– Begrepet «skjermtid» irriterer meg

KULTURELLE REFERANSER: Skjermtid er ikke enten positivt eller negativt, det er en viktig arena for å tilegne seg kulturelle referanser, mener ekspertene i denne saken. Foto: Scanpix

Skjerm er ikke lenger det samme som TV, men en måte å sosialisere seg og oppnå relevante og kulturelle referanser.

VG Familieklubben har tidligere skrevet om hvordan du lærer barna kritisk sans på nettet. Men vi må slutte å snakke om sosiale medier som enten positivt eller negativt, mener Ingvild Kvale Sørenssen, postdoktor ved Institutt for pedagogikk og livslang læring hos NTNU.

– Det er viktig å se på hva som skjer i møte mellom barn og medier som for eksempel YouTube og spilling, sier hun til VG Familieklubben.

Debatten rundt sosiale medier må nyanseres, mener postdoktoren.

– Det er en måte å sosialisere på, oppnå relevante og kulturelle referanser som man kan bruke senere, sier hun.

Utdatert begrep

les også
Aldersgrenser på spill ignoreres: – Mange foreldre er naive

Tidligere har vi skrevet om hvordan man kan begrense og kontrollere barns skjermtid i saken nyttige tips til foreldre i den digitale verden. Men Kvale Sørenssen forteller at hun ikke liker ordet «skjermtid».

– Begrepet «skjermtid» irriterer meg. Før var det snakk om TV, at det ble for mye TV-titting. Nå snakker alle om hvor mye«skjermtid» man bør gi barna. Det er viktig å huske at skjerm ikke bare er skjerm. Det er ikke noe man bruker kun for å bli underholdt, men også noe man har det gøy med og kan lære av. Skjermtid kan være med på å skape refleksjon og kunnskap, sier postdoktoren.

Det er selvsagt viktig å ha kommunikasjon med barna, og å sette seg inn i det de er interessert i, mener hun.

Annonse
Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

– Det er stor forskjell på om barna sitter og spiller alene, eller om de sitter med headset og kommuniserer med naboen nede i gaten. Mange barn bruker for eksempel appen TikTok hvor de lager musikkvideoer fysisk sammen med venner, ja det gjøres på en skjerm, men det er både sosialt og kreativt.

– Mye kunnskap

Fordi barn endrer medievaner raskt, er det viktig at foreldre også evner å se den positive siden av disse endringene, mener Ingvild Kvale Sørenssen.

– Det er også mye kunnskap å hente. Bare gleden i å være engasjert i noe og dele noe, føle at man har samhold med andre. Behersker man engelsk kan dette gi nye muligheter. Med sosiale medier kan man finne folk hvor som helst i verden, og skape samhold med mennesker som man ikke møter på eller hadde hatt muligheten til å bli kjent med uten sosiale medier, forteller postdoktoren.

Les også: Jenter hemmes sosialt av gaming, gutter gjør det ikke

Viktig del av oppdragelsen

Professor i medier og kommunikasjon ved institutt for psykologi hos NTNU, Ingunn Hagen, poengterer også at sosiale medier er en ressurs for barn og unge.

les også
Derfor bør du engasjere deg i barns dataspill

– YouTube-videoer kan være lærerike og underholdende. Kanskje barna lurer på noe ut ifra egne interesser, eller de kan få oppgaver på skolen der videoene er nyttige. Det er en viktig del av barns oppdragelse og dannelse i dag at de lærer seg å bruke sosiale medier som ressurser i livet sitt, sier Hagen til VG Familieklubben.

Samtidig må de gjøres oppmerksomme på hva som er klok bruk, hva som er mindre heldig og ikke minst farlig, mener professoren.

Les også: Er barnet under 2 år? Da bør du droppe skjermtid

 

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Stella B. Oskarsdottir Wehrmann

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale