Leseapper for barn: Kan lære 5-åringer mye på et par uker

Foto: Linn Merete Rognø

Men leseappene er et supplement, og kan ikke erstatte voksne når barnet skal lære seg å lese, mener forsker.

Leseapper kan være en lett og lystbetont måte å gi barna motivasjon til å lære seg å lese

– Barn som skal lære forbindelsen mellom lyd og bokstav, trenger mange repetisjoner. Her kan appene være gode å ha. De tilbyr variasjon, de er lekpreget, og den «innebygde pedagogen» i appen blir aldri lei, sier Margareth Sandvik, språkprofessor ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Les Sandviks tips nederst i denne artikkelen før du laster ned leseapper 

– Mange er ikke intuitive

les også
Flyttet med hele familien: Et år down under

Sandvik har forsket på hvordan barn lærer språk gjennom ulike apper. Hun forteller at de fleste leseappene trener bokstaver, men at det er viktig at de voksne viser barna hvordan appene fungerer.

TRENGER OGSÅ VOKSENKONTAKT: – Det skal mer til enn en enkel leseapp for å lære barna å lese, sier språkprofessor Margareth Sandvik, som har forsket på hvordan barn lærer språk gjennom ulike apper. Voksenkontakt må også til, men leseapper kan være et fint suppement, mener hun Foto: Linn Merete Rognø

– Mange apper er ikke intuitive, og de verste har skriftlige forklaringer på hvordan man skal gå fram, understreker hun.

Les også: Test av 10 leseapper for barn

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Trenger voksenkontakt

Margareth Sandvik. Foto: HiOA

Famileklubben har tidligere skrevet om hvordan lydbøker kan hjelpe barn med lese- og skrivevansker.

les også
Slik får du barna til å legge seg

Men selv om Sandvik ser at leseapper fungerer som et godt verktøy, tror hun ikke at appene alene kan erstatte den voksne som er interessert i barnets utforskning, og som følger tett opp, gir svar og kommenterer. 

– Det skal mer til enn en enkel leseapp for å lære barna å lese.

Les også: Slik lærer du barnet å konsentrere seg.

Språkforskeren mener at noen må være der og svare på spørsmål, og skriving og lesing må få gå hånd i hånd.

– Barn som har en voksen ved sin side når de utforsker skriften, får styrket både motivasjon, selvfølelse og tekniske ferdigheter, noe som innvirker på tempoet i skrive- og leseutviklingen, forklarer hun. 

Før du laster ned leseapper til barnet:

* Appene må treffe barnets nivå, de kan hverken være for lette eller for vanskelige, så den som kjøper appene bør vite noe om hvor barnet er i utforskningen av skriften.

* Appene bør ha flere vanskelighetsgrader slik at barnet har noe å strekke seg etter. 

les også
– Det er ungenes feil

* Det er ikke motiverende når du MÅ gjøre ferdig oppgaven uten å ha lyst, noe som kan være tilfelle hvis appen er designet slik at du må gjennom alle oppgavene før du kan skifte, gå videre eller komme deg ut.

* Merk at barnet vil få mest mulig ut av leseappene når det sitter med en voksen som kan hjelpe litt, særlig barn i førskolealder.

* Vær klar over at det er store individuelle forskjeller når det gjelder lesing og skriving i førskolealder og på de første klassetrinnene.

Kilde: Margareth Sandvik, språkprofessor ved HiOA

Les også: Dette bør barnet kunne før skolestart.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale