Slår alarm: Barn sitter altfor mye stille

Stillesitting
Foto: Shutterstock/Scanpix

Slår alarm: Barn sitter altfor mye stille

Dagens barn er mer inaktive enn før, og det går utover helsa. Lek mer med barna, oppfordrer ekspert.

Barn sitter stille gjennom store deler av dagen på skolen, og de sitter også mer stille hjemme enn det de gjorde tidligere. I en kartlegging gjennomført av Helsedirektoratet i 2012 viser tallene at 6-åringene bruker omtrent 50 prosent av dagen til stillesitting, mens 9- og 15-åringene sitter stille omtrent 60 og 70 prosent daglig.

 – Den økende graden av stillesitting og inaktivitet blant barn og unge er et betydelig samfunnsproblem. Manglende fysisk aktivitet kan føre til nedsatt helse, både fysisk og psykisk. Dersom man legger til seg stillesittende vaner som barn, vil dette kunne følge med inn i ungdomsårene og voksenlivet, forteller Joakim Tansemb Andersen, fagkonsulent i Norsk Kiropraktorforening.

Kiropraktor-kollega Cathrin Alvestad Slettebø ved Klinikk for Alle deler bekymringen.

– Regelmessig og variert fysisk aktivitet er avgjørende for barn og unges normale vekst og utvikling. Fysisk aktivitet kan gi et bedre selvbilde, bedre sosial tilpasning, økt tro på egen mestring og økt trivsel. I tillegg er fysisk aktivitet viktig for læring, sier hun.

Alvestad Slettebø har 20 års erfaring som praktiserende kiropraktor, og en mastergrad i muskel- og skjelettplager hos barn og unge. Hun forteller at det ikke er så mye som skal til for at barn og unge kommer i litt mer aktivitet i hverdagen. Hun peker blant annet på viktigheten av å la dem delta og ha faste oppgaver i hjemmet.

– Det er viktig å la barna delta i matlaging og husarbeid hjemme. Kan barna slå på en PC, så kan de jammen slå på oppvaskmaskinen, støvsugeren og vaskemaskinen også. La barn og ungdom ha faste oppgaver hjemme. Og så er det selvfølgelig viktig å lære barna å gå på tur tidlig, og være aktiv med barna ute og i sportslige aktiviteter.

Turtips: Slik motiverer du barna til å gå tur

 

Lek med barna

I en utvidet rapport fra 2012 kommer Helsedirektoratet med nasjonale anbefalinger og retningslinjer for ernæring og fysisk aktivitet. Anbefalingene sier blant annet at barn og unge bør vært fysisk aktive i minimum 60 minutter hver dag, med moderat eller høy intensitet. Den ukentlige aktiviteten bør også inkludere aktiviteter med høy intensitet som er med på å styrke muskler og skjelett minst tre ganger i uken.

– Barn har det best med variert aktivitet, og å være i bevegelse og lek. Det er også viktig at barna kan leke og klatre i naturen. Lekeplasser, barnehager og skoler bør ha trær som barn kan klatre i. Våre barn trenger fysiske utfordringer, sier Alvestad Slettebø.

Hun håper også at flere foreldre tar seg tid til å være med i leken sammen med barna.

– Jeg vil anbefale å delta i lek med barna, sparke ball, bygge lego eller tegne sammen med ungene. Legg gjerne til noen ryggstrekk, push-ups eller knebøy på gulvet med barna, sier hun.

584753542.jpg

Lek med barna
Foto: Shutterstock/Scanpix

Her er Alvestad Slettebøs beste tips for en litt mer aktiv hverdag for småbarnsfamilier:

  • Gå turer! Spaser til aktiviteter og til butikken for små ærend
  • Løp om kapp med barna
  • Kast eller spark ball med barna, enten på løkka eller i hagen
  • Oppsøk lekeplasser, gjerne med klatrestativ og lignende
  • Sykkeltur for hele familien
  • Vær sammen om aktivitetene, spill fotball, gå på ski, spill tennis. Mulighetene er mange.

Bilfritt familieliv: Slik lever trebarnsfamilien uten bil

 

Aktivitet erstattes av PC og nettbrett

Det er grunn til å tro at PC, TV, nettbrett og lignende er en medvirkende årsak til at aktivitetsnivået synker. Blant annet bruker barn og unge nå også iPad og PC i skolehverdagen. Alvestad Slettebø mener det er viktig at foreldre begrenser bruken av data i hverdagen, slik at mer tid kan brukes på lek og aktivitet.

– Jeg vil råde alle foreldre til å forklare barna hvorfor det er viktig å begrense datatid, slik at de har nok tid til å leke, studere, snakke og sove. Det er i denne sammenheng viktig å sette tydelige grenser overfor barna.

Kommunikasjonssjef i Norsk Fysioterapeutforbund Vidar Rekve følger sin kollega og Helsedirektoratet i anbefalingen om å legge til rette for mer aktivitet i hverdagen.

 – Vi er generelt bekymret for at barn og unge er for lite fysiske i hverdagen. Det er ikke nødvendigvis bruken av iPad og lignende som bekymrer oss, men inaktiviteten som følger med. Sammen med flere organisasjoner, blant annet Idrettsforbundet og Legeforeningen, arbeider vi i Norsk Fysioterapeutforbund for å få innført en time fysisk aktivitet hver skoledag slik at vi unngår for mye stillesitting på skolen.

Aktiviteter: 10 morsomme leker på tur

Rekve tror at dersom dette blir innført, vil det samtidig føre til en nedgang i antall barn som får behandling for nakke- og hodesmerter.

– Perioder med sittestillende konsentrasjon kan brytes opp med ulike typer aktivitet som gir variasjon i bevegelse av kroppen. En slik pause vil i de fleste tilfellet være nok for å bli kvitt småplager, sier han.

696178402.jpg

Ipad-nakke
Foto: Shutterstock/Scanpix

«iPad-nakke» er ikke farlig

Et begrep man hører stadig oftere er «Mobilnakke», eller «iPad-nakke». Men er dette et reelt problem, eller er det medieskapt? Ekspertene vi har vært i kontakt med mener at det ikke er nettbrettet i seg selv som er problemet, men inaktiviteten den fører med seg.

Tansemb Andersen i Kiropraktorforeningen mener man bør være forsiktig med å bruke begrepet «iPad-nakke».

 – Dette er et begrep vi fraråder å bruke da det lett kan gi en oppfatning av at iPad-bruk er farlig eller skadelig for barn og unge, og slik er det ikke. Selv om barn kan oppleve forbigående stivhet og milde smerter i nakken etter å ha sittet lenge med hodet bøyd over en iPad, er dette helt normalt, og det vil høyst sannsynlig ikke føre til nakkeskade eller tilsvarende lidelser, sier han.

Han får støtte fra Norsk Fysioterapeutforbund. Rekve tror nemlig at medieoppslagene rundt dette har ført til at flere bekymrede foreldre søker råd og behandling hos fysioterapeuter og kiropraktorer.

– Nettbrett er uten tvil oppslukende, men generasjoner av barn har vært krumbøyde i timevis i oppslukt konsentrasjon også med andre oppgaver som tegning, skriving og lesing, uten at dette fikk et diagnosestempel, sier han.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Bakgrunnsbilde, helt gratis Helt gratis!

Bli medlem!

Meld deg inn i Familieklubben og få tilgang til spennende og relevante nyheter for deg med barn. Det er selvfølgelig helt gratis!


Allerede medlem?

Om Familieklubben

Familieklubben ønsker å formidle spennende og relevante nyheter for deg og dine. I Familieklubben vil vi gi deg som medlem tilgang til gode lojalitets-program. I tillegg ønsker vi løpet av året og kunne sende deg relevante vareprøver fra noen av Norges ledende merkevarer. Vi i Familieklubben ønsker å kommunisere tildeg via nyhetsbrev og gode artikler. Bli medlem idag og bli med i et nytt og spennende nettsamfunn!

Les mer Lekeplass

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale