4 tips til deg som vil ha matglade barn

Matglede barn
Foto: Bare Bra Barnemat
Matglede kan være duften av nystekt brød, det å lage mat sammen, smake på maten mens den lages, stemningen rundt bordet når familien samles. Det som er matglede for deg blir mest sannsynlig også matglede for dine barn.

Stine Svarthe og Veronika Bjørnstad skriver om barn og ernæring på Familieklubben og Bare Bra Barnemat.

 

1. La barna være med

Barn kan være med på matlagingen fra de er babyer hvis du bruker en bæresele. Når babyen kan sitte selv kan du la henne sitte i en barnestol. Etter hvert som barnet blir større kan du gi barnet en krakk og få hjelpe til med matlagingen ved å krydre og ha i ingredienser. Gi barnet smaksprøver av det du lager. Tilpass deltagelsen til barnets alder. Ta med barna på handletur. Vis hvor maten kommer fra, plukk blåbær eller bær fra hagen. Plant urter og enkle grønnsaker i kasser i hagen, det er veldig enkelt og gøy for barna.

File_001_edited.jpg

Foto: Bare Bra Barnemat

 

2. Vær et forbilde

Din oppførsel og ditt forhold til mat vil i stor grad påvirke hva slags forhold dine barn får til mat og matglede. Barn lærer av det vi gjør, derfor bør vi som foreldre hele tiden jobbe med oss selv for å være gode forbilder. Handlingene våre bør stemme overens med det vi sier, så vis barnet at grønnsaker smaker godt gjennom handling fremfor ord.

 

3. Snakk positivt om mat

Alle har matvarer vi ikke liker, men det betyr ikke at barna ikke kommer til å like det. La barna gjøre sine egne erfaringer og gjøre seg opp sine egne meninger. Snakk alltid om mat som noe positivt, husk at også små gryter har ører! Vår oppførsel og meninger rundt mat påvirker barna våre.

 

4. Lag god stemning rundt bordet

Spis sammen! Legg vekk telefoner og skru av skjermer. God stemning rundt matbordet er viktig for at barnet skal oppleve mat og måltidet som noe positivt. Oppmuntre til å smake, men respekterer om barnet ikke vil ha. Hvis barnet ikke vil ha mat, legg litt mat på tallerken og si vær så god. Snakk om noe hyggelig rundt matbordet, fortell at det er greit om barnet ikke vil ha mat. Si at det allikevel er koselig at dere sitter sammen og snakk om noe annet som er hyggelig.

 

Husk at selv om barnet ikke liker en matvare i dag så kan det være at barnet vil spise den samme matvaren dagen etter. Hva barnet vil spise går opp og ned og forandrer seg fra dag til dag. Vær positiv, det er ikke farlig om barnet lar være å spise det du har laget, friske barn sulter seg ikke.

 

Stine er mamma til ei lita jente, ernæringsrådgiver med bachelor i ernæring, tidligere kostholdsansvarlig i barnehage og eier av egen ernæringspraksis.

Veronika er mamma til to jenter, har en bachelor i idrett, ernæring og helse, er utdannet helsecoach, kost- og treningsveileder. Hun har skrevet bacheloroppgave om barn og ernæring.

Bli medlem i Familieklubben (helt gratis!) og les flere spennende saker på Familieklubben.no

Følg også Familieklubben på Facebook

Bakgrunnsbilde, helt gratis Helt gratis!

Bli medlem!

Meld deg inn i Familieklubben og få tilgang til spennende og relevante nyheter for deg med barn. Det er selvfølgelig helt gratis!


Allerede medlem?

Om Familieklubben

Familieklubben er VGs familieside. Når du blir medlem får du tilgang til spennende og relevante artikler om oppdragelse, digitale medier, aktiviteter og barnemat – og mye annet. Som medlem vil du også kunne få tilsendt relevante vareprøver fra ledende merkevarer. Medlemskapet er helt gratis, og du kan når som helst melde deg ut igjen.

Les mer Lekeplass

Gard Steiro

Ola E. Stenberg

Marthe O. Reienes

Alexander Hagen

Verdens Gang AS

E-post: familieklubben@vg.no
Sentralbord: 22 00 00 00

Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)

Kopiering av materiale fra VG Nett for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale