Søvn: - En uthvilt familie er en glad familie

Frank og Lena Yri Engelsen
SOVEKLAR: Frank (2) og mamma Lena Yri Engelsen har faste rutiner for leggetid. Foto: Erlend Dalhaug Daae/VG
Overgangen fra ferie til hverdag kan være tung når det gjelder å finne tilbake til en vanlig døgnrytme. Ekspertene anbefaler å tilpasse seg hverdagsrutinene en uke før hverdagslivet starter.

Det er leggetid hos familien Engelsen/Owen på Etterstad i Oslo. Ferien er over, og hverdagen står på trappen. Minstemann, Frank (2), ser ikke ut som om han har tenkt seg i seng. Han breakdanser, viser fram assorterte kosedyr og fekter med en knallrosa cricket-kølle.

- Frank sover så godt, så han har alltid godt humør. Er man uthvilt, så er man som regel glad, smiler Lena Yri Engelsen (42).

Men selv om han virker full av futt, har mor sett ørsmå tegn til trøtthet, et stirrende blikk, en klem. Han er i rute. Frank får på seg en Løvenes konge-pyjamas og får servert rødbete-biola og grøt av pappa Michael. Dut-dut, sier Frank og peker mot benken.

Nei, ikke iPad nå, sier mamma Lena og gir ham en bok om gårdsdyr. Han virker fornøyd, løfter på klaffer, peker og pludrer.

- Å ha en plan og være konsekvent er det viktigste når det gjelder å få barn til å sove. Jeg kan også gjøre feil, jeg er ingen søvn-ekspert. Men jeg er en søvntrener med erfaring, som er veldig interessert i temaet, og jeg er mamma til to små barn. Jeg vet at hvis du gjør grunnarbeidet, så får du så mye tilbake, sier hun.

Kveldsmat.jpg

Kveldsmat
I RUTE: Grøt og boklesing er en del av de faste leggerutinene hos familien Engelsen/Owen. Foto: Erlend Dalhaug Daae/VG

Lena er opprinnelig fra Bergen, Michael fra et lite sted på Gullkysten i Australia. De møttes da Lena studerte der i 2001. Nå bor de i Oslo med Frank og datteren Charlie (6). Michael er partner i cateringfirmaet Stunt Squad, og Lena jobber som søvntrener for barn i tillegg til å være leder i den nystartede Landsforeningen Fødselsdepresjon (LFFD).

- Søvnmangel og depresjon er sterkt knyttet sammen. Vi vet alle hvordan vi føler oss etter et par netter med lite søvn. Derfor er det ikke unaturlig at en mor som ikke har sovet ordentlig på tre måneder føler seg nedfor. Søvnmangel og fødselsdepresjon har jeg personlig erfaring med, og jeg håper at mine erfaringer kan komme andre til gode, sier hun.

Sprikende søvnråd

Det var da eldstedatteren var liten at interessen for søvn oppsto for Lena. Hun sov nesten ikke på to år. Søvnmangelen ga fysiske reaksjoner.

- Jeg mistet følelsen i armen og håret falt ut. Kroppen ga veldig tydelige signaler på at «shit, nå takler du ikke mer». Mødre er ofte veldig stolte og kjører på litt for lenge. Man må ikke være redd for å spørre om hjelp, man er sitt barns største beskytter. Det trenger ikke gå så langt, sier Engelsen.

Hun googlet og gikk på foredrag, spurte på helsestasjonen og oppsøkte informasjon. Rådene hun fikk var sprikende, noen av dem tilsynelatende brutale.

- Husker du da vi ble rådet til å binde soveposen til Charlie fast i sengen? spør hun kjæresten.

- Awful, sier Michael og ser ut som om han husker.

Lena Yri Engelsen utdannet seg til «søvn-coach», og for et år siden startet hun egen bedrift som søvntrener. Familier som har barn med søvnutfordringer tar kontakt, og etter en screening-prosess for å utelukke medisinske årsaker til søvnproblemene – de blir viderehenvist til lege, helsesøster eller ammehjelp – kommer hun hjem til de søvnløse og hjelper.

- Det er vanskelig å finne løsningen selv når du er midt oppe i det, for du er så trøtt. Så du klarer ikke lese en bok. Da kan det være lurt å få noen råd. Ofte er det små grep som skal til. Det er mye det samme man sier til hver familie. Man må legge en plan og være konsekvent, sier hun.

De små grepene trenger ikke være så avanserte, ifølge Engelsen. Er soverommet kaldt og mørkt nok? Sover barnet nok på dagtid? Er rutinene de samme hver kveld? Hvilke tider sover barnet på?

Les også: 12 gode podcaster for foreldre

- Jeg er ikke fan av såkalte skrikekurer. Det er ikke bra for små babyer. De føler seg stresset, de skjønner ikke at de som blir borte kommer tilbake før de er rundt seks måneder gamle. De går inn i «survival mode» hvis de må skrike seg i søvn hver kveld. Kortisolnivået øker, og hvis det praktiseres over tid så kan det være skadelig for barnets utvikling. Det er en dårlig løsning, synes jeg. Det er viktig å være konsekvent, ellers blir de forvirret. Barn liker forutsigbarhet, å vite hva som skal skje. Da føler de seg trygge. Det er nøkkelen, sier hun.

Lesing.jpg

Lesetid
SØVN-TRIGGER: Charlie (6) roer ned med en bok før leggetid. Foto: Erlend Dalhaug Daae

Engelsen får henvendelser hele året, men høysesongen er før og etter ferier. Vante rutiner blir brutt opp, og mange trenger hjelp til å komme seg tilbake i gjenge.

- Når man reiser vekk, er det viktig, i hvert fall for de små, å prøve å gjenskape sovemiljøet. Kanskje ta med et brukt laken, bamsene, ting de er vant til. Ha det mørkt, syng samme sangen, sier hun og henger opp et lystett gardin på Franks soverom. Hun fjerner løse gjenstander som kan gripes av en liten barnehånd gjennom sprinklene i sengen. Det er et fast ritual som gjennomføres hver kveld. Ferie som hverdag.

Overgangsuke

Økt pågang rundt ferietider merker også Karin Naphaug, spesialsykepleier for barn, helsesøster og søvnterapeut med kallenavnet «Sove-Karin». Naphaug er en populær forfatter og foredragsholder, og boken hennes «Sov godt», som ble gitt ut for 10 år siden, har solgt drøyt 16 000 eksemplarer.

- Er barnet under 3 år, er det lurt å holde de samme leggetidene som vanlig også i ferien. Det anbefaler jeg alle som ringer før de skal på ferie. Etter ferien anbefales det å bruke den siste uka før barnehage- eller skolestart på å komme i gjenge igjen, sier Naphaug på telefon.

Har man ligget hele familien på samme rom i ferien, så er det lurt å ha en plan for en myk overgang når man kommer hjem igjen, mener hun.

- Hvis alle har ligget på samme rom, enten på en hytte eller et hotellrom, i løpet av ferien, så har barna gjerne fått litt mer «service» enn de gjør hjemme. For de minste kan det da være tøft å komme tilbake og sove på eget rom. I en overgangsperiode kan mor eller far ligge på gjesteseng i noen dager på barnerommet og så gradvis trekke seg ut, tipser Naphaug.

Les også: Dette må du huske når barnet begynner med fast føde

Engelsen er også fan av myke overganger.

- Man må kartlegge: Hvor mye har rytmen sklidd ut i ferien? Har vi endret dag og natt? Da er det viktig å sette seg ned og lage en plan og gjøre det gradvis. Være konsekvente. Det tar tid å stille den indre klokken igjen. Det er ikke sånn man gjør på en dag. Et kvarter om gangen, en halvtime om gangen. Det er ingen magisk løsning, det er hardt arbeid, sier hun.

Alle familier er forskjellige, understreker Engelsen. Det som funker for noen funker ikke for alle. Alder på barnet spiller også inn. Folk må finne løsningen som passer til dem – og holde seg til den. Men noen ting er universelle.

- Det som er superviktig er å unngå overtrøtte barn. Hvis du unngår overtrøtte barn så er du langt på vei. De er vanskelige å legge, de sover urolig og de står som regel opp tidlig. Humøret blir påvirket, foreldrene blir trøtte og kanskje hele familiedynamikken går litt skeis, sier Engelsen.

Barn er også forskjellige. Noen sovner lett, andre bruker lenger tid på å finne roen.

- Hvis du har et barn du vet vil ha problemer med å finne roen, så planlegg hvordan skal du gjøre det. Senk forventningene. Det gjelder alltid på ferie, men særlig på søvn. Sover ikke barnet på dagen den dagen, så fortvil ikke, men prøv igjen. Tapt søvn er tapt søvn. Du kan ikke ta det igjen, sier hun.

Sove-triggere

Engelsens datter Charlie bruker sove-CD når hun skal sovne. Hun lytter til den samme historien hver kveld. Forutsigbart, hypnotisk og repetitivt.

- Med en gang hun får den på så sender hjernen beskjed om at nå er vi der, og da begynner hun å gjespe. Det er en av hennes triggere. Repetisjon lurer hjernen din. Det SKAL være kjedelig når du skal sove. Du skal ikke bli stimulert, sier Engelsen.

Å unngå stimuli rett før leggetid er også et av Karin Naphaugs budskap.

- Dette gjelder ikke bare i ferien, men hele året: IPad og mobil skal sove et annet sted enn barna sover. Ikke bruk noe av dette den siste timen før de legger seg. Lyset fra duppedittene stimulerer på en annen måte enn dagslyset. Legg det vekk en time før leggetid – det gjelder de voksne også, sier Naphaug.

Tannpuss.jpg

Tannpuss
PUSS PUSS: Tannpuss rett før seng. Foto: Erlend Dalhaug Daae/VG

På Etterstad er det blitt leggetid for Frank. Ritualet er kommet til avslutningsfasen.

- Søvn er utrolig viktig. Det er alt. Og det er verdt å bruke tid og energi på. For man får så mye tilbake. En uthvilt familie er en glad familie. Når vi har sovet godt kan vi være de menneskene vi egentlig er, sier Lena Yri Engelsen.

Frank har pusset tennene og fått godnattklem. Pappa bærer ham inn i sengen, synger en sang, kommer ut igjen av rommet og lukker døren bak seg. Sånn, hvisker Michael. Fra barnerommet er det dønn stille. Frank har sovnet.

 

FAKTA:

Så mye søvn trenger forskjellige aldersgrupper

Nyfødte (0-3 måneder): 14-17 timer

Spedbarn (4-11 måneder): 12-15 timer

Småbarn (1-2 år): 11-14 timer

Førskolebarn (3-5 år): 10-13 timer

Skolebarn (6-13 år): 9-11 timer

Tenåringer (14-17 år): 8-10 timer

Unge voksne (18-25 år): 7-9 timer

Voksne (26-64 år): 7-9 timer

Eldre (65+ år): 7-8 timer

Kilde: National Sleep Foundation

 

Eksperten tipser: Slik endrer du rutinene fra ferie til hverdag

Bjørn Bjorvatn, lege og søvnspesialist ved Universitetet i Bergen sier:.

- Det kan være lurt å gradvis justere døgnrytmen mot normal rytme mot slutten av ferien. Det gjelder ikke minst for dem hvor rytmen er veldig forskjøvet. Jeg vil anbefale å forskyve døgnrytmen med ca en time fra dag til dag. Hvis man for eksempel har stått opp i 12-tiden i ferien, bør man stå opp klokken 11 fire dager før ferien er over, deretter klokken 10 neste dag, deretter klokken 9, deretter klokken 8. Slik forskyves rytmen på plass til første arbeidsdag/skoledag. 

 

Bjorvatn understreker også at det for mange går greit å gjøre ingenting, det vil si oppleve tretthet de første par dagene etter ferien, men så kommer rytmen på plass av seg selv.

Les også: Test av drikkeflasker for barn

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Bakgrunnsbilde, helt gratis Helt gratis!

Bli medlem!

Meld deg inn i Familieklubben og få tilgang til spennende og relevante nyheter for deg med barn. Det er selvfølgelig helt gratis!


Allerede medlem?

Om Familieklubben

Familieklubben er VGs familieside. Når du blir medlem får du tilgang til spennende og relevante artikler om oppdragelse, digitale medier, aktiviteter og barnemat – og mye annet. Som medlem vil du også kunne få tilsendt relevante vareprøver fra ledende merkevarer. Medlemskapet er helt gratis, og du kan når som helst melde deg ut igjen.

Les mer Lekeplass

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale