- La barna gjøre feil

Siri Abrahamsen
FORFATTER OG FOREDRAGSHOLDER: Siri Abrahamsen. Foto: Erlend Dalhaug Daae/VG
Feiling utvikler både voksne og barn, mener forfatter og foredragsholder Siri Abrahamsen.

- Før kunne man lære seg en ferdighet som holdt i 30 år, og nå er det nede i 3-5 år før man må oppdatere seg. Feiling er kanskje mer aktuelt enn noen gang med tanke på hvordan verden skal komme seg videre. VI må feile mange ganger før vi finner den beste løsningen. Feiling er læring. Hvis vi lærer å være modige, hoppe ut i det, og støtte folk rundt oss når de går på trynet, så vil folk tørre mye mer og lære mye mer, sier forfatter og foredragsholder Siri Abrahamsen (31).

Hun bor egentlig i Sandnes, men vi møter henne i Oslo hvor hun er på ferie med sønnene Henrik (11), Jesper (9) og Kornelius (5). Tidligere i år ga Abrahamsen ut barneboken «Feiling» hvor budskapet er – som tittelen hentyder – at det er greit å gjøre feil. Det er en motreaksjon på «flinkhetsgreiene», som hun kaller det. Helt fra hun var liten har hun følt at det var viktig å være flink, viktig å møte andres forventninger. Nå, som trebarnsmor, merker hun hvor lett det er å gjøre det samme med egne barn.

Siri Tjuvholmen.jpg

Siri Abrahamsen
LEK ER LÆRING: Siri Abrahamsen og sønnene Kornelius, Jesper og Henrik. Foto: Erlend Dalhaug Daae/VG

- Hva skjer med selvfølelsen vår når vi søker tilbakemelding på at vi er flinke? Det som skjer er at vi blir vant til å høre det, og det blir en del av identiteten vår. Når vi vet hva vi kan gjøre for å få høre at vi er flinke, så gjør vi bare de oppgavene, vi begrenser oss til ett felt og slutter å utvikle oss. Vi bygger selvtilliten sterkere enn selvfølelsen. Vi bygger identiteten vår i en ferdighet i stedet for hvem vi er som menneske, sier hun.

Les også: Dette er Familieklubben

Selvfølelse og selvtillit

Selvfølelse handler om hvem du ER, forklarer Abrahamsen. Selvtillit om hva du GJØR. Hun vil ikke at vi skal slutte å rose hverandre, men at vi skal være oppmerksomme på hva vi sier.

- Hvis barnet har tegnet en tegning, i stedet for å si «så flink du er», si heller «så kjekt at du liker de fargene» eller «fortell meg om hva du har laget her». Vær nysgjerrig på prosessen i stedet for å bedømme resultatet. Vi voksne vil gjerne komme med en dom på barnas ting, og jeg vet ikke hvorfor. Jeg trener meg hele tiden på å heller fokusere på at ungene mine liker å holde på med noe, at de gjør noe de er interessert i, eller at de har jobbet hardt med noe. Det kan hende unger holder på med noe som ikke krever noe av dem, og er de da flinke? Hvis du fokuserer på prosess, så bygger det mer selvfølelse, som er viktig å ha mye av når en går på trynet, sier hun.

Se hva Kornelius (5) mener om feiling:

 

Abrahamsen får støtte av psykologspesialist Bente Austbø ved Institutt for psykologisk rådgivning i Bergen:

- Man kan gjerne si til barn at de er flinke, men det er viktig å koble på mer konkret informasjon om hva de er flinke til, for eksempel at de er flinke til å skrive tydelige bokstaver, flinke til å sitte i ro, flinke til å konsentrere seg. Da gir vi barnet tilgang til å registrere seg selv, hva barnet holder på med akkurat der og da, og barnet kan erfare at det var nyttig å jobbe med for eksempel å skrive litt ekstra tydelig. Positive tilbakemeldinger øker barnets selvtillit og selvfølelse. Jo mer konkret den positive tilbakemeldingen er, jo mer kan barnet «tro på» og stole på tilbakemeldingen og ta det til seg, sier hun.

Austbø er enig i at nysgjerrighet på barnets prosess er viktig.

- Da får vi kunnskap om hvordan barnet tenker, hva barnet har forstått og hvordan barnet går frem for å løse oppgaven. Og det er jo i det «rommet» læring utvikles – det er her vi kan gå i dialog med barnet og lære barnet andre måter å forstå eller jobbe på, sier Austbø.

Feiling og gleding

Boken «Feiling» er oppfølgeren til «Gleding» som kom i 2016. Begrepet gleding oppsto da en av Siris sønner skulle foreslå hva som kunne være motsatsen til mobbing. Med boken ville Abrahamsen lære barn at de har en superkraft som består i å glede og inkludere andre. De to begrepene «feiling» og «gleding» henger sammen, mener hun.

- Å lære hvordan vi er og snakker om eller med noen som gjør feil er så viktig. Det handler ikke om at vi ikke skal få til ting, men vi skal i hvert fall ikke begrense oss i frykt for å gjøre feil. Feiling er en naturlig del av prestasjon. Det er et gammelt eksempel, men likevel: Han som fant opp lyspæren hadde prøvd tusen ganger før han fikk det til. Vi får alltid bare høre suksesshistoriene, og ikke om feilene som ligger bak. Vi må akseptere at vi gjør feil uten å dømme, og så må vi akseptere at andre gjør feil, sier Abrahamsen.

Barn.jpg

Feiling og gleding
GLEDING: - Jeg har feilet på sykkel mange ganger, forteller Kornelius (5), her sammen med brødrene Jesper (9) og Henrik (11). Foto: Erlend Dalhaug Daae/VG

De siste årene har hun reist rundt på barne- og ungdomskoler i hele landet og snakket om viktigheten av å «gjøre hverandre godt og gode». Hun har holdt kurs for ungdommer som har droppet ut av skolen, og hun vil gjerne gi noen verktøy til de som ikke har fått bygget en robust selvfølelse.

- Mange er opptatt av å gi ungene minst mulig motstand, det er en bjørnetjeneste uten like. Det kommer til å være folk som er stygge med deg, livet byr på uventede situasjoner. Er det ikke da bedre å gi ungene noen verktøy som sier «vi er der for hverandre, vi kommer oss gjennom dette», i stedet for å prøve så hardt å beskytte dem fra absolutt alt? Spør hun.

Fått med deg denne? Fra kjernefamilie til stjernefamilie

Noe av det viktigste voksne kan gjøre er å snakke om egne feil, hva som har vært vanskelig og hva vi har lært, mener Abrahamsen. Psykologspesialist Austbø er enig:

- Det er viktig å lære barn at vi alle gjør feil. Og det er viktig at barna ser at også vi voksne gjør feil, og ikke minst at vi tåler det – at verden ikke går i grus, selv om vi tabber oss ut, svarer feil eller tror vi vet noe vi ikke vet. Og at barna ser at også vi voksne  kan oppføre oss dumt, men at vi kan reparere etterpå, blant annet ved å si unnskyld, sier Austbø.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Bakgrunnsbilde, helt gratis Helt gratis!

Bli medlem!

Meld deg inn i Familieklubben og få tilgang til spennende og relevante nyheter for deg med barn. Det er selvfølgelig helt gratis!


Allerede medlem?

Om Familieklubben

Familieklubben er VGs familieside. Når du blir medlem får du tilgang til spennende og relevante artikler om oppdragelse, digitale medier, aktiviteter og barnemat – og mye annet. Som medlem vil du også kunne få tilsendt relevante vareprøver fra ledende merkevarer. Medlemskapet er helt gratis, og du kan når som helst melde deg ut igjen.

Les mer Lekeplass

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale