Færre leker gir mer ro

HJEMMELAGET: Etter å ha sett på hallingdans på Youtube fikk Arne en trefele av pappa Frode til 3-årsdagen. Foto: Eva Kylland/VG

Ved å begrense antall leker kan du gi barna både mer ro og mer kreativitet, ifølge professor. Hos familien Borø Svaland går plastleker i søppelet.

På en idyllisk gård på Svaland i Aust-Agder bor Ragnhild Borø Svaland (41), ektemannen Frode (50) og sønnene Kristian Jon (5), Arne (3) og Tarjei (1 ½ ). 
 
– Jeg var godt voksen da førstemann ble født, og har hatt god tid til å tenke over hva jeg som mamma vil gi barna mine av leker og opplevelser, sier Ragnhild.

Deltar i gårdsarbeidet

Familien har tatt bevisste valg: Å overta en gård i drift, jobbe redusert, ha barna hjemme i tre år før de begynner i barnehage og deretter ha dem i barnehage kun tre dager i uken.
 
– Barna er med oss i det meste av det arbeidet som skjer på gården, har egne arbeidsredskaper tilpasset deres størrelse, og de «hjelper» oss eller leker ved siden av oss når vi arbeider, sier Ragnhild.

Bilde av barn i fjøs
ARBEIDSKAR: Guttene er ofte med i arbeidet på gården og har hver sin trillebår til jobben. Her forer Tarjei kuene med silo. Foto: Eva Kylland/VG

Les også: Lykkelig uten barnehage
 
De tre guttene snekrer sammen med mor og far i snekkerverkstedet, leker i sagsponen, eller hjelper med å øse opp kraftfôr til kuene. 
 
– De får masse samvær med voksne, både oss foreldre, besteforeldre og naboer, og de får føle seg nyttige og hjelpsomme. Ikke minst lærer de å ta imot veiledning, skryt og irettesetting og ser at de selv bidrar til å gjøre en forskjell, forteller Ragnhild.

Gjemmer bort lekene

Familien har et bevisst forhold til barnas leker, både mengde og type leker.
 
– De lekene vi ikke er så begeistret for, som «sinna» helter og dårlige plastleker, smyger vi unna for deretter å la dem «fordufte» i søppelkassen, eller vi gir dem videre til noen andre. Til jul og bursdager kan det lett bli for mye av det gode, og vi prøver å ønske oss klær, sko, penger eller noen få utvalgte «samleleker» som duplo, lego eller togbane, sier Ragnhild.

Barn leker med togbane
VARIG: Togbane kan gi mye krangling, men dersom minstemann får pusle for seg selv med egen bane, kan Kristian og Arne leke lenge sammen. Foto: Eva Kylland/VG

 
Ragnhild og Frode pakker noen leker bort for en stund når interessen begynner å avta. Etter en tid tar de lekene frem igjen, og da er gleden hos barna stor over igjen å kunne leke med det de ikke engang visste at de hadde savnet.
 
– Vi ser fort at noen leker er mer varige og holder nyhetens interesse lenge, særlig kreative leker som lego. Tegnesaker, saks, papir og en egen benk for den slags arbeid står alltid klar i stuen, og på loftet har vi en stor kiste med utkledningsklær, forteller mammaen.
 
Å være ute i naturen er populært for både store og små i familien. 
 
– Har barna to biler som ikke er nøyaktig like, kan du være sikker på at det vil føre til en konflikt. I skogen er det en stubbe å klatre på for alle og steiner og kvister nok til enhver. Jeg tror sinnet deres liker det ujevne underlaget og alle de små og store utfordringene de kan finne i naturen som passer akkurat for dem.

Les også: Derfor styrker friluftsliv familiesamholdet
 
Guttene får gjerne bruke både kniv og øks, og familien brenner bål flere ganger i uken. Å være helt uten leker gir mest positiv lek over lengst tidsrom.
 
– Akkurat nå får alle vi ikke har vært i bursdag til tidligere en hjemmesnekret fuglekasse med sitt eget navn på. Det pleier å være populært, og ikke minst stas for barna å gi bort siden denne pakken gjerne er den største av alle, smiler Ragnhild.

TRE FOR TRE: Snekkerverkstedet er et spennende sted, synes Kristian, Arne og Tarjei. Foto: Eva Kylland/VG

Mer kreative av få leker

May Britt Drugli er professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, psykisk helse og barnevern ved NTNU. Hun støtter trebarnsfamilien i valget de har tatt om å begrense tilgangen til leker.
 
– Barn drar nytte av å fungere innenfor gode rammer, og det å ha et begrenset antall leker kan være en slik ramme. Det vil gjøre det lettere for dem å holde på med en aktivitet over lengre tid, og de blir trolig mer kreative i bruken av disse lekene enn om de har mange leker til stede samtidig, sier hun.

Les også: Er det galt å gi iPad til en treåring?
 

May Britt Drugli
May Britt Drugli. Foto: NTNU
Å ha for mange leker tilgjengelig samtidig kan oppleves som kaotisk og uoversiktlig for barna, og kan trolig fremme rastløshet hos noen.
 
– Det er mange eksempler på barn som «virrer rundt» og holder på med leke etter leke uten å ha særlig fokus eller glede knyttet til det de gjør. De blir overveldet og klarer ikke skille ut det de egentlig har lyst til å leke med. Dette ser man også i barnehagen, sier Drugli.
 
Barn blir ikke glade og fornøyde av å kjenne på overflod tidlig i livet, tvert imot fratar man dem mulighet til å ønske seg noe og glede seg over endelig å få dette. 
 
– Heldigvis gjør barn i mange tilfeller «kloke» valg på egenhånd. Selv om de kanskje får mange kosedyr av velvillige foreldre og andre voksne, har de nesten alltid en favoritt som til slutt er hårløs og rufsete av å ha blitt kost masse med, mens brorparten ligger nærmest ubrukt, sier Drugli.

Familien legger puslespill
ROLIG STUND: Familien Borø Svaland bruker puslespill som et alternativ til Barne-TV. Foto: Eva Kylland/VG

9 tips til foreldre

Har du lyst å begrense mengden leker for barna? Her er noen tips å ta med seg.
 
1. Husk at din tid og oppmerksomhet er det som er viktigst for barn, og det koster ingenting.

2. Tenk med fordel litt kritisk gjennom hva slags leker barna får, gjerne i samarbeid med barna selv. Hva er de interessert i, kan lekene brukes til å inspirere til variert lek, fantasilek og lek der barna gjør ting på liksom?

3. Det er fint for barn å måtte vente litt på å få noe de ønsker seg. Det å lære å utsette behov er en god læring for livet.

4. Støtt barnets lek. Felles utforskning og delt glede er gode opplevelser for barn.

Les også: Lærer gjennom lek

5. Tør å stole på egen vurderingsevne hvis du ønsker å begrense antall leker.

6. Noen barn sliter med konsentrasjonen og kan med fordel ha færre ting å velge i, andre barn kan bli inspirert av å ha mye tilgjengelig.

7. Ikke la alle lekene være fremme samtidig. Gjem unna noe og bytt ut leker innimellom. Da blir de som nye.

8. Snakk gjerne med barnehagelærer/skolelærere og andre foreldre for å få råd eller bli enige om noen kjøreregler. «Alle andre får» er et argument som mange foreldre hører, og da kan det være fint å vite at det ikke stemmer helt.

9. La barna få oppleve at det finnes andre verdier som er like fine, som å være ute i skogen, være sammen med venner og gjøre noe sammen med andre.
 
(Kilder: May Britt Drugli, professor, NTNU og Anne Greve, professor i barnehagepedagogikk)
 
 
 
 
 
 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale

Chat med en jordmor nå, gratis
Jordmor
Gravid, eller nybakt mamma?
Det er naturlig å ha mange spørsmål
Annonsørinnhold

For å starte chat må du enten eller bli medlem gratis.