Mindfulness for småbarnsforeldre

Hanne Suorza
App-skaper og mindfulness-coach Hanne Suorza med sønnen Johan. Foto: privat

Å være oppmerksomt til stede er viktig både i småbarnsforeldrelivets kaotiske og koselige øyeblikk, mener professor.

– Mange småbarnsforeldre opplever en god del stress. Mye skal gjøres på en gang, en har liten tid, og ting går ikke som planlagt. Da settes fort alarmsystemet vårt i gang, og en blir fort frustrert. Det er egentlig den følelsen en trenger minst når en har med småbarn å gjøre. Småbarn er svært emosjonelle vesener, det kan være kort mellom glede og frustrasjon og tristhet. Småbarn trenger voksne med sinnsro, og ikke minst, den voksne trenger selv sinnsro, sier Per Einar Binder, professor i psykologi ved Universitetet i Bergen.

Med det mener han ikke at du som forelder skal være helt avbalansert hele tiden. Det handler mer om å finne et øye i stormen, forklarer han.

– Mindfulness kan være å «våkne opp» midt i stresset, og legge merke til – «ja, her låser det seg skikkelig i kroppen, nå kjenner jeg meg frustrert». Selv om du fortsatt er frustrert, så er det en stor kvalitativ forskjell, både for kontakten du har med deg selv, og med barnet. For småbarnsforeldre er også selvmedfølelse...

Logg inn med din SPiD-konto for å lese resten


Ikke medlem?

Medlemsfordeler

  • Gratis medlemskap
  • Godt redaksjonelt innhold
  • Tilgang til eksperter
  • Medlemsfordeler og gratis vareprøver
Les mer om Familieklubben her
Logg inn
for å lese hele
artikkelen

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

Chat med en jordmor nå, gratis
Jordmor
Gravid, eller nybakt mamma?
Det er naturlig å ha mange spørsmål
Annonsørinnhold

For å starte chat må du enten eller bli medlem gratis.