Mindfulness for småbarnsforeldre

Hanne Suorza
App-skaper og mindfulness-coach Hanne Suorza med sønnen Johan. Foto: privat
Å være oppmerksomt til stede er viktig både i småbarnsforeldrelivets kaotiske og koselige øyeblikk, mener professor.

– Mange småbarnsforeldre opplever en god del stress. Mye skal gjøres på en gang, en har liten tid, og ting går ikke som planlagt. Da settes fort alarmsystemet vårt i gang, og en blir fort frustrert. Det er egentlig den følelsen en trenger minst når en har med småbarn å gjøre. Småbarn er svært emosjonelle vesener, det kan være kort mellom glede og frustrasjon og tristhet. Småbarn trenger voksne med sinnsro, og ikke minst, den voksne trenger selv sinnsro, sier Per Einar Binder, professor i psykologi ved Universitetet i Bergen.

Med det mener han ikke at du som forelder skal være helt avbalansert hele tiden. Det handler mer om å finne et øye i stormen, forklarer han.

– Mindfulness kan være å «våkne opp» midt i stresset, og legge merke til – «ja, her låser det seg skikkelig i kroppen, nå kjenner jeg meg frustrert». Selv om du fortsatt er frustrert, så er det en stor kvalitativ forskjell, både for kontakten du har med deg selv, og med barnet. For småbarnsforeldre er også selvmedfølelse svært viktig. Ikke minst medfølelse med at en ikke er perfekt og iblant både sier og gjør ting en absolutt skulle ønsket annerledes.

Les også: Barnehagen som har yoga på timeplanen

Per Einar Binder
Per Einar Binder. Foto: UiB
Mindfulness kalles gjerne «oppmerksomt nærvær» på norsk. Forskning viser at det kan lindre stress og angst. Men også i småbarnsforeldrelivets mange glade øyeblikk er mindfulness viktig, påpeker Binder.

– Å kunne være til stede og se hva barnet prøver å vise deg og kunne høre hva det har å si. Å iblant gi seg tid til å leke sammen med småbarn er en liten mindfulness-trening i seg selv, barn kan lære oss mye om tilstedeværelse, sier han.

Starter med pusten
Hanne Suorza er mindfulness-coach og mor til Johan (9 måneder). Hun starter hver dag med en pustemeditasjon. Fokus på pust står i det hele tatt sentralt i mindfulness.

– Jeg er oppmerksom på pusten veldig mange ganger i løpet av dagen. Et øyeblikk her og et øyeblikk der. Mens jeg leker, mens jeg går på trilletur. Slik lager jeg meg små pauser. Ute i naturen øver jeg på å lytte og se landskapet rundt meg. Bruker sansene mine. Enkelt, men ikke alltid lett. Mindfulness har for meg blitt en måte å leve og tenke på, sier Suorza.

Les også: Forbereder seg til fødsel med mental trening

Men når hverdagen er hektisk er det mange som ikke vet hvordan de skal få tid til

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Ønsker du å lese resten?


Allerede medlem? Logg deg inn

Medlemsfordeler

  • Gratis medlemskap
  • Godt redaksjonelt innhold
  • Tilgang til eksperter
  • Medlemsfordeler og gratis vareprøver
Les mer om Familieklubben her
Gratis Medlemskap!

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale