp en time før. 

Professor Hysing anbefaler å begynne med morgenen når det skal jobbes med søvnrutinene.

– Det er vanskelig å sovne hvis man ikke er trøtt, og det er vanskelig å legge seg mye tidligere før man har fremskyndet morgenen, sier hun.

I tillegg anbefaler hun å gradvis fremskynde tiden hele familie står opp og spiser frokost, framskynde aktivitetene til tidligere på dagen, og holde kveldene rolige.

– I feriene tar vi gjerne en pause på kveldsrutiner og de kan man gjerne få på plass igjen. Sett av god tid til kvelds, lesing og få inn hverdagen igjen på den måten, forteller Hysing. 

Positive tiltak

– Generelt er min anbefaling å begynne med positive tiltak som gode rutiner, og det bør gjerne være en god grunn til å stå opp når man gjør, sier Hysing. 

Når det gjelder de yngste barna er det ofte lettere å styre for foreldrene, mener professoren. For de eldre er det, ifølge Hysing, gjerne enda viktigere at foreldrene også endrer døgnrytmen for å vise at de vurderer dette som viktig. Derfor tipser hun om at kan være lurt å få med de eldste på laget, slik at de forstår hvorfor man prøver å hjelpe de å komme inn i rytme.

– Det er også lettere når det er noe man skal stå opp til om morgenen. For noen er det gjelder en sommerjobb eller aktiviteter som gjør at dette blir mulig, sier Hysing og legger til:

– Det er alltid tøft å snu døgnrytmen, men det kjennes godt å være uthvilt og opplagt når man skal tilbake til hverdagen igjen. 

Få på plass måltidsrytmen 

Måltidsrytmen er også til god hjelp for å komme tilbake til rutinene.

– Å flytte måltidene nærmere det man har i hverdagen kan være en god start. Lettere måltider om kvelden og tidligere frokost vil hjelpe på, tipser Hysing.

les også
Møt Familieklubbens bloggere

Trenger også du som forelder å forberede deg til ferieslutt kan du jo lese om matprepping - kanskje dette er høstens løsning for familien? Eller så kan du lære om hvordan du kamuflerer grønnsakene og tolv gode tips til matpakken

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Stella B. Oskarsdottir Wehrmann

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

For å fortsette må du først eller .