Mindfulness for småbarnsforeldre

Hanne Suorza
App-skaper og mindfulness-coach Hanne Suorza med sønnen Johan. Foto: privat

Å være oppmerksomt til stede er viktig både i småbarnsforeldrelivets kaotiske og koselige øyeblikk, mener professor.

– Mange småbarnsforeldre opplever en god del stress. Mye skal gjøres på en gang, en har liten tid, og ting går ikke som planlagt. Da settes fort alarmsystemet vårt i gang, og en blir fort frustrert. Det er egentlig den følelsen en trenger minst når en har med småbarn å gjøre. Småbarn er svært emosjonelle vesener, det kan være kort mellom glede og frustrasjon og tristhet. Småbarn trenger voksne med sinnsro, og ikke minst, den voksne trenger selv sinnsro, sier Per Einar Binder, professor i psykologi ved Universitetet i Bergen.

Med det mener han ikke at du som forelder skal være helt avbalansert hele tiden. Det handler mer om å finne et øye i stormen, forklarer han.

– Mindfulness kan være å «våkne opp» midt i stresset, og legge merke til – «ja, her låser det seg skikkelig i kroppen, nå kjenner jeg meg frustrert». Selv om du fortsatt er frustrert, så er det en stor kvalitativ forskjell, både for kontakten du har med deg selv, og med barnet. For småbarnsforeldre er også selvmedfølelse svært viktig. Ikke minst medfølelse med at en ikke er perfekt og iblant både sier og gjør ting en absolutt skulle ønsket annerledes.

Les også: Barnehagen som har yoga på timeplanen

Per Einar Binder
Per Einar Binder. Foto: UiB
Mindfulness kalles gjerne «oppmerksomt nærvær» på norsk. Forskning viser at det kan lindre stress og angst. Men også i småbarnsforeldrelivets mange glade øyeblikk er mindfulness viktig, påpeker Binder.

– Å kunne være til stede og se hva barnet prøver å vise deg og kunne høre hva det har å si. Å iblant gi seg tid til å leke sammen med småbarn er en liten mindfulness-trening i seg selv, barn kan lære oss mye om tilstedeværelse, sier han.

Starter med pusten
Hanne Suorza er mindfulness-coach og mor til Johan (9 måneder). Hun starter hver dag med en pustemeditasjon. Fokus på pust står i det hele tatt sentralt i mindfulness.

– Jeg er oppmerksom på pusten veldig mange ganger i løpet av dagen. Et øyeblikk her og et øyeblikk der. Mens jeg leker, mens jeg går på trilletur. Slik lager jeg meg små pauser. Ute i naturen øver jeg på å lytte og se landskapet rundt meg. Bruker sansene mine. Enkelt, men ikke alltid lett. Mindfulness har for meg blitt en måte å leve og tenke på, sier Suorza.

Les også: Forbereder seg til fødsel med mental trening

Men når hverdagen er hektisk er det mange som ikke vet hvordan de skal få tid til mindfulness. Først og fremst må man bestemme seg, sier hun. Og så må man sette av tid til mindfulness-trening.

– Hva er tidstyvene dine? Kanskje kan du droppe en time på Instagram eller foran TVen etter at barna har lagt seg? Kanskje kan du stå opp 10 minutter før? Etter hvert har du laget en god vane. Da vil du også utføre hverdagslige oppgaver med større oppmerksomhet og tilstedeværelse, sier Hanne Suorza, som har vært med på å lage appen MESTRE med pustemeditasjoner og øvelser om tema som søvn, bekymring og konsentrasjon.

Mindfulness baby
Foto: Shutterstock/Scanpix

Perfekt liv?
Mindfulness har vært mye omtalt de siste årene, og grunnen til at det har blitt populært er at mange søker en motvekt til teknologien, ifølge professor Per Einar Binder.

– All teknologien som mer eller mindre er laget for å påkalle oppmerksomheten har gjort oss mindre nærværende. Uansett hvor du er, så kan svært mange forsøke å få kontakt med deg eller involvere deg i noe som skjer, både på jobb og fritid. Det blir vanskeligere og vanskeligere å være til stede her og nå.

I tillegg spiller en endring i kulturen vår inn, det som Binder har kalt «livsperfeksjonisme» (i boken «Ikke vær så slem mot deg selv») – forestillingen om en komplett livspakke av vellykkethet – både karrieremessig, kroppslig, økonomisk, sosialt og personlig – og i barneoppdragelsen.

– Folk blir både slitne og lite til stede av slikt. Da søker de mindfulness som en motvekt. Og det kan være nyttig. Men på samfunnsnivå trenger vi også å utvikle andre måter å forholde oss til teknologi, og vi trenger sunnere livsidealer, med verdsettelse av det vanlige, uperfekte livet – som er det vi i realiteten lever alle sammen, sier Binder.

Les også: Lykkelig over å droppe barnehagen

Kan det være noen ulemper med innoverfokuset som mindfulnessen fordrer? Blir man selvsentrert? Nei, mener Hanne Suorza.

– Dersom du bevisst trener på å styrke oppmerksomheten din, vil du oppdage at det gir økt selvinnsikt. Du styrker også oppmerksomheten på andre mennesker, på situasjoner og samtaler. Letter blikket ut og opp. Det er mye forskning som viser at mindfulness bedrer evnen til empati og aksept, både når det gjelder egen og andres livssituasjon, sier Suorza.

Mindfulness-tips for småbarnsforeldre:
•             Observer barnet. Se på ben, armer, ansikt, hud og hår. Lukt, se og stryk.

•             Start alltid dagen med å kjenne pusten din. Selv med en aktiv krabat ved siden av deg finner du tid til det, om du vil. Å kjenne pusten setter av tonen for resten av dagen, og blir snart en fin vane.

•             Vær til stede når du ammer. Legg vekk telefonen, TV, instagram og snapchat. (Selvsagt? Nei, jeg har sett mange med en fascinerende amme-teknikk der telefonen og blikket er plassert i den ene hånden ...!)

•             Gå tur. Kjenn beina, legg merke til omgivelsene ... og den lille i vogna.

•             Registrer dine egne følelser. At du kan være både frustrert, glad og utålmodig. Pust. Aksepter. Ha en vennlig holdning til deg selv og den lille.

(Kilde: hannesuorza.no)

 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale