Slik får du barna til å legge seg

Foto: Shutterstock / NTB scanpix

For lite søvn for barn kan gi store store konsekvenser, sier søvneksperter. Sjekk når barnet ditt bør legge seg her.

Det er ingen hemmelighet at barn har et stort søvnbehov. Akkurat hvor mye søvn, er like individuelt som hos oss voksne, men det er opp til foreldre og omsorgspersoner å prøve å finne ut hvor mye søvn barnet trenger for å fungere på dagtid. 

– Ikke hva de kan klare seg på, men hva de trenger for å føle seg uthvilt på dagtid og ha energi til å gjøre vanlige ting som å gå på skole eller barnehage, være aktiv og så videre, presiserer psykolog og søvnekspert Ane Wilhelmsen-Langeland. 

Se tabell nederst i saken for hvor mange timer søvn som er anbefalt for barn i ulik alder.

Ikke gjør forskjell på helg og hverdag
Hun forteller at barn bør legge seg på det tidspunktet som gir dem muligheten til å få nok søvn innen de skal stå opp. 

– La oss si du har en seksåring som synes å trenge ti timer søvn for å være fornøyd og fungere på dagtid. Da bør seksåringen få tilnærmet ti timer hver natt – ikke åtte–ni timer i ukedagene og tolv i helgene, sier Wilhelmsen-Langeland, som har en doktorgrad innen søvnfeltet. 

Ane Wilhelmsen-Langeland. Foto: Privat

Det betyr altså at hvis barnet må stå opp klokken syv for å rekke skolen og morgenstellet, teller du deg bakover ti timer, og legger til 30 minutter til innsovning. Da vil barnet måtte legge seg 20.30 for å få tilstrekkelig søvn.

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Dårligere fysisk og psykisk helse
Lite søvn over lengre tid kan føre til at barnet blir urolig og hyperaktivt, og får ustabilt humør, hyppigere raserianfall, dårlig konsentrasjon, dårlig immunforsvar og fordøyelsesproblemer.

– De kan som en konsekvens av at de fungerer dårligere med lite søvn, gjøre det dårligere på skolen, bli slappe og tiltaksløse. I verste fall, selv om det er ganske uvanlig, kan barn vokse og utvikle seg dårligere ved lite søvn over tid, da søvn er den tilstanden der vi skiller ut mest veksthormoner. Generelt gir lite søvn over tid dårligere fysisk og psykisk helse, sier Wilhelmsen-Langeland. 

Les også: Dette må du vite om barnets første ord

Kompenserer ubevisst
Kanskje har du opplevd å bli skikkelig trøtt mens du kjører bil. Da hjelper det å åpne vinduet, sette opp musikken, eller bevege seg litt. Du sørger for at mye skjer, slik at hjernen får mange inntrykk. Det samme gjør småbarn når de blir overtrøtte, men de gjør det ubevisst, forklarer barnepsykolog og forfatter Elisabeth Gerhardsen.

Elisabeth Gerhardsen. Foto: Inger Marie Grini / Cappelen Damm

– Mange barn som sover lite kan virke å ha mye energi. De er gjerne skikkelig oppgiret når de for lengst burde vært i seng. Herjingen er antagelig et tegn på overtrøtthet, mer enn overskudd. Det er mest sannsynlig et underbevisst forsøk på å holde seg våken. Å stimulere sansene «vekker» hjernen, sier Gerhardsen.

Se Gerhardsens tips for gode søvnrutiner lenger ned i saken

Hun forteller at langvarige og store søvntap over tid kan få store konsekvenser.

– Som barn får du mange inntrykk og det er mye du skal lære. Er du trøtt, går det fort utover konsentrasjonsevnen. Det gjør at barnet ikke følger så godt med på det som skjer rundt det, lettere misforstår hva som skjer i leken, og heller ikke får med seg hva de voksne vil, sier Gerhardsen, som peker på at dette lett igjen fører til konflikter, og at vedvarende søvnmangel derfor også kan føre til at barnet i sin tur mister verdifull sosial læring 

LAKENSKREKK: Å sørge for at barna får nok søvn kan være vanskelig, men det er en viktig jobb som foreldre bør ta på alvor, ifølge ekspertene Familieklubben har snakket med.Foto: Shutterstock / NTB scanpix

– Langvarig søvnmangel kan også gjøre kroppen mer mottakelig for infeksjoner, men direkte helsefarlig skal det svært mye til før det blir. Derimot vil mange barn som sover for lite, bli ustabile i humøret, lett sutrerte eller hissige, mindre selvhjulpne og kanskje mer klengete. Det er jo slitsomt nok, både for foreldre, søsken og barnet selv, sier barnepsykologen.

Gode leggerutiner er nøkkelen
Suksessen ligger ofte i gode leggerutiner. Søvnekspert Wilhelmsen-Langeland forteller at faste leggerutiner er smart fordi det gjør at barnets hjerne assosierer det til at det snart er på tide å legge seg, og kroppen vil roe seg ned. 

Har du lest denne artikkelen: Derfor forandrer kjæledyr barna dine

– En sang, en liten lesestund og noe fast man sier – «god natt, sove godt» for eksempel – gjør det mer forutsigbart for barnet og det vil lettere finne søvnen. Dette er lurt å innarbeide tidlig i barnets liv, sier søvneksperten og fortsetter:

– Å sove er en viktig livskunnskap, og det å klare å sovne selv uten altfor mye man «må» gjøre først, vil hjelpe en senere i livet som voksen.

Les også: Derfor er trassalderen et positivt tegn 

Å se barne-TV, spise kveldsmat, gå på badet og på do, skifte til pysj, pusse tenner og ha en kort kosestund i sengen før den voksne går ut og barnet selv sovner, er en fin oppskrift mange bruker med hell, ifølge Wilhelmsen-Langeland. 

3 tips for gode søvnrutiner:
1. Trøtthet kommer og går i intervaller utover ettermiddagen og kvelden. For et barn mellom ett til tre år kan man si at «det går et søvntog hver time». Hvis du er flink til å lese barnets rytme utover ettermiddagen, kan du lettere se når det er lurt å legge barnet. Hvis du ser at barnet ditt er veldig trøtt rundt klokken 18, kan du regne med at barnet har en god sjanse til å sovne rundt 19. For barn over tre år er det samme mønster, med med litt lengre tid mellom hver trøtthetsperiode. Begynn med kveldsstellet slik at dere er klar når neste trøtthetsperiode kommer, og ha barnet under dyna fem–ti minutter før det er på det trøtteste.

Les også: Fattet matte med skoletaper

2. Skap gjenkjennbare rutiner, og ha de samme ritualene hver kveld. Det er koselig og det skaper gjenkjenning, noe som forteller hjernen at det nærmer seg sovetid. Demp belysningen og dropp alle former for skjerm den siste halvtimen før legging. Les heller høyt for barnet.

3. Dette er viktig: Ikke lemp et barn du er irritert på i senga. Om du praktiserer «time out» i form av å sende barnet på rommet sitt, så unngå likevel å sette barnet i senga. Bruker du senga som «fengsel», vil barna forbinde senga med sinne og noe negativt. Snakk heller ikke om legging som noe negativt. Det gjør de fleste foreldre uten å tenke over det, ved at de forteller barn som er oppe etter normal leggetid at de blir lagt om de fortsetter å oppføre seg dårlig. Skjønner du at barnet ikke greier å oppføre seg fordi det er trøtt, si gjerne at det er på tide å legge seg, men ikke koble det opp mot det gale barnet har gjort. Slik sikrer du at barnet får et mest mulig positivt forhold til det å legge seg.
(Kilde: barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen)

Så mye søvn trenger barnet ditt:

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale