Vil ha bedre oppfølging etter fødsel

bekkensjekken
BEKKENLØSNINGEN: Mona Valstad Elsness og Oda Weider-Krog er opptatt av bekkenproblemer og kvinnehelse. Foto: Kaia Eriksen/VG

Tre av ti kvinner sliter med lekkasje etter svangerskap. Oda Weider-Krog startet opplysningskampanjen for å få bedre oppfølging for gravide og nybakte mødre.

Oda Weider-Krog (28) er en av kvinnene som har slitt med bekkenplager under og etter svangerskap. 

– Det er mange som fort får diagnosen bekkenløsning. De får høre at dette er noe de må stå i fordi de er gravide, og det gis kun generelle råd som «å gå forsiktig ut av bilen og ikke bære tungt», sier Oda.  

De rådene ville hun ikke slå seg til ro med. Hun oppsøkte osteopat og fysioterapeut Mona Valstad Elsness som er spesielt opptatt av bekkenproblemer og kvinnehelse.  

– Da jeg begynte å gå til Mona, skjønte jeg at det er mye mer sammensatt enn jeg hadde blitt fortalt, og at det er mulig å få behandling for plagene.  

les også
– Får ikke fulgt ammerådene med ny permisjonsordning 

For tre uker siden startet hun en opplysningskampanje for gravide og kvinner i barsel på Instagram med emneknaggen #bekkensjekken. Hun har også tatt opp temaet i podkasten sin «Familiepodden». Etter episodene ble hun kontaktet av mange takknemlige kvinner, men dessverre også av kvinner som var fortvilte fordi de var i samme situasjon som Oda. 

Les også: 10 ting jeg skulle ønske jeg visste før jeg tok keisersnitt

Til deg som medlem:
Vis alle tilbudene

Målet med kampanjen er at alle kvinner skal bli tilbudt en rutinekontroll seks uker etter de har født, der bekkenet, knipemuskulaturen og kvinnens generelle helse etter fødselen blir fulgt opp. Oda får tilbakemeldinger på at dette er et viktig tema og problemstillinger mange kvinner kjenner seg igjen i. 

les også
Dette kan du pakke - og droppe - i fødebagen

– Det er stor jordmormangel i Norge. Årlig føder 60 000 kvinner, og vi har totalt 424 jordmødre i kommunene. Jeg skjønner godt at noen henvender seg til private aktører når ikke det offentlige strekker til, sier Hanne Charlotte Schjelderup, leder i Jordmorforbundet NSF. 

Les hele intervjuet med Schjelderup her.

Smerter og stramhet

Plagene til Oda artet seg som smerter og hevelser. Det startet tidlig i svangerskapet og varte til etter fødsel. Hun hadde vondt for å gå og sitte. 

– Jeg hadde vondt i underlivet, rett og slett. Konstant vondt. Det var et nedpress hele tiden. Da jeg var i uke 15, føltes det som om jeg hadde en fullvokst baby i magen. Jeg gikk til fastlegen, men fikk ikke noe tilbud om behandling. Jeg fikk beskjed om at det var hormonelt.  
Da hun var på en massasjetime, ble hun tipset om å oppsøke en osteopat eller fysioterapeut fordi massøren mente hun var «unormalt stram i bekkenområdet». 

les også
– Vil du ha epidural eller aquadural?

– Oda hadde dårlig sirkulasjon til beina, hevelser og stramme muskler i bekkenet. De er meget smertefullt og gjorde at hun ikke kunne bevege seg normalt. Med manuell behandling og øvelser fikk vi bedret situasjonen, forteller Mona Elsness.   

Les også: Samlet 46 utrolige fødselshistorier

Kontakt med bekkenet

Elsness er opptatt av at alle kvinner med bekkenproblemer bør få individuell oppfølging, under og etter fødsel. Hun forteller at alle fødende kvinner i Frankrike får tilbud om ti timer hos fysioterapeut etter fødsel.   

– Plagene i bekkenet kan være foran, bak eller inni bekkenet. Det kan også være komme fra korsryggen eller hoftene. Kvinnene har behov for ulike øvelser som er tilpasset deres problemer. 

Se tre øvelser som er bra for bekkenet her:

Generelt sier hun at stabilitetsøvelser og knipeøvelser er nyttig for alle. Det samme gjelder drenering av bekkenet. Mange har også nytte av øvelser som øker sirkulasjon og demper hevelse. 

les også
Flere gravide bruker doula ved fødselen

– Det handler om muskler vi ikke ser. Det er lett å miste kontakten med bekkenet, og det kan være vanskelig å vite hva man skal trene. I tillegg til at tre av ti sliter med lekkasje, er det nesten samme statistikk på smerter ved samleie, og nedfall av bekkenorganer, sier hun.   

Det er ikke smart å trene for tungt etter fødsel, forteller Mona. 

– Bekkenbunn og kjernemuskulatur trenger gradvis opptrening. Akkurat som du ville ha gjort etter en idrettsskade. Det er snakk om de små tingene som plutselig blir veldig viktig: Gjør knipeøvelser, pust ned i magen igjen og lytt til kroppen, sier Mona. 

– Behandlingen reddet svangerskapet mitt, både fysisk og mentalt, sier Oda. 

Les også: Flere føder hjemme

Tabu 

Mona forteller at sosiale medier kan ha negativ innvirkning på kvinner etter fødsel. 

les også
– Utrolig frustrerende at man ikke skal få velge selv

– Mange kvinner henter inspirasjon til opptrening etter fødsel fra kjente influencere, men tar ikke hensyn til egen treningstilstand eller om treningsopplegget er tilpasset for kvinner som nettopp har født barn. Jeg vil anbefale kvinner å være litt kritiske til hvilke øvelser de velger å starte opp med etter fødsel. Det er ikke normalt anbefalt å løpe få uker etter fødsel, sier hun. 

For mange kvinner er bekkenproblemer tabu, mener Oda. Mona bekrefter dette. 

– Det er mange av kvinnene som kommer til meg som lurer på ting der nede. Det går på selvfølelsen løs at de blir usikre på om de har et normalt underliv etter fødselen. Psykologien i det er interessant og viser at dette må tas tak i. Jeg erfarer at kvinner trekker seg tilbake fra aktivitet og får et dårligere samliv på grunn av dette, sier Mona. 

les også
Forbereder seg til fødsel med mental trening

– Det er ikke gøy å ha et hovent underliv. Det er veldig intimt og privat for mange. Det er allerede så mye som skjer i kroppen når du er gravid og etter fødselen. Det var det for meg også, men etter å ha gått til Mona har jeg fått et annet syn på det, sier Oda.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Vis alle tilbudene

Til deg som medlem:

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Du må eller for å se dette tilbudet.

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Maren Wilberg Rostad

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale